Citat:
3. De som menar att det bara är det biologiska/blodsmässiga som spelar in förstår jag mig inte på, jag känner mer gemenskap med vårt finska brödrafolk (som tillhör folkgruppen ugrier) än tyskar som rent etniskt står oss närmare. Jag personligen känner snarare väldigt liten gemenskap med tyskar. Vår folksjäl är sammanflätad med finnarnas folksjäl, eftersom vi länge delat en ödesgemenskap med dem.
3. De som menar att det bara är det biologiska/blodsmässiga som spelar in förstår jag mig inte på, jag känner mer gemenskap med vårt finska brödrafolk (som tillhör folkgruppen ugrier) än tyskar som rent etniskt står oss närmare. Jag personligen känner snarare väldigt liten gemenskap med tyskar. Vår folksjäl är sammanflätad med finnarnas folksjäl, eftersom vi länge delat en ödesgemenskap med dem.
Det här får du naturligtvis tycka men jag tror att det är en ganska ovanlig inställning. Svenskar står ju klart närmare tyskar än finnar, på flera olika sätt och av olika skäl. Kanske beror din uppfattning på någon personlig koppling till Finland och det finska, och det är ju helt ok, men jag tror som sagt att det är en ganska udda syn på saken. Finland har väl historiskt egentligen aldrig varit annat än en avkrok och provins i Stor-Sverige eller Stor-Ryssland och befolkades av finnar som var ett främmande och kulturellt och teknologiskt primitivt litet folk. Har Sverige och svenskar någonsin haft något egentligt utbyte av finnar? Annat än som arbetare och soldater? Ryssland var ju t.ex. innan kommunismen en europeisk stormakt och i flera avseenden en högkultur, en del svenskar och massor av tyskar tjänstgjorde som officerare, tjänstemän, ingenjörer och annat i Ryssland på den tiden.
Tyskland är för övrigt det mest naturliga landet för Sverige och svenskar att orientera sig mot. Tyskland är den naturliga civilisationen och högkulturen som det i ärlighetes namn provinsiella och på många sätt primitiva Sverige borde inspireras av och dra lärdom av. Det är Sveriges naturliga storebror. Tyvärr så har de kulturella banden till Tyskland i stort sett klippts av efter andra världskriget och Sverige har därefter i huvudsak orienterat sig mot USA, liksom resten av Västeuropa. Innan andra världskriget så var Tyskland förmodligen den främsta ledstjärnan för Sverige och tidigare så har nationer som England, Frankrike, Ryssland och det Habsburgska riket spelat stor roll i Nordeuropas liv.
Citat:
Ett konkret exempel, jag skulle aldrig anmäla mig som frivillig för att slåss för tyskarnas frihet - men skulle omgående anmäla mig som frivillig om Finland, Norge eller Danmark blir angripet
(förutsatt att Sverige fegar ur igen i en situation likt Vinterkriget/Fortsättningskriget och angreppet mot Danmark/Norge).
(förutsatt att Sverige fegar ur igen i en situation likt Vinterkriget/Fortsättningskriget och angreppet mot Danmark/Norge).
Sveriges regering agerade nog ganska klokt i båda dessa konflikter.
Det låter för övrigt nästan som att du är en person som tycker att Churchill var bra och att USA och de allierade "befriade" Europa från de elaka tyskarna. Om så är fallet så är det illa. Jag förstår dock att du kanske inte kan, eller bör, svara på detta och detta är också en av anledningarna till att man kanske inte bör ge sig in i debatter på nätet när man företräder ett parti som vill in i riksdagen.
Det är hursomhelst väldigt mycket "cringe" och idioti när nationalister/patrioter i t.ex. Storbritannien klagar på att pakistanier systematiskt massvåldtar tiotusentals vita brittiska småtjejer, samtidigt som de yrar om "Hitler" och hyllar Churchill. Hål i huvudet kallar vi det i Sverige.
Alla som räknas fattar nog, men alla som förstår nåt förstår nog också att man inte alltid bör säga allting rakt ut om man vill uppnå vissa saker här och nu.
Senast redigerad av Tumidanda 2018-05-31 kl. 13:31.
Senast redigerad av Tumidanda 2018-05-31 kl. 13:31.
Ja vi är nog många som känt av det, på ett eller annat trakasserande sätt...
), jag bara ifrågasätter påståenden som jag anser är objektivt felaktiga.