Citat:
Ursprungligen postat av
EliasAlucard
Det är absolut inte säkert. Finns inga garantier för riksdagsinträde 2022 bara för att AfS får 2% i år. Kolla på F!, som fick 3.12% i 2014-valet, nu ligger de kring 1% i senaste opinionsundersökningarna. Mycket kan hända på 4 år, och det är fullt möjligt att SD anpassar sig efter AfS och konkurrerar ut AfS totalt inför nästa val. Eller att AfS klantar till sig på egen hand, osv.
FI är helt meningslöst. Vi har redan MP och V, samt den feministiska vänsterfalangen i S. AfS lanserades i år, och det funkar inte att ha ett enda invandringskritiskt parti när efterfrågan är så stor och hur splittrat landet är vad gäller både demografi och åsikter. Om inte AfS blir riksdagens andra invandringskritiska parti så kommer något annat att bli det i så fall, och jag ser inte varför inte AfS skulle kunna bli just detta. De är för platt skatt och sänkta skatter, som attraherar många högerväljare som inte attraheras av SDs sosseri-fasoner. De är tuffare vilket attraherar besvikna SDare.
Men nej inget är säkert, det kan det aldrig vara. Men inget tyder på SD slutar liberalisera sig, och inget tyder på att mångkulturen kommer att bli mindre kännbar. Med 2 procent som bas, blir vägen till ett riksdagsinträde mycket kortare. Ska man lita på en färsk Sentiomätning så kan en femtedel av SDs väljare tänka sig att stödrösta på AfS, och drygt 8 procent av moderaternas väljare (troligen pga skattesänkningarna). Så min tes är att ju närmare de närmar sig 4 procent, desto mer benägna blir dessa människor att stödrösta på AfS.
Citat:
Fast det här är verkligen att vara optimistisk (jag förstår att man som AfS-väljare måste våga vara optimistisk och hoppas på det bästa osv). "Kan tänka sig rösta" är inte samma sak som "garanterad röst". Jag kan liksom tänka mig rösta på AfS (på riktigt), men jag kommer absolut inte göra det, och jag kommer verkligen rösta på SD i år. Detta har jag varit fast bestämd om ett bra tag nu.
Jag menade naturligtvis inte att jag på fullaste allvar tror att AfS kan få 13 procent i valet. Vad jag däremot menar är att deras tillväxtpotential är stor.
Citat:
Det är bra om AfS finns kvar som en backup ifall SD kukar ur för mycket med alltför mycket psyksjuk liberalism osv. Men trots att SD flörtar en del med böglobbyn osv, så är jag inte särskilt orolig över detta. Huvudsaken just nu är att SD får tillräckligt med inflytande efter det här valet och faktiskt kan få igenom en del vettig politik. Efter SD har fått en del gjort, ja då kommer nog AfS att krympa rejält inför nästa val, om AfS nu inte kommer in.
Allt tyder på motsatsen. Alla partier (med typ undantag av KD) har totalt målat in sig i ett hörn. Fega proffspolitikern Kristersson har sagt att han hellre samarbetar med Löfven, och Löfven behöver jag inte ens kommentera. Utöver dessa två idioter har vi SD-hatarna C, "L", MP och V. De kommer att bli utfrysta även om de blir störst på typ 25 procent. Vi kommer att få se en septemberöverenskommelse direkt som är mer omfattande än DÖ. Och ja de kommer skjuta sig själva i foten att göra såhär, men det har de för fan gjort i åtminstone ett decennium redan, och de kommer fortsätta att skjuta sig själva i foten.
Och det skulle vara ännu värre för SD om de fick sitta i regeringsposition, för då kommer de få göra oacceptabla kompromisser (för deras väljare) att de kommer att bli svårt bestraffade av sina väljare. Precis som skedde i Finland när sannfinnarna hamnade i regeringsställning, så kollapsade deras stöd. SD är defensiva och svaga när det gäller förhandlingar.
Citat:
Ja det är det där grupptänket, som jag tidigare påpekat. Grejen är att många tar det säkra före det osäkra. Ska vi alla satsa på att maxa SD, eller försöka kvala in AfS? Grejen är att AfS kan komma in om tillräckligt många röstar på dem, men det finns en stor osäkerhet kring att tillräckligt många kommer att rösta på AfS. Och opinionsundersökningarna, som man visserligen inte ska tolka som gospel, har inte direkt visat AfS på flera procent. Ja, det verkade som att AfS kunde få 2% direkt efter lanseringen, men denna OU har ni tjatat om ett bra tag nu. Den är ju flera månader gammal.
Ett AfS-inträde får betydligt större och djupare effekter på hela det politiska landskapet, än att SD blir störst. SD kommer även att bli normaliserade av detta. AfS är ett anti-etablissemangsparti, och de kommer inte vara rädda att skälla ut politiker eller ge "nyfascistiska" förslag i riksdagshuset. Hela det politiska spektrumet skulle duktigt vridas åt "höger" om de kom in, särskilt om MP samtidigt åker ut.
YouGov gav dem runt 2 procent även i en senare mätning, men som inte presenterades officiellt, men som framkom senare. Sedan ökade "övrigt"-kategorin till 4,7 procent (exklusive FI) i senaste YouGov-mätningen (och en ny kommer om några dagar), och ska man tro på Sentios mätningar (som redovisar alla större "icke-riksdagspartier" förutom AfS då beställaren är anti-AfS) är det uppenbart att AfS är större än de övriga, så man kan endast spekulera i hur stor andel av dessa 4,7 som utgjordes av AfS. Men som sagt, ha tålamod vi kommer att få en ny YouGov-mätning om några dagar. Har vi riktigt tur så blir de särredovisade i den.
Citat:
Kanske det, vi får se. Vad som brukar hända med "stora gräsrotspartier utan inflytande", är att de etablerade partierna tar efter deras punkter för att säkerställa att inga röster går förlorade till de nya partierna. Republikanerna gjorde väl så med Tea Party för några år sedan? Moderaterna gör ju så med SD nu, to no avail
SD har gjort så många avsteg och är så pass liberaliserade jämfört med AfS att jag har väldigt svårt att se att de kan bli ens i närheten av lika hårda som AfS är idag. Jag ser det faktiskt som en praktisk omöjlighet. Men blir de det så skulle jag inte klaga. Jag skulle däremot förhålla mig väldigt skeptisk till denna "plötsliga förändring" i vilket fall.