Jeff Ahls svar (efter diskussion och godkännande av AfS ledning) i Samnytt 20 juni 2018:
https://samnytt.se/jeff-ahl-torssell-far-garna-forklara-varfor-israel-ar-viktigare-an-sverige/
Vår inställning är enkel, vi bryr oss lika lite om Israel/Palestina-konflikten som vi bryr oss om konflikten mellan Somaliland/Somalia – med andra ord tar vi ingens sida i komplicerade konflikter som inte har med Sverige att göra, och vi är heller inte skyldiga att göra det. Gustav Kasselstrand sade nyligen i en intervju att han vill se att Sverige avstår från att ta en aktiv roll i konflikten och att partiet har en icke-interventionistiska utrikespolitik. Slut på inställningen att hela världens problem är Sveriges problem – vi sätter istället Sveriges och svenskarnas intressen främst, även i utrikespolitiken.
[…]”Vad palestinier och israeler har för otalt med varandra är fullkomligt oviktigt och kommer aldrig vara en fråga som Alternativ för Sverige tar ställning i.”
Jeff Ahl till Corbulo onsdag 20 juni-18 i artikelns kommentarsfält:
Vad enstaka företrädare har för åsikt är irrelevant, det finns de i SD som stöttar palestiniernas rätt till självständighet men det ändrar inte SD:s Israel-vänliga hållning för det.
Vi är helt neutrala som parti i frågan och kommer alltid vara.
Som mitt svar till Jeff Ahls påpekande: så har - de facto - både Kasselstrand och Hahne bevisligen tidigare inom SDU och därefter Kasselstrand, men nu som varandes partiledare för AfS, återigen uttalat sig för en tvåstatslösning. Kasselstrand är således inte alls vilken ”enstaka partiföreträdare” som helst (!) Aningen motsägelsefullt…men jag noterar de nya uppgifterna, att partiet kollektivt numera har valt ett annat gemensamt ställningstagande i frågan, inför artikelns publicerande, och som Jeff påpekar:
- ”Nu är AfS ett parti som är större än två företrädare och där partiet kollektivt valt att ta den enda rätta ställningen, det vill säga ingen ställning alls.”
Gustav Kasselstrand 9 maj 2018 intervju med Peter Sweden:
https://www.youtube.com/watch?v=YhDTQqF2T-o
[…]”I don’t think it’s right to send aid neither to Palestine or other countries. As for Israel - Palestine , I don’t care so much for the question;
I guess I’m pro two-state-solution; You can discuss exactly how it should be done in practice; but I’m pro a two-state-solution, but in general I’m very uninterested in the question because as I said before I don’t think it’s Sweden’s conflict, and we’ve been discussing that conflict for 45 years or even a longer time 60-70 years…I do not see Sweden playing a role in Israel-Palestine in that process going forward. I don’t think Sweden has anything to contribute with, in that process, at all.
Idag har Jeff Ahl dock tydligen fullt upp med att besvara kommentarerna under sin artikel; där han bl.a. beskriver sig som rojalist samt fick kritik från två moderatorer när han (som varandes deras gästskribent) tog sig friheten att kritisera samt påpeka att det numera är Paula Bieler som styr bakom_kulisserna. Vidare svarar han på ovanstående påpekande, också:
Jeff Ahl: Vad de (Kasselstrand & Hahne) skrev då var väl i någon mån för att balansera upp det enorma Israelvurm som alltid dominerat i SD - är min uppfattning, jag hade personligen under min tid i SD oerhört svårt för att frågan diskuterades ö.h.t. av någondera sida. Det är dock historia nu. Nu är AfS ett parti som är större än två företrädare och där partiet kollektivt valt att ta den enda rätt ställningen, det vill säga ingen ställning alls.
Jeff Ahl i kommentarsfältet 20 juni-18: SD:s nuvarande inställning och med de som styr i kulisserna kommer inte ändra något, på sin höjd sakta in systemkollapsen något. Jimmie Åkesson styr inte längre partiet, efter sjukskrivningen tog liberalerna över rodret och släppte det aldrig igen. Det bästa sättet för att stärka de få sunda krafter som är kvar i partiet. AfS som blåslampa är den enda vägen framåt för Sveriges räddning.
Jeff Ahl: …läs noga vad SD skriver överallt så kommer en ganska kluven bild tona fram. Å ena sidan pratar de asylstopp, samtidigt som både Jimmie och Mattias mer eller mindre gett Moderaternas invandringspolitik grönt ljus och att de inte kommer ställa några som helst krav om asylstopp i förhandlingar. Eftersom liberalen Paula fått allt mer att säga till om efter att Jimmie sjukskrev sig. Han tog aldrig tillbaka rodret efter det
Jeff Ahl: Jag hånar honom inte, jag har oerhörd respekt för Jimmie och det han har gjort. Vi har dock inte råd att blunda för realiteter, vi har ett land att rädda. Alternativet är att bli känslomässiga individer som vänsterfolket och engagera sig för irrelevanta känslofrågor. Tyvärr, jag ser verkligheten för vad den är, Jimmie kommer gå till historien som en svensk som vågade ta striden och lyckades väl. Däremot kommer Paula och de liberaler som tog tag i rodret när Jimmie sjukskrev sig inte få ett gott eftermäle. Deras etablissemangsvurm är skadligt för Sveriges framtid, jag blundar inte för det jag vet eller tiger om det.