Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
I studiesyfte kollade jag på morgonnyheterna på SVT. Där fanns ett inslag om de senaste avhoppen från SD till AfS. Man redogjorde ganska sakligt om vem som hoppat av & hur det gått till.
Men det intressanta var att man inte någon gång använde ord som "högerextremister", "högerpopulister", "främlingsfientliga", "islamofober", "rasister" eller något liknande värdeord. Vare sig om SD eller AfS.
Det enda beskrivande ord som användes ett par gånger var att AfS framhölls som ett mer "radikalt" alternativ till SD. Man nämnde vidare att AfS förespråkade aktiv återvandring, medan SD bara talar om minskad invandring.
Vidare trodde man inte att AfS hade någon chans att komma in i Riksdagen, det skulle vara en "jätteskräll".
Nu kollar jag väldigt lite på SVT, men jag vet ju att dom har interna riktlinjer hur man skall benämna olika företeelser, partier mm. Så jag utgår ifrån att detta inslag följer SVTs policy. Det skall bli väldigt intressant att följa hur språkbruket förändras om nu AfS börjar närma sig 4%-spärren.
Jag tror du har rätt. Jag har också frågat mig varför media gör sådan stor grej av AFS, men sanningen är att de ser det som uteslutet att AFS kommer in.
Metro skrev samma sak idag:
Citat:
Men trots den tunga rekryteringen tror inte Sannerstedt att utbrytarpartiet AfS har någon chans att ta sig in riksdagen.
– Utrymmet för ett parti som är extremare än Sverigedemokraterna är mycket litet. När Vänsterpartiet drabbades av sånna här avhopp och nya partier bildades sa någon att ”till vänster om oss finns bara avgrunden.” Något liknande skulle SD kunna säga fast till höger om oss, säger han.
Chanserna att väljarna strömmar från SD till AfS är väldigt små, enligt Sannerstedt.
– Dessutom konkurrerar de med fler liknande små partiet som vänder sig till liknande väljare. Jag tror inte att de kommer att lyckas, ska man in i riksdagen krävs det en lokal organisering och folk ute i kommunerna som bedriver en verksamhet. Det saknar Alternativ för Sverige, säger han.
https://www.metro.se/artikel/statsvetare-utrymmet-f%C3%B6r-extremare-partier-%C3%A4n-sd-%C3%A4r-mycket-litet
Inte ens han som driver podden den kokta grodan (där Kasselstrand är bisittare) trodde AFS har mer chans än 20%.
Medierna har helt missat att AFS är stora i sociala medier och att det lugnt finns 5% som är tillräckligt radikala för att rösta AFS.
Det bästa med AFS är att det finns inte så många bra argument för att
inte rösta på dem. Jag har iaf inte sett några.
Får de väl närmare 3% i undersökningarna så kommer man lätt få en sista 1% i stödröster. Men visst, jag tror nog det är mer sannolikt AFS får 2-3,9% än att de kommer in.
Citat:
Ursprungligen postat av
Grodfrityr
Citat:
Ursprungligen postat av
Alt-Kike
Jag tror inte på återvandringsidén ur ren moralisk synpunkt. Men jag förstår däremot inte dom snillen som tror dom är skitsmarta när dom säger: Jamen hur skulle dä gå till? Som om det måste finnas en uttänkt plan redan innan man ens får tänka tanken. Så är det ju inte alls. Precis som när den amerikanske presidenten sa att dom skulle åka till månen. Visste han exakt hur det skulle gå till, hade han all teknisk data att backa upp det med innan han sa så? Nä. Men rent moraliskt tycker jag det är knepigt. Snart vill dom väl börja skicka tillbaka oss judar också. Ruggigt.
Jag tror inte heller det är så sannolikt man kan skicka ut så många. USA med många fler poliser och striktare lagar lyckas ju inte utvisa sina illegala.
Däremot kan man göra livet svårt för bidragstagarna samtidigt som man erbjuder generösa återvandringsbidrag. Skär man ner bidragen och förhindrar dem från att få vård, t.ex., så är de iaf ingen kostnad för samhället längre.
Kasselstrand överdriver också situationen. Man kan visst det lyckas i viss mån att integrera. Men han sätter ändå fingret på något viktigt, nämligen att man svårligen kan bygga bort den svenska situationen som den ser ut idag.
Kan man däremot utvisa Rinkeby? Givetvis inte. Men det är ändå kul att någon vågar säga att problemet inte bara kan lösas genom magisk integrationspolitik.
Själv tror jag mer på en segregationspolitik.
Att utvisa hela Rinkeby går emot alla internationella konventioner.
AFS kommer ändå inte få majoritet i riksdagen så de kan inte genomdriva det.