Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-02, 16:52
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StatligaTeleverket
När en av mina förfäder kom till Sverige under andra världskriget fanns ingen SFI. Tror att svenska ordböcker delades ut av ideella föreningar, eventuellt att man fick köpa. Han lärde sig svenska genom att prata med svenskar, och försöka umgås med svenskar, skaffa svenska vänner etc.

Vet inte hur AfS står i den frågan, men personligen tycker jag att någon form av SFI kan finnas kvar för en viss avgift, eventuellt att man kan få ett lån. Men vi har ju samtidigt flera invandrare här där jag bor från Nederländerna och Tyskland, till exempel, som inte behövt någon integrationspolitik utan har integrerat sig själva.

AfS menar väl egentligen att man ska ut på sikt om man inte offrar sig. Är man inte beredd att integrera sig själv så ska man helt enkelt inte vara här.

---

Tycker att AfS syns för lite. Man har snuddat vid uttalandet att svenskar håller på att bli en minoritet i sitt eget land i den där videon riktad mot Amerikaner. Tycker att AfS borde köra stenhårt på det. Enkelt budskap som fler människor nog känner igen sig i nu, till skillnad från 2010, särskilt på vissa mindre orter. Ut med statistik och slagkraftiga budskap som dessa.
Dom som kom under/efter WW2 fick låna 4000:- per familj till möbler & liknande, som skulle betalas tillbaka på ett år. Svenska fick dom lära sig på kvällskurser, för på dagtid arbetade man.
Citera
2018-05-02, 16:53
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Först och främst: Mycket hedervärt av din förfader! I det ideala Sverige är det så det ska gå till, men nu är vi ju som sagt ett land med en ibland märklig syn på det här med integration.

Kan tillägga att på den tiden fick alla invandrare ett lån av staten som skulle betalas tillbaka, om jag förstått det rätt. Det rådde även arbetsplikt. Lite oklart om det var så att man fick arbeta av det där lånet. Men det bör väl finnas dokumenterat. Skulle gärna se att AfS gräver ner sig lite mer i hur det såg ut förr och använder det som argument.

Citat:
Anledningen till att jag frågade var för att detta är något AfS garanterat kommer att ställas till svars för. Massmedia kommer att vilja ha konkretisering andra partier slipper och då håller det inte att rycka på axlarna. Jag har botaniserat lite på partiets webbplats och tycker väl att de målar upp sin vision rätt bra, men vissa områden skulle behöva konkretiseras.

Håller helt klart med här. Jag är ingen talesperson för AfS, så exakt hur de tänkt sig kan jag omöjligt veta. Men jag antar att de håller på med detta.
Citera
2018-05-02, 16:54
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Dom får väl gå på Hermods eller ABFs kvällskurser på egen bekostnad. Klarar dom sen inte språktestet efter ett år så är det marsch tillbaka till långtbortistan.

Om AfS är av den åsikten utgår jag från att man vill ha ett totalt invandringsstopp. Så har jag inte uppfattat dem. Man skriver på webbplatsen att man är för ett omedelbart asylstopp. Men invandring består inte bara av asylsökande.
Citera
2018-05-02, 16:57
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Om AfS är av den åsikten utgår jag från att man vill ha ett totalt invandringsstopp. Så har jag inte uppfattat dem. Man skriver på webbplatsen att man är för ett omedelbart asylstopp. Men invandring består inte bara av asylsökande.
Det kan ha varit ett visst önsketänkande från min sida.
Citera
2018-05-02, 16:57
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Citat:
Dom som kom under/efter WW2 fick låna 4000:- per familj till möbler & liknande, som skulle betalas tillbaka på ett år. Svenska fick dom lära sig på kvällskurser, för på dagtid arbetade man.
Så mycket som 4000? Enligt uppgifter som skrivits ner av min förfäder fick man 150 kr som snabbt skulle betalas tillbaka, och blev utplacerad av staten som arbetskraft där det behövdes. Visserligen kom min förfäder ensam och inte med familj, så kanske var annorlunda då? Efter tre månader hade han dock skaffat sig ett riktigt jobb och lärt sig god svenska.

Som sagt, AfS, titta på historien!
Citera
2018-05-02, 17:05
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Kan tillägga att på den tiden fick alla invandrare ett lån av staten som skulle betalas tillbaka, om jag förstått det rätt. Det rådde även arbetsplikt. Lite oklart om det var så att man fick arbeta av det där lånet. Men det bör väl finnas dokumenterat. Skulle gärna se att AfS gräver ner sig lite mer i hur det såg ut förr och använder det som argument.

Det är väl inte helt osannolikt att AfS skulle förespråka just lån som ska betalas tillbaka.

Citat:
Det kan ha varit ett visst önsketänkande från min sida.

Jag misstänkte nästan det.

Citat:
Så mycket som 4000? Enligt uppgifter som skrivits ner av min förfäder fick man 150 kr som snabbt skulle betalas tillbaka, och blev utplacerad av staten som arbetskraft där det behövdes. Visserligen kom min förfäder ensam och inte med familj, så kanske var annorlunda då? Efter tre månader hade han dock skaffat sig ett riktigt jobb och lärt sig god svenska.

