Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-25, 22:02
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
I din enfald har du säkerligen inte någon aning om att sjukvården är en del av välfärden. Eller tror du på riktigt att höftoperationen som Gösta, 85 år, gick igenom kostade 100 kr?
Påstår du att Gösta 85 inte har jobbat hårt i hela sitt liv & gjort sig förtjänt av en höftoperation?
Problemet är snarare att Muhammed 85, som kom hit som anhöriginvandrare för 3 månader sedan, också skall ha en höftoperation.

Sen tror ni halvidioter att en höftoperation kostar miljoner. Men sanningen är att den kostar ca. 75-papp, vilket vem fan som helst hade haft råd med om man inte betalt världens högsta skatter.
Citera
2018-05-25, 22:06
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Du brukar skriva kloka saker men detta var dumt. Menar du att den (japan, sydkorean, italienare) som arbetar hårt och betalar skatt inte ska bli sjuk eller utnyttja sjukvård?

Lite högre nivå på argumentationen efterlyses.

Är det inte bättre att konstatera rakt av: SD's skiljelinje går vid den som assimilerar sig, arbetar hårt och bidrar till samhället. AfS skiljelinje går vid etnicitet/ras. Så är det ju, det går inte att läsa partiprogrammet på något annat sätt.
Jag är rätt säker på att den Sydkorean som tillåts vara gästarbetare & betala skatt i Sverige (för att hans unika kompetens saknas i landet) även kommer att omfattas av vårt försäkringssystem. Även under en AfS-regim. Definitivt under en Thulinsk regering.

Har han ingen sådan unik kompetens så skall han inte vara här överhuvudtaget.
Citera
2018-05-25, 22:08
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiddraren
DU pratade om ras. Ingen annan. Finns ingen nordisk eller utomnordisk ras. Var lite adekvat om du ska anmärka på princip eller valprogram. Börjar man prata om ras som en faktor om ett politiskt parti, som inte ens nämner ras bör man nog ha lite fog för det.

Ok: Etnicitet.

Vad är den nordiska etniciteten, till skillnad mot den nordiska rasen? Du får beskriva.

Ja; jag gillar också att det i huvudsak är vitt i Sverige. Därför håller jag på SD, som har ungefär samma åsikt som de flesta länder förutom det multikulti-förtappade Europa: Man vill i stort sett bevara sitt eget land och ha folk som man känner igen i sitt eget land.

Men jag utesluter inte hårt arbetande personer av annan etnicitet (japan, sydkorea, italien) på det sätt som AfS gör.
Citera
2018-05-25, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Kikade på Växjö-mötet på Youtube. Överlag bra drag och god stämning på mötet, rätt skött kan nog Afs gå långt!

Och jag håller helt med i deras etablissemangskritik, mot media och nuvarande politiker. Jag håller också i stora drag med om deras beskriving av läget i Sverige och historiebeskrivningen. Dock kan jag tycka att de går lite till överdrift ibland, särskilt när man beskriver Sverige som ett "U-land". Där är vi väl inte riktigt idag ändå?

En annan, mer petitessartat synpunkt, är att jag tycker talarna inte ska gå omkring så mycket när de talar. Det ser lite nervöst ut, i alla fall när jag såg det på Youtube. Jag menar inte att de ska stå stela som pinnar, men att konstant vandra fram och tillbaka ger ett instabilt intryck. Det vill man väl inte förmedla?

Men Jeff Ahl verkar vara en riktigt duktig talare. Tydlig, vältalig och övertygande. Honom kommer de få nytta av.

Polisen har tydligen gjort en egen anmälan mot AfS, för brott mot tillståndet för tillställningen.
Var där och reagerade faktiskt på väldigt hög ljudvolym vid böneutropet.

Säkerligen handlar utredningen om detta, för brott mot maskeringsförbud är ganska långsökt för de fem "muslimmaskade" personerna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag är rätt säker på att den Sydkorean som tillåts vara gästarbetare & betala skatt i Sverige (för att hans unika kompetens saknas i landet) även kommer att omfattas av vårt försäkringssystem. Även under en AfS-regim. Definitivt under en Thulinsk regering.

