Citat:
Ursprungligen postat av
IKN
Får AfS minst 2 procent (vilket jag absolut tror) tror jag att det knappast kommer att få någon liberaliserande effekt på SD.
2% är ändå 125 tusen röster; AfS
kan klara detta, men även det är en hyfsad utmaning för AfS. Personligen sätter jag gränsen för AfS, kring 50,000 röster. Kommer AfS över det, då blir jag imponerad.
Citat:
Ursprungligen postat av
IKN
2 procent nu innebär ett riksdagsinträde 2022.
Det är absolut inte säkert. Finns inga garantier för riksdagsinträde 2022 bara för att AfS får 2% i år. Kolla på F!, som fick 3.12% i 2014-valet, nu ligger de kring 1% i senaste opinionsundersökningarna. Mycket kan hända på 4 år, och det är fullt möjligt att SD anpassar sig efter AfS och konkurrerar ut AfS totalt inför nästa val. Eller att AfS klantar till sig på egen hand, osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
IKN
Enligt en mätning för ett tag sedan visade det sig att uppemot 13 procent "kan tänka sig" att rösta på AfS:
http://www.friatider.se/sentio-13-procent-kan-t-nka-sig-r-sta-p-alternativ-f-r-sverige
Fast det här är verkligen att vara optimistisk (jag förstår att man som AfS-väljare måste vara optimistisk och våga hoppas på det bästa osv). "Kan tänka sig rösta" är inte samma sak som "garanterad röst". Jag kan liksom tänka mig rösta på AfS (på riktigt), men jag kommer absolut inte göra det, och jag kommer verkligen rösta på SD i år. Detta har jag varit fast bestämd om ett bra tag nu.
Det är bra om AfS finns kvar som en backup ifall SD kukar ur för mycket med alltför mycket psyksjuk liberalism osv. Men trots att SD flörtar en del med böglobbyn osv, så är jag inte särskilt orolig över detta. Huvudsaken just nu är att SD får tillräckligt med inflytande efter det här valet och faktiskt kan få igenom en del vettig politik. Efter SD har fått en del gjort, ja då kommer nog AfS att krympa rejält inför nästa val, om AfS nu inte kommer in.
Citat:
Ursprungligen postat av
IKN
Problemet är att många inte vågar rösta på det så länge folk tror att de inte kommer in.
Ja det är det där grupptänket, som jag tidigare påpekat. Grejen är att många tar det säkra före det osäkra. Ska vi alla satsa på att maxa SD, eller försöka kvala in AfS? Grejen är att AfS kan komma in om tillräckligt många röstar på dem, men det finns en stor osäkerhet kring att tillräckligt många kommer att rösta på AfS. Och opinionsundersökningarna, som man visserligen inte ska tolka som gospel, har inte direkt visat AfS på flera procent. Ja, det verkade som att AfS kunde få 2% direkt efter lanseringen, men denna OU har ni tjatat om ett bra tag nu. Den är ju flera månader gammal.
Citat:
Ursprungligen postat av
IKN
SD borde känna sig hotade av ett "stort" AfS utanför riksdagen. Om de trots detta ändå väljer att liberalisera sig så är det som att kasta väljare i famnen på AfS.
Kanske det, vi får se. Vad som brukar hända med "stora gräsrotspartier utan inflytande", är att de etablerade partierna tar efter deras punkter för att säkerställa att inga röster går förlorade till de nya partierna. Republikanerna gjorde väl så med Tea Party för några år sedan? Moderaterna gör ju så med SD nu, to no avail
Citat:
Ursprungligen postat av
goyimcuck
Jag håller med om att en röst på SD vore det bästa, för det är det enda partiet som har chans att åstadkomma något på kort tid. Allt annat är orealistiskt. AFS är sent ute, tyvärr.
