Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-08, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Helt missvisande siffror som jag tidigare påpekade. Dessa siffror tar inte hänsyn till transfereringar eller skatteeffekter. Jag föreslår att du faktiskt läser studien, den är intressant.

Skulle man räkna bort alla detta i Sverige så skulle vi se ut som ett U-land med skyhög fattigdom, när man tar i beaktning det omfattande transfereringssystem som Sverige har.

Än en gång: Sifforna är missvisande eftersom de inte tar hänsyn till transfereringar som är jämförbara med inkomst.

Lite mer fakta om "fattiga" i USA:

Tackar för upplysningarna, har inte följt tråden. Jag läste för en tid sedan Tucker Carlsons senaste bok "Ship of Fools" mer anekdotisk om livet i USA (och Sverige) men också en mer levande beskrivning än statistik. Läste också en ganska kuslig berättelse om arbetslivet för en kabelTV-installatör. Hårresande.

Och självklart smash hit succen 2016
Hillbilly Elegy: A Memoir of a Family and Culture in Crisis
https://www.amazon.com/Hillbilly-Elegy-Memoir-Family-Culture-ebook/dp/B079L5DDB4/ref=sr_1_3?s=digital-text&ie=UTF8&qid=1546983086&sr=1-3&keywords=hillbilly+elegy

En annan bok som jag bara läst det gratis smakprovet av
Heartland: A Memoir of Working Hard and Being Broke in the Richest Country on Earth
https://www.amazon.com/Heartland-Memoir-Working-Richest-Country-ebook/dp/B07CLFY5JH/ref=sr_1_9?s=digital-text&ie=UTF8&qid=1546982909&sr=1-9&keywords=poor+americans

Ovanstående böcker är mycket väl underbyggda.
Senast redigerad av Evilius 2019-01-08 kl. 22:38.
Citera
2019-01-09, 00:00
Medlem
martinvaxjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avlans
Afs utbildningspolitik.
(FB) Vad anser ni om Afs politik för utbildning/studier?

Afs sjukvårdspolitik
(FB) Alternativ För Sveriges sjukvårdspolitik!

Afs försvarspolitik
(FB) Debatt angående AFS försvarspolitik.

Kika in vettja!!

Varför är du så mån om att AfS-medlemmar ska köra CIA:s spionprogramvara, där AfS-medlemmar utan närmare förvarning kan bli shadowbannade eller vilseledda på annat vis? Kör en Wordpressblogg istället! GPL och rekommenderat av FSF.
Citera
2019-01-09, 00:24
Medlem
martinvaxjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Jag vet inte riktigt vad du menar med tillväxt...

Du är inte ensam om att inte förstå vad tillväxt faktiskt är.

Här är två små kortisar från Youtube som beskriver väl vad tillväxt faktiskt är samt en som går djupare in på matematiken bakom tillväxt.

"The impossible Hamster (and economic growth)"
"Legend of the Chessboard"
"The Most IMPORTANT Video You'll Ever See"

Detta är bara matematiska bevis, men så finns det även vetenskapliga evidens och massvis med forskare och andra intelligenta människor som varnar mänskligheten. Själv har jag samlat citat från hela världen om problemet med överpopulation, samt översatt intressanta inlägg från "Population Matters".

... om du efter en undersökning av detta fortfarande finner tillväxt meningsfullt så skulle jag inte bli förvånad, eftersom ...

”Den mänskliga rasens största tillkortakommande är vår oförmåga att förstå den exponentiella funktionen.”
/ Albert Bartlett Matematikprofessor MIT Källa: Youtube "The Most IMPORTANT Video You'll Ever See"

Endast sju människor i Sverige röstade på ett parti som förstått den exponentiella funktionen i teori och realpolitik. Att du skulle ha lika hög intelligens som dem är sannolikt inte att vänta, men visst kan jag ha fel. Det vore trevligt.
Senast redigerad av martinvaxjo 2019-01-09 kl. 00:29.
Citera
2019-01-09, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinvaxjo
”Den mänskliga rasens största tillkortakommande är vår oförmåga att förstå den exponentiella funktionen.”
/ Albert Bartlett Källa: Youtube "The Most IMPORTANT Video You'll Ever See"
Exponentiella samband i verkligheten bryts efter hand.
Citera
2019-01-09, 11:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av martinvaxjo
Du är inte ensam om att inte förstå vad tillväxt faktiskt är.

Som jag tidigare påpekade så förstår jag vad tillväxt faktiskt är, till skillnad från dig. Tillväxt handlar om att skapa mer för mindre, att bättre tillgodose människors behov och önskemål. Att tillgodose detta kallas för värde, och det är vad ekonomi handlar om. Tillväxt handlar alltså om att skapa mer värde för människor.

Citat:
Själv har jag samlat citat från hela världen om problemet med överpopulation, samt översatt intressanta inlägg från "Population Matters".

Skulle det vara citat från Malthus, Wicksell och Myrdalarna då eller? Samtliga hade fel.
Citera
2019-01-09, 17:16
Medlem
Men kom igen.

Varför i helvete har Afs släppt in Nataly Wright?
Citera
2019-01-09, 18:29
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onsdagsmorgonen
Men kom igen.

Vem är Nataly Wright och vad betyder det att AFS har släppt in henne? En sökning på nätet ger inga kändisresultat som jag känner igen eller som verkar relevanta.
Citera
2019-01-09, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Vem är Nataly Wright och vad betyder det att AFS har släppt in henne? En sökning på nätet ger inga kändisresultat som jag känner igen eller som verkar relevanta.

Denna bruden... (FB) Skvaller om bloggerskan Nataly Wright
Citera
2019-01-09, 18:34
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Denna bruden... (FB) Skvaller om bloggerskan Nataly Wright
Vad betyder det att AFS "har släppt in" henne?
Citera
2019-01-09, 19:11
Medlem
Citat:
Men kom igen.

Nataly Fatouhiy Wright kallar hon sig visst. En f.d.(?) SD-politiker och invandrare. Men vet du med säkerhet att hon är medlem i AfS? Är hon även en av deras ca 50 politiker? Kan du verifiera detta?

OM det stämmer, tycker jag det är beklagligt. Nästa steg blir väl att Gustav skaffar sig en neger-sidekick i kommande valrörelse. En stor fördel med AfS, är att (vad jag vet) alla deras politiker är svenskar eller finlandssvenskar.

Fatouhiy är väl arabiska, misstänker jag. Hoppas detta inte är sant.
Citera
2019-01-09, 21:40
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Nataly Fatouhiy Wright kallar hon sig visst. En f.d.(?) SD-politiker och invandrare. Men vet du med säkerhet att hon är medlem i AfS? Är hon även en av deras ca 50 politiker? Kan du verifiera detta?

OM det stämmer, tycker jag det är beklagligt. Nästa steg blir väl att Gustav skaffar sig en neger-sidekick i kommande valrörelse. En stor fördel med AfS, är att (vad jag vet) alla deras politiker är svenskar eller finlandssvenskar.

Fatouhiy är väl arabiska, misstänker jag. Hoppas detta inte är sant.
Matikainen är finne, inte finlandssvensk.
Citera
2019-01-09, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Matikainen är finne, inte finlandssvensk.

OK, men vad spelar den petitessen för roll? Vi hade ju en diskussion om den där Nataly.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in