Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-04-10, 21:15
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vi får helt enkelt vara uppmärksamma på "övriga" i nästkommande OU.

Samtidigt som metoderna opinionsinstituten använder missgynnar nya/små partier å det grövsta, eftersom det inte finns ett färdigt alternativ att kryssa t ex 'AfS' eller 'MED', utan du måste själv komma på det när en annars färdig lista presenteras.
Citera
2018-04-10, 21:15
Medlem
peteladbrokes avatar
ursäkta, men hur tänkte de där? när blev en splittring en fördel? afs kommer hamna under fyra procent och ta med sig den röstmängden ut från möjligheten att styra landet. smart.

/snöflingan
Citera
2018-04-10, 21:20
Medlem
loqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
https://mobile.twitter.com/gotiskaklubben/status/983708088397189121/photo/1

Mattias Karlsson menar att alla som tänker rösta på Alternativ för Sverige kommer att spela hasard med Sveriges framtid genom att inte rösta på honom. Med andra ord så har Sverigedemokraterna valt att satsa på skrämselpropaganda vilket känns väntat. Notera för övrigt att Karlsson verkar betrakta SD som en del av ett block där även Moderaterna och Kristdemokraterna utgör beståndsdelar. Han gör ju en tydlig uppdelning av riksdagspartierna där han mer eller mindre skriver att alla partier suger utom SD, M och KD. Jag vill inte påstå att detta bevisar att Sverigedemokraterna har blivit ett etablissemangsparti men det bevisar tveklöst att Mattias Karlsson och hans kamrater vill bli en del av etablissemanget och det är i ljuset av det man måste betrakta hans skrämselpropaganda mot AfS.
Bättre hälften av SD-sympatisörerna röstar på AfS, så fångar de upp fler nationalistiska röster.
Citera
2018-04-10, 21:26
Medlem
Ringleaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Och hur menar du att din röst bättre skulle komma till nytta? En ytterligare röst till de andra 942 762 rösterna på ett etablerat parti? Just för småpartier betyder varje röst faktiskt någonting.

Jag menar ingenting. Jag sa bara hur det skulle kännas för mig personligen om jag röstade på dem och de bara fick en bråkdel av rösterna.
Citera
2018-04-10, 21:28
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringleader
Jag menar ingenting. Jag sa bara hur det skulle kännas för mig personligen om jag röstade på dem och de bara fick en bråkdel av rösterna.

Jag tycker att man ska rösta efter sin övertygelse och strunta i partipolitisk hänsyn och pseudostrategiska val. Blir enklare att se sig själv i spegeln då
Citera
2018-04-10, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peteladbroke
ursäkta, men hur tänkte de där? när blev en splittring en fördel? afs kommer hamna under fyra procent och ta med sig den röstmängden ut från möjligheten att styra landet. smart.

/snöflingan

Skulle rekommendera de som skriver regelbundet i tråden att helt enkelt låta bli att svara på den här typen av inlägg, som dyker upp en gång om dagen och som redan avhandlats ett otal gånger. Vill människor papegojupprepa Mattias Karlssons redan utnötta talking points så antar jag att det står dem fritt, men det finns ingen anledning att bemöta det gång på gång på gång.
Citera
2018-04-10, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Nej, det är du som inte förstår Kasselstrand trots att han till och med hänvisar till dokumentären "Hotell Paradiset". Se den om du inte redan har gjort det.

Nu är du tillbaka på ruta noll. Du har inte lyckats med att förstå ens efter att ha följt min och baggebo1's diskussion!

Jag får försöka att hjälpa dig.

Kasselstrand försöker ge sken av att det finns endast två alternativ:

1) Repatriering
2) Att flytta alla linjärt rakt över till ett nytt ghetto för att ge sken av att det är hopplöst.

Han låtsas att t.ex. dessa inte finns:

3) Integrering
4) Assimilation
5) Skjut alla
6) Låt naturen ha sin gång

Assimilering har pågått ständigt i miljoner av år, vi är alla en produkt av denna, det fungerar bevisligen.

Fan vad lätt ni går i spinn här. Kasselstrand kan inte ha fel precis som Karl XII inte kunde ha fel i Poltava. Dessa två är förresten jävligt lika till utseendet, Kasselstrand och Karl XII
Citera
2018-04-10, 21:33
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peteladbroke

/snöflingan
Du är nog den första som påpekat detta tror jag. Men jag tror om AfS och MED skulle få 2% vardera så är det ändå bättre än om SD hade fått typ 2% extra. Jag säger bara 2% till SD eftersom MED-folket verkar utgöras av högerfolk som aldrig skulle rösta på SD och har fått nog av Alliansen. Med två partier inför valet 2022 som är utanför riksdagen men med goda chanser att komma in så är det bra. Ett starkt SD vs lite svagare SD men med två extra partier som kritiserar invandringen skulle förändra debattklimatet extremt. Istället för 7 partier som pekar på det svarta fåret SD och tävlar om vilka som ogillar SD mest.
Citera
2018-04-10, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
I studiesyfte kollade jag på morgonnyheterna på SVT. Där fanns ett inslag om de senaste avhoppen från SD till AfS. Man redogjorde ganska sakligt om vem som hoppat av & hur det gått till.

Men det intressanta var att man inte någon gång använde ord som "högerextremister", "högerpopulister", "främlingsfientliga", "islamofober", "rasister" eller något liknande värdeord. Vare sig om SD eller AfS.

