Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-08-15, 23:35
Medlem
robotguras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Demoskops "undersökning" är bajs på ren svenska, särskilt när det gäller mindre partier. Går inte att säga någonting om deras skämt till undersökning. SD minskar sure, MP tokökar visst, och KD ökar signifikant. Jomenvisst.

Även om MP ökar, så lär de likt förbannat vara överskattade som de varit tidigare. Jag väntar på YouGov som bör komma om några dagar.

Svårt att ta nyaste OU seriöst när ''övriga'' plötsligt hoppade från 4.7 till 1.1%
Väntar ivrigt på YouGovs jag med.
Citera
2018-08-15, 23:40
Medlem
robotguras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Det är bra om AfS finns kvar som en backup ifall SD kukar ur för mycket med alltför mycket psyksjuk liberalism osv.

Du tycker inte att Kvot-Paulas förslag om fördubblad kvotinvandring är liberalt nog för Sveriges ''invandringskritiska'' parti?
Citera
2018-08-15, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Det är absolut inte säkert. Finns inga garantier för riksdagsinträde 2022 bara för att AfS får 2% i år. Kolla på F!, som fick 3.12% i 2014-valet, nu ligger de kring 1% i senaste opinionsundersökningarna. Mycket kan hända på 4 år, och det är fullt möjligt att SD anpassar sig efter AfS och konkurrerar ut AfS totalt inför nästa val. Eller att AfS klantar till sig på egen hand, osv.

FI är helt meningslöst. Vi har redan MP och V, samt den feministiska vänsterfalangen i S. AfS lanserades i år, och det funkar inte att ha ett enda invandringskritiskt parti när efterfrågan är så stor och hur splittrat landet är vad gäller både demografi och åsikter. Om inte AfS blir riksdagens andra invandringskritiska parti så kommer något annat att bli det i så fall, och jag ser inte varför inte AfS skulle kunna bli just detta. De är för platt skatt och sänkta skatter, som attraherar många högerväljare som inte attraheras av SDs sosseri-fasoner. De är tuffare vilket attraherar besvikna SDare.

Men nej inget är säkert, det kan det aldrig vara. Men inget tyder på SD slutar liberalisera sig, och inget tyder på att mångkulturen kommer att bli mindre kännbar. Med 2 procent som bas, blir vägen till ett riksdagsinträde mycket kortare. Ska man lita på en färsk Sentiomätning så kan en femtedel av SDs väljare tänka sig att stödrösta på AfS, och drygt 8 procent av moderaternas väljare (troligen pga skattesänkningarna). Så min tes är att ju närmare de närmar sig 4 procent, desto mer benägna blir dessa människor att stödrösta på AfS.

Citat:
Fast det här är verkligen att vara optimistisk (jag förstår att man som AfS-väljare måste våga vara optimistisk och hoppas på det bästa osv). "Kan tänka sig rösta" är inte samma sak som "garanterad röst". Jag kan liksom tänka mig rösta på AfS (på riktigt), men jag kommer absolut inte göra det, och jag kommer verkligen rösta på SD i år. Detta har jag varit fast bestämd om ett bra tag nu.

Jag menade naturligtvis inte att jag på fullaste allvar tror att AfS kan få 13 procent i valet. Vad jag däremot menar är att deras tillväxtpotential är stor.

Citat:
Det är bra om AfS finns kvar som en backup ifall SD kukar ur för mycket med alltför mycket psyksjuk liberalism osv. Men trots att SD flörtar en del med böglobbyn osv, så är jag inte särskilt orolig över detta. Huvudsaken just nu är att SD får tillräckligt med inflytande efter det här valet och faktiskt kan få igenom en del vettig politik. Efter SD har fått en del gjort, ja då kommer nog AfS att krympa rejält inför nästa val, om AfS nu inte kommer in.

Allt tyder på motsatsen. Alla partier (med typ undantag av KD) har totalt målat in sig i ett hörn. Fega proffspolitikern Kristersson har sagt att han hellre samarbetar med Löfven, och Löfven behöver jag inte ens kommentera. Utöver dessa två idioter har vi SD-hatarna C, "L", MP och V. De kommer att bli utfrysta även om de blir störst på typ 25 procent. Vi kommer att få se en septemberöverenskommelse direkt som är mer omfattande än DÖ. Och ja de kommer skjuta sig själva i foten att göra såhär, men det har de för fan gjort i åtminstone ett decennium redan, och de kommer fortsätta att skjuta sig själva i foten.

Och det skulle vara ännu värre för SD om de fick sitta i regeringsposition, för då kommer de få göra oacceptabla kompromisser (för deras väljare) att de kommer att bli svårt bestraffade av sina väljare. Precis som skedde i Finland när sannfinnarna hamnade i regeringsställning, så kollapsade deras stöd. SD är defensiva och svaga när det gäller förhandlingar.

