Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
"Besatt av judar." Svagt. Påminner om din idol Adam Cwejman när han flydde Mediakrigstråden med svansen mellan benen. Han hade aldrig problem att hantera påhopp och personangrepp, vilka han tog med jämnmod. Sakligheten försvann dock när han ifrågasatte varför man ska vara "besatt" av etnicitet - för att sedan skriva lika illasinnat om svensk och "rasifierad" identitetspolitik, som han själv kräver särrättigheter för göteborgsjudarna som kollektiv och synliggörande för den unikt etniskt utsatta "judehoran". Liksom du var rätt besatt av upplevd judisk utsatthet vid en demonstartion i närheten av Göteborgssynagogan. Du gjorde dig också fånig när du white knightade Adam i ytterligare en tråd som du tillägnade honom och där han återigen gjorde en slät figur inför precis och saklig kritik av hans hyckleri.
Cwejmans inlägg i Mediakrigstråden kan jag inte kommentera eftersom jag inte brukar läsa den tråden. Att jag själv startade en tråd om Cwejman för ett par år sedan var därför att han skrev en intressant ledare där han efterlyste mer patriotism i Sverige. Något som jag håller med om.
Vad gäller min tråd om nazistdemonstrationen i Göteborg, så fick jag förvisso många svar från personer som var mer eller mindre besatta av judar, men om du läser mina egna inlägg finner du att jag trots det försökte hålla debatten på en lugn och saklig nivå.
Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Det jag uttömmande beskrivit för både SD och nu AfS är hur man bäst hanterar alla frågor om svenskhet och undviker att trassla in sig. Genom att lyfta upp alla insinuanta frågeställningar om svensk kultur/etnicitet/nationalism till ett tryggt, universellt betraktande av ALLA kulturers/etniciteters/nationalismer luddiga och självklara egenskaper. Från det svenska undantaget till de generella reglerna. Okontroversiellt, lätthanterat och oantastligt.
Jag tror tvärtom att det skulle vara ett misstag av AfS att försöka sopa de här frågorna under mattan på samma sätt som SD gjort i många år. AfS borde för sin egen skull klargöra hur de ser på begreppet etnicitet och vad de menar med svenskhet. Så länge de inte gör det exponerar de sig för kritik från dem som vill sammankoppla AfS med nazisterna. Om de klargör hur deras syn skiljer sig från nazisternas kan de lättare bemöta den kritiken.
Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Frågor om svenskhet är kuggfrågor som bara kan besvaras genom att ställa utfrågaren till svars: Varför är det bara svenskhet som ifrågasätts och problematiseras? Varför är svensk identitet inte lika given som andra?
Ta dig själv som paradexempel på någon som inte kan försvara sina dubbla måttstockar. Varför är det inte intressant att ifrågasätta om judar uppfyller Herodotos kriterier för att vara en etnicitet - men viktigt att grotta ner sig i definitioner kring etniska svenskar?
Du missförstår mig totalt om du tror att jag vill "ifrågasätta" och "problematisera" den svenska identiteten. Jag ser inga problem med den svenska identiteten. Jag är själv trygg i min identitet som etnisk svensk, men skulle gärna se att AfS var mer tydliga om hur de ser på frågan om etnicitetens natur och betydelse.
Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
När du spammade sönder din egen tråd om demonstrationen i närheten av Göteborgssynagogan - kunde du då ge någon rimlig definition alls av vad en "jude" är och inte är?
Givetvis inte. Du kommer inte säga att det finns krav på språk, religiositet eller kultur. Du kommer inte säga att judiskhet INTE kan ärvas via läskig rasbiologi och teoretiskt mätas med ett DNA-test. Du kommer applicera en helt annan generositet och vördnad inför judisk identitet och skyddsvärde än du unnar svenskar.
Varför?
Frågan vem som är jude eller inte var inte topic för den tråden. Min syn på judarna som etnisk grupp skiljer sig inte från min syn på etniska svenskar. I båda fallen är det ytterst individen själv och gruppen som avgör identiteten. Om du själv anser dig tillhöra en etnisk grupp och accepteras av andra som medlem av gruppen så tillhör du gruppen. Annars inte.
Det Herodotos försökte göra för snart 2500 år sedan var att definiera vad det är som vi människor tittar på när vi avgör om någon tillhör samma etniska grupp som oss själva. Jag anser att hans analys var skarpsynt och fortfarande är aktuell, även om språk och seder spelar en större roll och religion och ursprung en mindre roll för etnicitet idag än de gjorde på Herodotos tid.
Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Med avseende på AfS handlar det om att lära sig svara på rätt fråga, när svenskhet kommer på tal: Varför är det bara den som sätts inom citat, ofta av samma individer som aldrig skulle drömma om att relativisera eller trivialisera andra identiteter.
Återigen: jag har inte försökt "relativisera" eller "trivialisera" den svenska etniciteten, eller för den delen någon annan etnicitet. Jag efterlyser bara mer klartext från AfS om vad de menar med svensk etnicitet och svenskhet. Frågan är relevant eftersom de själva fäster en så stor betydelse vid begreppet svenskhet.