Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-16, 15:51
  #17197
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Jag gissar i nuläget på att Alternativ för Sverige får ett resultat mellan 1 och 1,5 procent vilket vore en succé med tanke på hur nybildat partiet är. Det kan dock naturligtvis bli mer eller mindre än så. Jag hoppas självklart på ett riksdagsinträde men jag vågar inte vara så optimistisk just nu. Det går ju inte att utesluta att den hetskampanj som Sverigedemokraterna och vänstern bedriver mot partiet kommer att få effekt. En sak är dock säker: Det sverigedemokratiska beteendet mot AfS under den här valrörelsen är något som jag aldrig kommer att glömma.

Seriöst? Du skulle betrakta 1-1,5% som en succé? Med tanke på den frenesi med vilken du tycks försvara precis allt AfS gjort, har du lagt ribban förvånansvärt lågt.
Citera
2018-08-16, 15:53
  #17198
Medlem
vanartads avatar
Det är uppriktigt sagt beklämmande att se alla dessa nyfrälsta SDare attackera fd SDare som numera väljer att lägga sin röst på AfS.
De nyfrälsta verkar inte begripa att dessa fd SDare var de som såg till att SD kom in i Riksdagen genom att:
ignorera defaitister som påstod att en röst på SD skulle vara bortkastad
och
som orkade stå emot nazist/facist-anklagelserna.

Paradoxalt nog, kommer sannolikt en stor del av såväl gårdagens som dagens attacker ifrån numera nyfrälsta SDare som verkar ha glömt hur de brunmålade SD för blott några år sedan.

De nyfrälsta verkar dock ha bibehållit sitt modus operandi då de numera väljer att attackera fd SDare som numera väljer att lägga sin röst på AfS på exakt samma sätt som de tidigare attackerade SD.

Ett tragiskt lågvattenmärke…
Citera
2018-08-16, 16:14
  #17199
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Kasselstrand må ha varit jättepopulär när han hade en fot i SD, men det är en helt annan grej då. Tror du att om Reinfeldt, som ju ändå får anses ha varit en av de populärare moderatledarna de senaste åren (M fick ju ändå deras högsta valresultatet på länge med honom i 2006-valet), ifall vi ponerar att Reinfeldt blev utesluten ur M eftersom de inte riktigt gillade hans idé om Allians för Sverige (ja, Alliansen hette så då, alltså "AfS"), och Reinfeldt därefter startade ett nytt parti ett halvår innan 2006-valet, tror du då att Reinfeldt hade lyckats komma in i riksdagen med hans nybildade parti? Ha då i åtanke, att Reinfeldt i så fall hade haft betydligt bättre förutsättningar än Kasselstrand för att lyckas med en sådan bedrift.

Dessa politiker är inte larger than life karaktärer. Visst är de med och bidrar till deras partiers framgång, men de rider i de absolut allra flesta fall, på den vågen som deras partier erbjuder dem. Att gå med i ett etablerat parti är den lätta vägen. Ett etablerat parti är redan inne i riksdagen och det är bara att försöka göra bra ifrån sig och så kanske man har tur att partiet ökar några procentenheter, och ja då får man sitta kvar efter valet i 4 år till. Sjunker partiet med några procent efter valet, ja då blir man utbytt.

Däremot att starta ett helt nytt parti från scratch, det är den svåra vägen. Här gäller det att man verkligen spelar sina kort rätt, lyckas etablera tillräckligt stort stöd bland alternativa medier, är både ödmjuk och folklig, samt en hängiven eldsjäl som orkar kampanja och spendera en hel del fritid på att få upp partiet över 4% spärren. Detta kan ta många år och flera val innan det inträffar, om det ens sker. SD bildades 1988, de kom in 2010. F! bildades 2005 och Piratpartiet 2006, de är fortfarande inte inne (och kommer absolut inte in i år). Jag har själv röstat på Piratpartiet i två olika riksdagsval, jag vill verkligen att de kommer in, PP är ett bra parti som Sverige behöver, men i år tänker jag inte slänga bort min röst på småpartier; i år är det SD som gäller.

Sedan tycker jag personligen att det är bra med fler partier, inte mindre. Varför har vi bara 8 partier i riksdagen? Jag säger inte att det bör finnas 150 partier i riksdagen, det hade blivit lite kaos då, men jag hade gärna sett 10 partier, och då med en lägre riksdagsspärr (Israel/Knesset hade senast jag kollade en spärr på 1%). Så ur det perspektivet är jag inte emot att både Piratpartiet och AfS ska få vara med i riksdagen. Det är bra om riksdagen har en bred folklig representation. Det finns en del bra idéer och tankegångar även inom AfS.