Citat:
Ja det är det där grupptänket, som jag tidigare påpekat. Grejen är att många tar det säkra före det osäkra. Ska vi alla satsa på att maxa SD, eller försöka kvala in AfS? Grejen är att AfS kan komma in om tillräckligt många röstar på dem, men det finns en stor osäkerhet kring att tillräckligt många kommer att rösta på AfS. Och opinionsundersökningarna, som man visserligen inte ska tolka som gospel, har inte direkt visat AfS på flera procent. Ja, det verkade som att AfS kunde få 2% direkt efter lanseringen, men denna OU har ni tjatat om ett bra tag nu. Den är ju flera månader gammal.

Ett AfS-inträde får betydligt större och djupare effekter på hela det politiska landskapet, än att SD blir störst. SD kommer även att bli normaliserade av detta. AfS är ett anti-etablissemangsparti, och de kommer inte vara rädda att skälla ut politiker eller ge "nyfascistiska" förslag i riksdagshuset. Hela det politiska spektrumet skulle duktigt vridas åt "höger" om de kom in, särskilt om MP samtidigt åker ut.

YouGov gav dem runt 2 procent även i en senare mätning, men som inte presenterades officiellt, men som framkom senare. Sedan ökade "övrigt"-kategorin till 4,7 procent (exklusive FI) i senaste YouGov-mätningen (och en ny kommer om några dagar), och ska man tro på Sentios mätningar (som redovisar alla större "icke-riksdagspartier" förutom AfS då beställaren är anti-AfS) är det uppenbart att AfS är större än de övriga, så man kan endast spekulera i hur stor andel av dessa 4,7 som utgjordes av AfS. Men som sagt, ha tålamod vi kommer att få en ny YouGov-mätning om några dagar. Har vi riktigt tur så blir de särredovisade i den.

Citat:
Kanske det, vi får se. Vad som brukar hända med "stora gräsrotspartier utan inflytande", är att de etablerade partierna tar efter deras punkter för att säkerställa att inga röster går förlorade till de nya partierna. Republikanerna gjorde väl så med Tea Party för några år sedan? Moderaterna gör ju så med SD nu, to no avail

SD har gjort så många avsteg och är så pass liberaliserade jämfört med AfS att jag har väldigt svårt att se att de kan bli ens i närheten av lika hårda som AfS är idag. Jag ser det faktiskt som en praktisk omöjlighet. Men blir de det så skulle jag inte klaga. Jag skulle däremot förhålla mig väldigt skeptisk till denna "plötsliga förändring" i vilket fall.
Senast redigerad av IKN 2018-08-16 kl. 00:04.
Citera
2018-08-16, 00:26
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadset
Jo, det är det ju.

Jag har funderat en del på detta också. Jag tror att ni är en samling människor som förenas av samma hat, men av olika anledningar. Många av er angriper judar på rasmässiga grunder, men samtidigt finns det nog många av er som generaliserar och angriper judar som folkgrupp med hänvisning till Israel-Palestina-konflikten. Sedan är säkert många av er muslimer som fått lära er att judar är "apor och grisar". Det finns säkert en rad olika orsaker till att ni angriper judar som folkgrupp, men de rasmässiga är definitivt en av dessa, och jag tror att den är utbredd:

En sund nyanserad kritik av religiösa skrifter är en helt annan sak.

Det här känns lika nyktert som den halvgråtande vänsterpartisten i kvällens Aktuellt. Någonstans hoppas jag att du skämtar, men får nog inse att du är #Vänsterbliven.
Citera
2018-08-16, 00:30
Medlem
Tjyvass avatar
Utbrytarparti på turné – kan bryta mot lagen med logotyp

Citat:
Under onsdagen var det nybildade partiet Alternativ för Sverige i Örebro. Deras närvaro tilldrog sig flera motdemonstranter och polisen fick ingripa vid ett par tillfällen. En av orsakerna till det stor missnöjet var att partiet använder sig av en logga som näst intill är en kopia på Migrationsverkets, men som de kallar Återvandringsverket.

Citat:
– Återvandringsverket är en myndighet vi kommer starta när vi sitter vid makten och den kommer ha långtgående funktioner för att återställa landet till vad det en gång var, säger William Hahne.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/forledande-logotyp-nar-alternativ-for-sverige-aker-runt-pa-turne

Kasselstrand sover nog gott i natt.
Citera
2018-08-16, 00:33
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HVU
I vanlig ordning gör du generella antaganden
Kan du bevisa att inga SD:are är rasister?
Du kanske skulle fråga Jeff Ahl hur nivån ser ut bland de kommunala SD representanterna runt om i Sverige!

Jag försvarar inte SD. Tvärtom så har jag kritiserat dem hårt i olika sammanhang, både för att de tolererar islamofobi och för sveket när det gällde värdlandsavtalet med NATO.

Att SD har fel i vissa frågor ger dock inte något frikort åt AfS. Alla partier är ansvariga för sin egen politik.
Citera
2018-08-16, 00:33
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Utbrytarparti på turné – kan bryta mot lagen med logotyp

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/forledande-logotyp-nar-alternativ-for-sverige-aker-runt-pa-turne

Kasselstrand sover nog gott i natt.

