Citat:
Jag tycker bara så synd om alla som tror att "AfS stormar mot riksdagen", det är så fantastiskt att någon kan tro det baserat på användare i en tråd på Flashback, några dussin anhängare på ett torgmöte eller likes på Facebook.
Jag kan meddela att F! har 137000 likes på Facebook men ändå aldrig varit i närheten att komma in i riksdagen. AfS har drygt 20000.
Denna tråd spammas ner av 5-10 AfS-anhängare (eller skulle jag säga: SD-hatare), det är allt. Trådar om exempelvis NMR har minst lika många aktiva anhängare. De kommer inte heller in i riksdagen.
Skillnaden mellan AfS och SD är främst att AfS har en luddig syn på etnicitet (vissa vill kasta ut alla icke-etniska nordbor, vissa tvekar på den punkten). Samt att AfS verkar ha en ekonomiskt mycket liberal inställning, med sänkt skatt/platt skatt och minskad välfärd. Var och en tar hand om sig själv typ.
Jag kan meddela att F! har 137000 likes på Facebook men ändå aldrig varit i närheten att komma in i riksdagen. AfS har drygt 20000.
Denna tråd spammas ner av 5-10 AfS-anhängare (eller skulle jag säga: SD-hatare), det är allt. Trådar om exempelvis NMR har minst lika många aktiva anhängare. De kommer inte heller in i riksdagen.
Skillnaden mellan AfS och SD är främst att AfS har en luddig syn på etnicitet (vissa vill kasta ut alla icke-etniska nordbor, vissa tvekar på den punkten). Samt att AfS verkar ha en ekonomiskt mycket liberal inställning, med sänkt skatt/platt skatt och minskad välfärd. Var och en tar hand om sig själv typ.
Det är mer synd om de som är så besatta av och rädda för AfS att de mer eller mindre bor i tråden och konstant ältar hur litet och obetydligt partiet är.
Jag kan meddela att F! har existerat i tretton år och varit medias gullegrisar sedan dag ett, varför deras like-skörd på facebook inte är särskilt imponerande. AfS lanserades för lite över två månader sedan och har formligen exploderat på sociala medier.
Givetvis är facebook-aktivitet ingen exakt indikator på någonting, men det kombinerat med uppslutningen/responsen på torgmöten ger ändå vid handen att det finns ett relativt stort intresse för AfS i landet. Man får inte glömma att det för många sympatisörer och potentiella sympatisörer fortfarande innebär ett socialt stigma att öppet visa intresse för AfS politik (även om detta håller på att förändras i snabb takt), vilket innebär att det för varje öppen sympatisör säkerligen finns flera dolda.
Sen är det så otroligt tjatigt att läsa ditt copy/pastade halmgubbeinlägg om AfS gång efter gång i tråden. AfS syn på svenskhet och platt skatt har redan dragits mångfaldiga gånger, så vad är poängen med att tjata om det? Är du en bot?