Men som sagt, i år känner jag att det inte finns någon tid längre för att försöka kvala in småpartier, och du har missförstått rätt mycket kring hur demokratiska val och politiska partier fungerar, om du tror att bara för att Kasselstrand var populär i SDU så kommer han lyckas med 4% spärren. Det är en helt annan grej att vara omtyckt inom en sluten, mindre krets kamrater där man lyckats etablera sig via kontakter och mycket umgänge, för att eventuellt kunna "kuppa" sig till partiledare via interna röster, och att vinna hundratusentals röster över hela landet från folk som inte känner en. Vem som helst som har lite "alfahanne" egenskaper skulle kunna ha blivit lika populär inom SDU på den tiden som Kasselstrand var, det säger faktiskt ingenting. Nu gör Kasslern sin egen grej via AfS (som totalt saknar originalitet, men okej, han kör med sitt eget parti nu i alla fall), och nu kommer vi få se hur väl han presterar på egna fötter. Jag önskar honom lycka till!

Klart lön och sånt spelar roll, men det är inte bara för lönen de stannar kvar i SD. Just nu har SD mycket goda chanser att faktiskt bli Sveriges största parti, klart det också är en betydelsefull faktor till att de stannar kvar i SD.

Det är bra att du försöker vara positiv och optimistisk, det måste man såklart vara om man överhuvudtaget ska ha en chans. Men vad gäller horklövern så ser den inte ut att överleva det här valet, eftersom både KD och MP ser ut att åka ut (vilket egentligen är trist, men välförtjänt, särskilt i MP:s fall)), och SD är större än någonsin tidigare. De kvarvarande partierna kommer fortsätta att sjunka i popularitet till nästa val, och då kanske AfS kommer in, om de ligger i tills dess. Vem vet, kanske MED också.

Det är nog mer sannolikt att AfS kommer agera stödparti åt SD under många val framöver, förutsatt att de kommer in någon gång. Klart det kommer finnas en del ideologiska skillnader precis som det finns inom de nuvarande koalitionsblocken, men att AfS skulle totalt utplåna SD är inget annat än önsketänkande.

Jag ska förklara varför AfS kommer in. Det är mycket enkelt att förstå.

SD fick 2,93% 2006, 5,7% 2010, 12,9% 2014 och nu kanske 25%. Där har du andelen svenskar som fattat. De har vuxit kraftigt. Från 180 tusen 2006 till 1,5 miljoner 2018. Det är huvudsakligen män och de kvinnor som röstar SD har sannolikt också män som gör det.

Männen är inte lika känslostyrda och de flesta föredrar nog AfS framför SD men många kommer ändå välja SD då det finns trögheter att byta parti. Nu är det så väl att alla behöver inte göra det utan endast något fler än som valde SD 2006. Explosionen i alt-media är beviset att många idag, framför allt de under 60 har fått en betydligt bättre verklighetsuppfattning jämfört med 2006.

Hittills har alla som varit missnöjda med SD:s liberalisering som tilltog efter 2010 inte haft ett alternativ. Missnöjet har därför dolts. De som läser alt-media, säkert någon miljon kan inte ha undgått att AfS finns och att SD har urvattnats. Det betyder att AfS inte börjar från noll, som ett okänt parti utan har redan hittat sin grupp.

Exakt hur många av dessa 1,5 miljoner som förstår tillräckligt är svårt att säga men minst 20% eller 300 tusen är en rimlig uppskattning, ca: 25% av alla som läser alt-media.

Lägg till detta många som valde soffan 2014. Nu har de chansen att ge etablissemanget en spark där bak.

Addera sedan t.ex. Facebook som bekräftar denna bild, där AfS snart är ikapp Centerpartiet och redan är förbi båda riksdagspartierna KD och L.

Allt pekar på att AfS kommer in och t.o.m. med bred marginal. Vi kommer därför se i YouGov, om de inte mörkar, att SD kommer sjunka i kommande mätningar och Övriga öka fram till valet. Nu litar jag inte helt på YouGov heller men de har fångat upp stödet bäst hittills.
Citera
2018-08-16, 16:23
  #17200
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Seriöst? Du skulle betrakta 1-1,5% som en succé? Med tanke på den frenesi med vilken du tycks försvara precis allt AfS gjort, har du lagt ribban förvånansvärt lågt.