Draghjälp från SVT; den såg man inte riktigt komma
Citera
2018-08-16, 00:49
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag tycker att du ska läsa Jan Olof Bengtssons artikel. Han är ju med i ert parti:

https://janolofbengtsson.com/2018/08/15/om-ideologisk-gransdragning/

Anklagelserna om antisemitism är inte utan grund så länge Martin Hagwall sitter kvar som styrelseledamot och riksdagskandidat. Det är upp till AfS ledning att ändra på det, om ni vill.

Om man nu anser att "anklagelser" om antisemitism är legitimt.
Citera
2018-08-16, 00:50
Medlem
IPAD-SWEs avatar
He writes like a cuck - He acts like a cuck - He looks like a cuck
https://janolofbengtsson.files.wordpress.com/2018/06/alvik.jpg

Liksom samtliga cuckservatives som fanatiskt och ängsligt skrivit i olika AfS-trådar de senaste dagarna, och illvilligt sett till att medvetet haussa upp denna skithändelse.

Fortsätt sug på tummen och gå tillbaka till ZionistDemokraturerna eller landsförrädarna inom 7-klövern, men låt andra med mer ryggrad fortsätta försöka rädda Sverige- Landet brinner så det finns ingen tid och ta hänsyn till alla era fjollors lättkränkta egon.

(FB) Arabisk tjej konfronterar AFS politiker (Hagwall) på tunnelbanan. (ändrad rubrik)
Citera
2018-08-16, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag försvarar inte SD. Tvärtom så har jag kritiserat dem hårt i olika sammanhang, både för att de tolererar islamofobi och för sveket när det gällde värdlandsavtalet med NATO.

Att SD har fel i vissa frågor ger dock inte något frikort åt AfS. Alla partier är ansvariga för sin egen politik.

Nu är det ju så att motstånd mot både antisemitism och islamofobi är mättade marknader, både medialt och partipolitiskt. En vidöppen nisch är motstånd mot etniskt hat som riktas mot svenskar.

DU bryr dig inte om det - men de flesta av SD:s väljare gör det. Ska ett parti som AfS ta väljare från SD är det denna övergivna grupp man ska konkurrera om - och det gör man enkelt genom att påpeka att SD lägger oändligt mycket mer energi på att försvara en redan väl representerad grupp, medan man aldrig talar om "svennehoran", som blir en måltavla för sitt blonda hår och inte sina kulturella preferenser.

Genom att påpeka hur mycket SD brinner för en etnisk grupp, men struntar i en annan, så kan angreppslinjer som dessa bli kontraproduktiva.
Citera
2018-08-16, 00:52
Medlem
Doktor Porks avatar
Jan Olof Bengtsson är på gott och ont en intellektuell som gillar att producera väldigt långa texter. I princip kan man sammanfatta hans text som att han är emot vulgär nationalism utan stil, vilket i stort är rätt och ett problem för nationalismen. Han noterar att det kom en stor mängd mer radikala nationalister på mötena i Stockholm där det finns en tillräckligt stor massa av dessa för att de ska kunna dominera ett möte till skillnad från de andra mötena på turnén. Han är också orolig för att Alternativ för Sverige inte håller tillräcklig distans mot de här hemska vulgära proletära nationalistiska elementen som inte är lika intellektuella som han själv är vilket han också har rätt att vara. Det han inte tar hänsyn är praktisk realpolitik och medielogik, eftersom han i mycket är en intellektuell högt upp i elfenbenstornet.

Ja, det är naturligtvis så att Martin Hagwalls agerande var på många sätt olämpligt plumpt och går hem i vissa mer oborstade delar av nationalismen. Det betyder dock inte att det är smart att sätta gång och starta inbördeskrig med andra nationalistiska grupper innan valet och börja utesluta folk och väcka blodtörsten hos media för att Jan Olof Bengtsson ska slippa besudla sig med att behöva ha minsta association med mindre ideologiskt sofistikerade men mer praktiskt orienterade allierade. Det är inte så konstigt att JOB har svårt att förstå detta eftersom han på gott och ont är en konservativ finkänslig intellektuell. Det är naturligtvis därför han inte ska leda en valrörelse utan ägna sig åt andra delar av partiets verksamhet. Politik är smutsigt och är man inte beredd att ge sig ner i leran och brottas så kanske man inte ska leda den mer operativa verksamheten av ett politiskt parti. Då förlorar du.
Citera
2018-08-16, 00:53
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Det räcker mer än väl för mig med partiets officiella ståndpunkt. -"Ifall judar och araber vill slå ihjäl varandra, så låt dem göra det då"!

Ifall någon person tycker annorlunda, då får det ju stå för honom. Det viktiga är dock, "Sverige först"!

Problemet är att Hagwall sitter i partiets styrelse och dessutom är nummer 10 på riksdagslistan. Hans teorier om folk med viss typ av näsor är alltså inte bara löst tyckande från någon enskild partimedlem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in