Så är det. Jag har länge sagt nu att det inte finns någon tid över för att vänta på AfS. Även om nu AfS får 4.1% så kommer det ta 3-4 val till innan AfS kommer upp i 25%, kanske fler val än så också. Just nu är det SD som gäller, det hade varit ännu bättre om SD fick 51% så att de inte behövde förhandla med horklövern.
Citat:
Ursprungligen postat av
goyimcuck
Både SD och AFS har en del grejer de bör förbättra, men det är en annan diskussion.
Ja, faktiskt. AfS-fanboysen i den här tråden verkar tro/tycka att AfS är det ultimata och fulländade partiet. Det finns en hel del brister även inom AfS. Visst, på en del punkter är AfS bättre än SD, men det är faktiskt också så att SD är bättre än AfS på en del andra punkter.
Citat:
Ursprungligen postat av
goyimcuck
Problemet med SD, är att veta vem de egentligen är och vad de egentligen står för. Är de för NATO eller ej? Är de för att äckelbögar skall få adoptera barn eller inte? Är de för att avlägsna islam eller inte? Är de för EU eller inte?
Jag är övertygad om att Jimmie Åkesson vill ha så få muslimer som möjligt i Sverige, men att han inte kan säga så rakt ut nuförtiden... du vet, keeping up appearances

Jag skulle gissa på att när SD kom in i riksdagen var det några högt profilerade riksdagspolitiker som tog Jimmie i örat, in bakom stängda dörrar, och läxade upp honom lite, att så här och så där kan du säga och inte säga, och nu är det detta som gäller, osv.
Tidigare när SD inte var ett riksdagsparti, tror det var när SD hade typ 2-3% eller något, var Jimmie betydligt tydligare med att han inte ville ha muslimsk invandring. Minns en gammal intervju med en yngre Jimmie där han verkligen var emot muslimsk invandring. Jimmie har varit rätt tydlig med att han inte tycker att det är okej med islam, och jag tror honom på den punkten (han förstår muslimproblemet rätt väl, det gör i stort sett hela SD). Däremot tror jag inte att Jimmie vill tvångsutvisa en skötsam sekulär irakisk läkare med muslimsk bakgrund eller så. Med det sagt, så är jag övertygad om att SD inte kommer uppmuntra muslimsk invandring, och i någon utsträckning, uppmuntra de muslimer som bor här, att återvandra. Kanske inte genom tvångsdeportationer eller så, men helt enkelt göra Sverige mindre attraktivt för muslimer, på ett eller annat sätt. Och detta är bra, bara bra.
Dessutom, verkar det inte heller som att AfS kommer att tvinga skötsamma icke-svenskar med svenskt medborgarskap att lämna landet. Så alla som hejar på AfS i den här tråden som är helt övertygade om att AfS är synonymt med ett 99.9% rasrent Sverige, kanske hoppas på lite för mycket? För att det ska hända måste NMR få 51% liksom.
Angående NATO, böghoror osv, visst, det där är också viktiga frågor, men just nu är massinvandringen i Sverige av större vikt.
Citat:
Ursprungligen postat av
goyimcuck
Men precis som du säger, AFS hade behövts som alternativ till SD för att se till att SD inte blir allt för (((liberala))). Men de är sent ute. Folk där ute i stugorna vet inte vem AFS är.
AfS är inte särskilt kända, nej. Men även om de vore det så är det ingen garanti för att de kommer in. Klart name recognition spelar roll, men kolla bara på Piratpartiet, de har ju hur mycket name recognition som helst och har fortfarande inte fått 1%.
Det tar faktiskt lång tid innan nyetablerade partier kommer in i riksdagen, och detta brukar dröja flera val innan det händer, om det ens händer. AfS-sympatisörer i tråden och även Kasselstrand, refererar ofta till NyDemokrati, och enligt Kasslern försöker AfS återskapa NyD:s strategi. Men NyD är undantaget som bekräftar regeln. Och NyD hade ändå två rika politiker (Bert och Ian). AfS har inte dessa ekonomiska muskler och kontaktnätverk som NyD hade. Och NyD åkte ut rätt fort därefter.