Jag är väldigt intresserad av hälsa och sjukvård. Därav ligger mitt intresse mycket för hur vi ska utveckla sjukvården.
Jag vill lyfta Afs sjukvårdspolitik som enligt min mening är den mest sunda.
Alternativ för Sverige vill:
Öka tillgängligheten i primärvården.
Avlasta läkarna genom anställning av läkarsekreterare.
Öka antalet vårdplatser.
Anställa fler vårdbiträden.
Avskaffa landstingen och förstatliga vården.
Göra tandvården kostnadsfri.
Begränsa utlänningars tillgång till svensk sjukvård
Förslag 1. Fenomenalt, hur många gånger har vi inte fått vänta i flera veckor på en tid hos vårdcentralen? Viktigt.
Förslag 2. Enorm väntan på besked från läkare, oro hos pat/anhöriga.
Förslag 3. Amen! Hur många gånger hör man inte om patienter som får vistas i städskrubb eller liknande i brist på plats?
Förslag 4. Saknar dessvärre tydlighet här. Jag själv skulle anse det vara mycket tryggare att bli omhändertagen av en undersköterska som åtminstone har ett par års utbildning i bagaget. Vårdbiträde kan jag ju bli nu utan minsta medicinska erfarenhet..hmm vad säger ni om det?
Förslag 5. Absolut. Landstingen/regionen är katastrofala. Låt Karolinska Institutet vara expertiser i en eventuell statlig regi.
Förslag 6. Ja, för Svenskar absolut. Däremot är privata tandläkare mycket bättre. Hmm, vad tycker ni?
Förslag 7. Självklart.
Ja, vad säger ni anställda inom sjukvården eller övriga?
Hur ser planerna ut på landstings/regionval 2022? Mikael Fjällid i Stockholm vore toppen. Simon Solberg är även en duktig kille med åsikter nära Afs som kan tänkas gå över. Han sitter redan i Stockholms landsting!
Förslagen är ju lika oseriösa som deras skolpolitik, ser vi en röd tråd här?
Det går inte att göra tillgängligheten bättre samt öka vårdplatserna utan att öka personaltätheten och lokalutbudet. Så länge som vi har privatiserad vård kommer vi inte att kunna göra någonting i den här frågan. De privata företagen lever på att överbelägga sina vårdplatser och skapa köer. Då är man attraktiv som vårdgivare!
KI som privat sjukhuskoncern fick bygga ett helt nytt sjukhus samt bygga ut två nya flyglar i Huddinge för att kunna skaffa fram lokaler till fler vårdplatser. En av flyglarna är enbart för förlossningsvård. Hur många privata vårdcentraler och sjukhus har råd att bygga ut?
Landstingen är dessutom de äldsta vi har i Sverige. Landstingen är till och med äldre än staten i sig, varför ta bort dessa? Finns det någon data på att det skulle vara bättre att låta staten driva sjukhusen? AFS har exakt samma problem att skaffa fram data för statlig skola som de har att skaffa fram data för statliga sjukhus.