Jag skrev varför jag kommer att se ett sådant resultat som en succé. För övrigt så har jag vid upprepade tillfällen riktat kritik mot partiet i den här tråden men din husse Mattias Karlsson kanske har bett dig bortse från det faktum att vi AfS-sympatisörer inte okritiskt står bakom partilinjen i alla lägen så som ni SD-sympatisörer gör.
Citera
2018-08-16, 16:37
  #17201
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Jag gissar i nuläget på att Alternativ för Sverige får ett resultat mellan 1 och 1,5 procent vilket vore en succé med tanke på hur nybildat partiet är. Det kan dock naturligtvis bli mer eller mindre än så. Jag hoppas självklart på ett riksdagsinträde men jag vågar inte vara så optimistisk just nu. Det går ju inte att utesluta att den hetskampanj som Sverigedemokraterna och vänstern bedriver mot partiet kommer att få effekt. En sak är dock säker: Det sverigedemokratiska beteendet mot AfS under den här valrörelsen är något som jag aldrig kommer att glömma.

Jag förstår nu bättre varför ingen vill samarbeta med SD. Aldrig att jag röstar på SD efter alla dessa knivar i ryggen.
Citera
2018-08-16, 16:39
  #17202
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Det innebär valsedlar distribuerade till alla vallokaler i nästa val, så delvis är det en framgång.

Step by step, som NKOTB fick oss att tro.

Valturnén har säkert mycket godis kvar att bjuda på och det kommer hetta till på sina platser. Det finns tid kvar att starta en jordbävning om man säger så.
Först och främst så var step by step förrutom att vara kass deras största hit 😂varigenom det inte alls blev gradvis bättre ..
så jag vill nog säga till dig "stop it girl" som var lite bättre..så jag tycker nog att du bör träna på stt vara mer missnöjd med AFS resultat...lite som vänsterns Kalle Lind kommer vara

Och vad ska detta valrörelse- godis utmynna i konkret har du tänkt?
__________________
Senast redigerad av Enmansdemo 2018-08-16 kl. 16:45.
Citera
2018-08-16, 16:51
  #17203
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Gustav talar mycket om sanning och ärlighet. Så seså, tala sanning då. Sluta vara feg.

Är du dum eller? Om det finns en lärdom så är det: Backa aldrig - ALDRIG! - inför vänsterprästerskapet.

F.ö.: Om du är chef och behöver ta en av dina anställda i örat, kommer du då alltid att envisas med att göra det publikt? På torget? Ut med det på Youtube? Är alla chefer som inte alltid gör så fega, enligt dig? I så fall saknar du omdöme fullständigt.
Citera
2018-08-16, 16:52
  #17204
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
Jag ska förklara varför AfS kommer in. Det är mycket enkelt att förstå.

SD fick 2,93% 2006, 5,7% 2010, 12,9% 2014 och nu kanske 25%. Där har du andelen svenskar som fattat. De har vuxit kraftigt. Från 180 tusen 2006 till 1,5 miljoner 2018. Det är huvudsakligen män och de kvinnor som röstar SD har sannolikt också män som gör det.

Männen är inte lika känslostyrda och de flesta föredrar nog AfS framför SD men många kommer ändå välja SD då det finns trögheter att byta parti. Nu är det så väl att alla behöver inte göra det utan endast något fler än som valde SD 2006. Explosionen i alt-media är beviset att många idag, framför allt de under 60 har fått en betydligt bättre verklighetsuppfattning jämfört med 2006.

Hittills har alla som varit missnöjda med SD:s liberalisering som tilltog efter 2010 inte haft ett alternativ. Missnöjet har därför dolts. De som läser alt-media, säkert någon miljon kan inte ha undgått att AfS finns och att SD har urvattnats. Det betyder att AfS inte börjar från noll, som ett okänt parti utan har redan hittat sin grupp.

Exakt hur många av dessa 1,5 miljoner som förstår tillräckligt är svårt att säga men minst 20% eller 300 tusen är en rimlig uppskattning, ca: 25% av alla som läser alt-media.

Lägg till detta många som valde soffan 2014. Nu har de chansen att ge etablissemanget en spark där bak.

Addera sedan t.ex. Facebook som bekräftar denna bild, där AfS snart är ikapp Centerpartiet och redan är förbi båda riksdagspartierna KD och L.