Har han ingen sådan unik kompetens så skall han inte vara här överhuvudtaget.

Ingen med sådan unik kompetens kommer att vilja flytta till det fattiga och slutna landet Sverige. Problem solved.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
"Besatt av judar." Svagt. Påminner om din idol Adam Cwejman när han flydde Mediakrigstråden med svansen mellan benen. Han hade aldrig problem att hantera påhopp och personangrepp, vilka han tog med jämnmod. Sakligheten försvann dock när han ifrågasatte varför man ska vara "besatt" av etnicitet - för att sedan skriva lika illasinnat om svensk och "rasifierad" identitetspolitik, som han själv kräver särrättigheter för göteborgsjudarna som kollektiv och synliggörande för den unikt etniskt utsatta "judehoran". Liksom du var rätt besatt av upplevd judisk utsatthet vid en demonstartion i närheten av Göteborgssynagogan. Du gjorde dig också fånig när du white knightade Adam i ytterligare en tråd som du tillägnade honom och där han återigen gjorde en slät figur inför precis och saklig kritik av hans hyckleri.

Cwejmans inlägg i Mediakrigstråden kan jag inte kommentera eftersom jag inte brukar läsa den tråden. Att jag själv startade en tråd om Cwejman för ett par år sedan var därför att han skrev en intressant ledare där han efterlyste mer patriotism i Sverige. Något som jag håller med om.

Vad gäller min tråd om nazistdemonstrationen i Göteborg, så fick jag förvisso många svar från personer som var mer eller mindre besatta av judar, men om du läser mina egna inlägg finner du att jag trots det försökte hålla debatten på en lugn och saklig nivå.

Citat:
Det jag uttömmande beskrivit för både SD och nu AfS är hur man bäst hanterar alla frågor om svenskhet och undviker att trassla in sig. Genom att lyfta upp alla insinuanta frågeställningar om svensk kultur/etnicitet/nationalism till ett tryggt, universellt betraktande av ALLA kulturers/etniciteters/nationalismer luddiga och självklara egenskaper. Från det svenska undantaget till de generella reglerna. Okontroversiellt, lätthanterat och oantastligt.

Jag tror tvärtom att det skulle vara ett misstag av AfS att försöka sopa de här frågorna under mattan på samma sätt som SD gjort i många år. AfS borde för sin egen skull klargöra hur de ser på begreppet etnicitet och vad de menar med svenskhet. Så länge de inte gör det exponerar de sig för kritik från dem som vill sammankoppla AfS med nazisterna. Om de klargör hur deras syn skiljer sig från nazisternas kan de lättare bemöta den kritiken.

Citat:
Frågor om svenskhet är kuggfrågor som bara kan besvaras genom att ställa utfrågaren till svars: Varför är det bara svenskhet som ifrågasätts och problematiseras? Varför är svensk identitet inte lika given som andra?

Ta dig själv som paradexempel på någon som inte kan försvara sina dubbla måttstockar. Varför är det inte intressant att ifrågasätta om judar uppfyller Herodotos kriterier för att vara en etnicitet - men viktigt att grotta ner sig i definitioner kring etniska svenskar?

Du missförstår mig totalt om du tror att jag vill "ifrågasätta" och "problematisera" den svenska identiteten. Jag ser inga problem med den svenska identiteten. Jag är själv trygg i min identitet som etnisk svensk, men skulle gärna se att AfS var mer tydliga om hur de ser på frågan om etnicitetens natur och betydelse.

Citat:
När du spammade sönder din egen tråd om demonstrationen i närheten av Göteborgssynagogan - kunde du då ge någon rimlig definition alls av vad en "jude" är och inte är?

Givetvis inte. Du kommer inte säga att det finns krav på språk, religiositet eller kultur. Du kommer inte säga att judiskhet INTE kan ärvas via läskig rasbiologi och teoretiskt mätas med ett DNA-test. Du kommer applicera en helt annan generositet och vördnad inför judisk identitet och skyddsvärde än du unnar svenskar.

Varför?