Det enda beskrivande ord som användes ett par gånger var att AfS framhölls som ett mer "radikalt" alternativ till SD. Man nämnde vidare att AfS förespråkade aktiv återvandring, medan SD bara talar om minskad invandring.

Vidare trodde man inte att AfS hade någon chans att komma in i Riksdagen, det skulle vara en "jätteskräll".

Nu kollar jag väldigt lite på SVT, men jag vet ju att dom har interna riktlinjer hur man skall benämna olika företeelser, partier mm. Så jag utgår ifrån att detta inslag följer SVTs policy. Det skall bli väldigt intressant att följa hur språkbruket förändras om nu AfS börjar närma sig 4%-spärren.

Jag tror du har rätt. Jag har också frågat mig varför media gör sådan stor grej av AFS, men sanningen är att de ser det som uteslutet att AFS kommer in.

Metro skrev samma sak idag:

Citat:
Men trots den tunga rekryteringen tror inte Sannerstedt att utbrytarpartiet AfS har någon chans att ta sig in riksdagen.

– Utrymmet för ett parti som är extremare än Sverigedemokraterna är mycket litet. När Vänsterpartiet drabbades av sånna här avhopp och nya partier bildades sa någon att ”till vänster om oss finns bara avgrunden.” Något liknande skulle SD kunna säga fast till höger om oss, säger han.

Chanserna att väljarna strömmar från SD till AfS är väldigt små, enligt Sannerstedt.

– Dessutom konkurrerar de med fler liknande små partiet som vänder sig till liknande väljare. Jag tror inte att de kommer att lyckas, ska man in i riksdagen krävs det en lokal organisering och folk ute i kommunerna som bedriver en verksamhet. Det saknar Alternativ för Sverige, säger han.
https://www.metro.se/artikel/statsvetare-utrymmet-f%C3%B6r-extremare-partier-%C3%A4n-sd-%C3%A4r-mycket-litet

Inte ens han som driver podden den kokta grodan (där Kasselstrand är bisittare) trodde AFS har mer chans än 20%.

Medierna har helt missat att AFS är stora i sociala medier och att det lugnt finns 5% som är tillräckligt radikala för att rösta AFS.

Det bästa med AFS är att det finns inte så många bra argument för att inte rösta på dem. Jag har iaf inte sett några.

Får de väl närmare 3% i undersökningarna så kommer man lätt få en sista 1% i stödröster. Men visst, jag tror nog det är mer sannolikt AFS får 2-3,9% än att de kommer in.

Citat:
Ursprungligen postat av Grodfrityr
https://mobile.twitter.com/sr_ekot/status/983570828108419072

Gustav Kasselstrand (AfS), Twitter:
https://mobile.twitter.com/gustavkassel/status/983721851036762112?p=v

Citat:
Ursprungligen postat av Alt-Kike
Jag tror inte på återvandringsidén ur ren moralisk synpunkt. Men jag förstår däremot inte dom snillen som tror dom är skitsmarta när dom säger: Jamen hur skulle dä gå till? Som om det måste finnas en uttänkt plan redan innan man ens får tänka tanken. Så är det ju inte alls. Precis som när den amerikanske presidenten sa att dom skulle åka till månen. Visste han exakt hur det skulle gå till, hade han all teknisk data att backa upp det med innan han sa så? Nä. Men rent moraliskt tycker jag det är knepigt. Snart vill dom väl börja skicka tillbaka oss judar också. Ruggigt.

Jag tror inte heller det är så sannolikt man kan skicka ut så många. USA med många fler poliser och striktare lagar lyckas ju inte utvisa sina illegala.
Däremot kan man göra livet svårt för bidragstagarna samtidigt som man erbjuder generösa återvandringsbidrag. Skär man ner bidragen och förhindrar dem från att få vård, t.ex., så är de iaf ingen kostnad för samhället längre.

Kasselstrand överdriver också situationen. Man kan visst det lyckas i viss mån att integrera. Men han sätter ändå fingret på något viktigt, nämligen att man svårligen kan bygga bort den svenska situationen som den ser ut idag.

Kan man däremot utvisa Rinkeby? Givetvis inte. Men det är ändå kul att någon vågar säga att problemet inte bara kan lösas genom magisk integrationspolitik.
Själv tror jag mer på en segregationspolitik.
Att utvisa hela Rinkeby går emot alla internationella konventioner.

AFS kommer ändå inte få majoritet i riksdagen så de kan inte genomdriva det.
Citera
2018-04-10, 21:38
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Får de väl närmare 3% i undersökningarna så kommer man lätt få en sista 1% i stödröster.
Helt rätt. Den magiska gränsen för stödröstning går vid 3%, sen går det av sig själv.
Citera
2018-04-10, 21:41
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Jag tycker AfS och MED skulle debattera mot varandra så folket får reda på vem som är bäst.
Citera
2018-04-10, 21:44
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
Skulle rekommendera de som skriver regelbundet i tråden att helt enkelt låta bli att svara på den här typen av inlägg, som dyker upp en gång om dagen och som redan avhandlats ett otal gånger. Vill människor papegojupprepa Mattias Karlssons redan utnötta talking points så antar jag att det står dem fritt, men det finns ingen anledning att bemöta det gång på gång på gång.
Det är mycket dynga. Men debatten behövs ändå. De flesta som skriver i tråden är avgjort positiva eller negativa. Men då och då läses tråden av någon som vill ha information, som söker kunskap, och som kan bli intresserad. Då är det bra att vanliga argument stöts och blöts på olika sätt och av olika personer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in