Allt pekar på att AfS kommer in och t.o.m. med bred marginal. Vi kommer därför se i YouGov, om de inte mörkar, att SD kommer sjunka i kommande mätningar och Övriga öka fram till valet. Nu litar jag inte helt på YouGov heller men de har fångat upp stödet bäst hittills.
Korrekt! Håller med till hundra procent och jag har hela tiden resonerat så här och trott att de kommer in, och det gör jag fortfarande.

Här är ytterligare en mätpunkt. Jag jämför AfS, MED, C, F! och SD på Google Trends. Ser ut som att AfS kommer in med god marginal medan F! och MED blir utanför.

https://trends.google.com/trends/exp...rlig%20samling

Edit. Verkar som att det inte går att länka så men ni kan själva göra er egen graf. Det är påtaglig skillnad mellan F!, MED och AfS. De senare är i samma nivå som C.
__________________
Senast redigerad av Friherr 2018-08-16 kl. 16:55.
Citera
2018-08-16, 16:53
  #17205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goyimcuck
Jag håller med om att en röst på SD vore det bästa, för det är det enda partiet som har chans att åstadkomma något på kort tid. Allt annat är orealistiskt. AFS är sent ute, tyvärr. Både SD och AFS har en del grejer de bör förbättra, men det är en annan diskussion.

Problemet med SD, är att veta vem de egentligen är och vad de egentligen står för. Är de för NATO eller ej? Är de för att äckelbögar skall få adoptera barn eller inte? Är de för att avlägsna islam eller inte? Är de för EU eller inte?

Men precis som du säger, AFS hade behövts som alternativ till SD för att se till att SD inte blir allt för (((liberala))). Men de är sent ute. Folk där ute i stugorna vet inte vem AFS är.

Du kan inte ana hur många valfoldrar som AfS delat ut de senaste dagarna. De svenskar som är på socialamedier vet vad AfS är. Alla andra gamla kloka gubbar och gummor får en folder i handen att titta på. Men målgruppen är argare sverigedemokrater, inte de vanliga sillmjölkarna.

Jag tror på en boomeffekt därför att det händer massor just nu, de sista dagarna före valet. AfS överglänser Fi och Kd och kommer in i riksdagen om tillräckligt många ledsnat på Sd. Vad har Åkesson och Karlsson gjort för att behålla sina väljare? Inte tillräckligt.
Citera
2018-08-16, 16:59
  #17206
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
Jag vet ett par AfS-aktivister lokalt som är välvilligt inställda till Israel och svenska judar. Naturligtvis måste den falangen få ut antisemiterna och SvP-folket. Annars är det kört för AfS.

AfS måste behålla allihopa, ANNARS är det kört.

AfS behöver vara ett brett maktparti för att kunna genomföra förändring. Poängen är att lägga ner stridsyxorna i alla dessa perifera struntfrågor och fokusera helt på att reversera folkutbytet i Sverige.
Citera
2018-08-16, 17:01
  #17207
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Korrekt! Håller med till hundra procent och jag har hela tiden resonerat så här och trott att de kommer in, och det gör jag fortfarande.

Här är ytterligare en mätpunkt. Jag jämför AfS, MED, C, F! och SD på Google Trends. Ser ut som att AfS kommer in med god marginal medan F! och MED blir utanför.

https://trends.google.com/trends/exp...rlig%20samling

Edit. Verkar som att det inte går att länka så men ni kan själva göra er egen graf. Det är påtaglig skillnad mellan F!, MED och AfS. De senare är i samma nivå som C.

Om man plockar in Moderaterna i grafen så ser man att det varit hälften så många sökningar på AfS som på M de senaste 30 dagarna.
Citera
2018-08-16, 17:11
  #17208
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Är du dum eller? Om det finns en lärdom så är det: Backa aldrig - ALDRIG! - inför vänsterprästerskapet.

F.ö.: Om du är chef och behöver ta en av dina anställda i örat, kommer du då alltid att envisas med att göra det publikt? På torget? Ut med det på Youtube? Är alla chefer som inte alltid gör så fega, enligt dig? I så fall saknar du omdöme fullständigt.

Det handlar inte om att backa för någonting, det handlar bara om att vara ärlig och öppen inför sina väljare. Jag kräver ingen avgång, inget avståndstagande, bara att partiet redogör för sina åsikter och inte lägger locket på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback