Citat:
Ursprungligen postat av
Kwato
Jag tycker inte att det är där som AFS ska profilera sig. Om man helt väljer bort de ca 20% av väljarna som är svenskar eller assimilerade och som röstar på S eller MP, eller V för den delen, i tron att de värnar om svenskt samhälle och svensk natur i första hand så har man från början gjort sig för snäv. Det är många som röstar S eller MP som är rättfärdigt arga på de borgerligas degenererade avarter men som inte vet vilka avarter som vänsteralternativen står för. Om vi bortser från historiska medel som använts för att uppnå målet så är folkhemmet en alldeles för positiv konstruktion för att man som nationalistiskt parti ska kunna tjäna något på att ta avstånd.
Nu har jag visserligen inte sagt att AfS ska ta avstånd från något av detta, men hur man väljer att framställa sig har ju att göra med vad man är ute efter. AfS har ju lyxen att kunna positionera sig lite hur som helst och till och med prova/blanda olika ståndpunkter eftersom det ändå aldrig är fråga om ett "vanligt" parti i de flestas ögon. Jag skulle tro att invandrings-/återvandringsfrågan lätt överskuggar allt det andra. Det är så klart trist (om det skulle vara så) med tanke på att AfS gick till val i höstas på en jättebra politik.
Citat:
I en diskussion är det lätt att vinna genom att påstå att de där vänsterväljarna ändå aldrig kommer att bli nationalister, och att SD redan har lagt beslag på dem som kunde ändra sig. Men de flesta i den kategori folkhemsvänner som jag talar om har inte låtit sig påverkas av SDs retorik av någon anledning, och bara för att det är istid just nu så innebär inte det att våren inte kan komma om några år. Precis som en god vetenskapsman inte ska förkasta de arbetsmodeller som är verksamma så ska inte en god politiker ta avstånd från allt som inte är helt perfekt. Att tro att man kan bli något inom politik genom att sudda bort alla spår av andras gärningar är inte rimligt. Inget är helt nytt under solen. Om du försöker skära bort allt som är gammalt så skär du även bort de människor som bor i den verkligheten från den folkmassa som du tilltalar.
Jag skriver under på allt detta, men jag har som sagt inte påstått att AfS bör ta avstånd. Jag menade bara att jag ser det som positivt att AfS inte kopierar SD. Sedan är det fullt möjligt att det egentligen finns behov av ett mer radikalt kulturkonservativt och folkhemsvurmande parti
liknande SD. Att det inte är rimligt att hålla till godo med SD i nuvarande skepnad tycker jag säger sig självt, men samtidigt har SD hittat sin tydliga nisch som uppenbarligen gör det lätt att rösta på dem. Om det inte är så enkelt att fler röstar SD ju större de blir, vill säga, och då spelar det mindre roll vad som finns där i övrigt bara invandringskritiken (bah) är med.
SD har det lätt. Nästan alla andra nationalistiska partier måste ju hitta sätt att komma runt eller förbättra deras framgångsrecept.