Jag skulle vilja lyfta deras syn på medborgarskap, där jag delar grundsynen.
Saxat från
https://alternativforsverige.se/atervandring/
Citat:
Det svenska medborgarskapet har förlorat mycket av sin status på grund av de vidlyftiga förmåner som icke-medborgare får i Sverige. Det måste ändras omedelbart. Alternativ för Sverige vill knyta välfärdsförmåner till medborgarskapet. Är man inte medborgare i Sverige ska man inte få ta del av välfärden såvida inte Sverige har ett bilateralt avtal med landet i fråga om välfärdsförmåner för respektive lands medborgare.
Jag anser att medborgarskapets status borde höjas. Så långt allt gott och väl. "Endast svenska medborgare har ovillkorlig rätt att vistas i riket", tror jag lagtexten lyder på ett ungefär. Man kan aldrig tvinga människor att anamma en kultur, men man kan starkt uppmuntra dem att juridiskt sett vara jämställda med infödda svenskar. Naturligtvis bör denna förmån vara villkorad med vissa förutsättningar. Ja, det ÄR juridisk skillnad på medborgare och icke-medborgare och ska också vara det.
Citat:
Det svenska medborgarskapet kan endast förtjänas personer som visar att de ingår i den svenska nationella gemenskapen. Därför ska medborgarskap endast delas ut till de som klarar ett omfattande medborgarskapstest där man kan uppvisa goda kunskaper i svenska, svensk historia, svensk kultur och svenskt samhällsliv. Den som vill bli medborgare ska självklart kunna uppvisa att han eller hon inte ägnat sig åt kriminalitet eller på andra sätt legat samhället till last. En utomnordisk medborgare ska ha levt i Sverige i minst 10 år för att kunna bli medborgare.
Det här med språkkrav och diverse har tröskats fram och tillbaka (framförallt av Folkpartiet, numera Liberalerna), men det har aldrig kommit något konkret av detta. Dock torde det ligga i allas intresse att faktiskt göra verklighet av dessa förslag. Det måste finnas konkreta världen att integreras i. Det är rimligt att kunna bli medborgare efter att ha levt i Sverige i 6-10 år utan att ha straffats för brott. Dock tycker jag inte man ska göra skillnad på nordiska och utomnordiska medborgare. Visst står de övriga nordiska kulturerna oss svenskar närmare än de utomnordiska, men man bör ändå trycka på att det just är den
svenska gemenskapen man vill främja.