Det kan de göra, och samtidigt koppla det till faktiska resultat den tidens arbetskraftsinvandring faktiskt levererade. Samtidigt bör det inte råda oklarheter om var man står när man säger sig förespråka totalt asylstopp.
Citera
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:

Mina uppgifter kommer från folk som flydde till Sverige efter WW2 & deras berättelser. Det är möjligt att jag minns för höga belopp.

Det rörde sig om ett par familjer som hamnade bakom järnridån & flydde undan kommunisterna i östblocket. Dom kom en tisdag. Fick lägenhet på torsdagen, som dom själv fick betala hyra för. Fick låna 4000:- (kan ha varit mindre), återbetalning på ett år. Nästkommande måndag fick pappan & sönerna anmäla sig i vakten på Öresundsvarvet för att börja jobba.

Sen gick dom på kvällskurs & lärde sig Svenska. Inget jävla snack om mångkultur, ingen identitetspolitik. Här jobbar vi, sköter oss, gör rätt för sig & håller käften.

Givetvis enbart flyktingmottagning från grannländerna & länder kring Östersjön. Annars tillbaka med vändande transport.

Skulle vara intressant att höra vad AfS tycker om ett sådant system.
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2018-05-02 kl. 17:15.
Citera
Medlem
Citat:

Gissningsvis tar man bort SFI helt, eller så tar man bara bort bidragsdelen. Frågan är ju ifall det ens skulle finnas ett behov av SFI utan bidrag.
Citera
2018-05-02, 17:12
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Gissningsvis tar man bort SFI helt, eller så tar man bara bort bidragsdelen. Frågan är ju ifall det ens skulle finnas ett behov av SFI utan bidrag.

Behov skulle nog finnas, men kanske mindre incitament ...

Hur som helst: Ska vi ha någon som helst invandring kan vi inte slopa svenskundervisning. Sedan kan vi ha den i annorlunda form än idag. Vore intressant att höra vad AfS tycker i denna fråga.
Citera
2018-05-02, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease

Det mest humana är dock om man har en god hemspråksundervisning. De ska ju ändå i de flesta fall åka hem till nära och kära igen.
Citera
2018-05-02, 17:21
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Hur är det tänkt att omsätta detta med "ingen integrationspolitik" i verkligheten? Ska man skrota SFI och utökad svenskundervisning, samt andra insatser som idag ska göra det möjligt för invandrare att komma in i samhället?

Det är möjligt att frågan ställts tidigare i tråden, men fan att jag läser 500+ sidor.

De kommer nog ha kvar det, kanske mer som kunskapskontroll: Klarar man inte SFI så vill man inte assimilera sig och blir utvisad.
Citera
2018-05-02, 17:32
Medlem
NoTruces avatar
Jag skulle vilja lyfta deras syn på medborgarskap, där jag delar grundsynen.

Saxat från https://alternativforsverige.se/atervandring/

Citat:
Det svenska medborgarskapet har förlorat mycket av sin status på grund av de vidlyftiga förmåner som icke-medborgare får i Sverige. Det måste ändras omedelbart. Alternativ för Sverige vill knyta välfärdsförmåner till medborgarskapet. Är man inte medborgare i Sverige ska man inte få ta del av välfärden såvida inte Sverige har ett bilateralt avtal med landet i fråga om välfärdsförmåner för respektive lands medborgare.

Jag anser att medborgarskapets status borde höjas. Så långt allt gott och väl. "Endast svenska medborgare har ovillkorlig rätt att vistas i riket", tror jag lagtexten lyder på ett ungefär. Man kan aldrig tvinga människor att anamma en kultur, men man kan starkt uppmuntra dem att juridiskt sett vara jämställda med infödda svenskar. Naturligtvis bör denna förmån vara villkorad med vissa förutsättningar. Ja, det ÄR juridisk skillnad på medborgare och icke-medborgare och ska också vara det.

Citat:
Det svenska medborgarskapet kan endast förtjänas personer som visar att de ingår i den svenska nationella gemenskapen. Därför ska medborgarskap endast delas ut till de som klarar ett omfattande medborgarskapstest där man kan uppvisa goda kunskaper i svenska, svensk historia, svensk kultur och svenskt samhällsliv. Den som vill bli medborgare ska självklart kunna uppvisa att han eller hon inte ägnat sig åt kriminalitet eller på andra sätt legat samhället till last. En utomnordisk medborgare ska ha levt i Sverige i minst 10 år för att kunna bli medborgare.

Det här med språkkrav och diverse har tröskats fram och tillbaka (framförallt av Folkpartiet, numera Liberalerna), men det har aldrig kommit något konkret av detta. Dock torde det ligga i allas intresse att faktiskt göra verklighet av dessa förslag. Det måste finnas konkreta världen att integreras i. Det är rimligt att kunna bli medborgare efter att ha levt i Sverige i 6-10 år utan att ha straffats för brott. Dock tycker jag inte man ska göra skillnad på nordiska och utomnordiska medborgare. Visst står de övriga nordiska kulturerna oss svenskar närmare än de utomnordiska, men man bör ändå trycka på att det just är den svenska gemenskapen man vill främja.
Senast redigerad av NoTruce 2018-05-02 kl. 17:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in