Frågan vem som är jude eller inte var inte topic för den tråden. Min syn på judarna som etnisk grupp skiljer sig inte från min syn på etniska svenskar. I båda fallen är det ytterst individen själv och gruppen som avgör identiteten. Om du själv anser dig tillhöra en etnisk grupp och accepteras av andra som medlem av gruppen så tillhör du gruppen. Annars inte.

Det Herodotos försökte göra för snart 2500 år sedan var att definiera vad det är som vi människor tittar på när vi avgör om någon tillhör samma etniska grupp som oss själva. Jag anser att hans analys var skarpsynt och fortfarande är aktuell, även om språk och seder spelar en större roll och religion och ursprung en mindre roll för etnicitet idag än de gjorde på Herodotos tid.

Citat:
Med avseende på AfS handlar det om att lära sig svara på rätt fråga, när svenskhet kommer på tal: Varför är det bara den som sätts inom citat, ofta av samma individer som aldrig skulle drömma om att relativisera eller trivialisera andra identiteter.

Återigen: jag har inte försökt "relativisera" eller "trivialisera" den svenska etniciteten, eller för den delen någon annan etnicitet. Jag efterlyser bara mer klartext från AfS om vad de menar med svensk etnicitet och svenskhet. Frågan är relevant eftersom de själva fäster en så stor betydelse vid begreppet svenskhet.
Citera
2018-05-25, 22:11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ingen med sådan unik kompetens kommer att vilja flytta till det fattiga och slutna landet Sverige. Problem solved.
Ta dig samman. Du låter som en moderat.

Med två miljoner utslängda blattar kommer vi att bada i pengar.
Citera
2018-05-25, 22:14
Bannlyst
Citat:
Ok: Etnicitet.

Vad är den nordiska etniciteten, till skillnad mot den nordiska rasen? Du får beskriva.

Ja; jag gillar också att det i huvudsak är vitt i Sverige. Därför håller jag på SD, som har ungefär samma åsikt som de flesta länder förutom det multikulti-förtappade Europa: Man vill i stort sett bevara sitt eget land och ha folk som man känner igen i sitt eget land.

Men jag utesluter inte hårt arbetande personer av annan etnicitet (japan, sydkorea, italien) på det sätt som AfS gör.

Men det gör de inte. En villkorad välfärd är självklar. Ickemedborgare har en begränsad, medborgare en fullständig. Så fungerar det i alla länder jag besökt.
Citera
2018-05-25, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ta dig samman. Du låter som en moderat.

Med två miljoner utslängda blattar kommer vi att bada i pengar.

Det sistnämnda, ja 100%. Det förstnämnda, nej. Världen är mer än bara älvdalen och inavel. Utan spetskompetens från alla icke-nordiska länder som AfS vill utesluta så kan inte Sverige behålla sin konkurrenskraft.

Det är intressant att konstatera att inte ens i 3:e Riket hade man något emot hårt arbetande ostasiater som forskade och bidrog och betalade skatt. Inte ens dessa uteslöts på grund av etnicitet i 3:e Riket. Man bör förstå och förhålla sig till detta.
Citera
2018-05-25, 22:19
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Är man inte medborgare i Sverige ska man inte få ta del av välfärden såvida inte Sverige har ett bilateralt avtal med landet i fråga om välfärdsförmåner för respektive lands medborgare.[/b]
(Vilket inte finns)

Förespråkar inte Sverigedemokraterna exakt samma sak?
Citera
2018-05-25, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiddraren
Men det gör de inte. En villkorad välfärd är självklar. Ickemedborgare har en begränsad, medborgare en fullständig. Så fungerar det i alla länder jag besökt.

Precis: Alla länder som inte har allmän generell välfärd bekostad via skattesedeln.

Då är vi tillbaka till min fråga som ingen besvarar: Om den hårt arbetande japanen inte får någon välfärd i Sverige, betalar denne då endast minimal skatt? Eller full svensk skatt? Tacksam för svar.
Citera
2018-05-25, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Förespråkar inte Sverigedemokraterna exakt samma sak?

Skillnaden är att Sverigedemokraterna inte villkorar svenskt medborgarskap till att man ska vara av nordisk börd/etnicitet. Det är den stora skiljelinjen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in