Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-07, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
En dynamik som alltså inte uppstår med SD:s politik, eftersom de inte förslår några tvångsåtgärder. Ja bortsett från för kriminella, dvs ungefär som det är idag. AfS vill tvångsutvisa minst 490.000 fler. Och det var liksom detta som var korvi-mannens poäng. Att SD saknar denna politik. Så deras "återvandring" = en tummetott.

Den som läser min post rätt förstår att det spelteoretiskt korrekta är att rösta AfS, för att tvinga SD att röra sig mot den politik jag förespråkar, inte den politik man idag har.

Samma dynamik kan uppstå om M tar sig an frågan om återvandring - vilket ju en ledare i Östgöta Correspondenten faktiskt nyss föreslog. Då hade SD tvingats lägga ett motbud - och så vidare. Att återvandring är den bästa lösningen på Sveriges problem kan i princip bli en helt okontroversiell tvärpolitisk konsensus, där varje parti med fördel kan motivera en vänd migration utifrån sin egen ideologis premisser.

Sedan tror jag att det finns en olycklig tendens att överskatta problemen med att kretsloppsmigrera t ex en miljon människor, om man ser det ur ett polisiärt perspektiv. Vilket både tillskyndare och belackare verkar göra.

Vilket i sig inte hindrar att det är taktiskt korrekt av AfS att profilera sig som de gör. Vi pratar om två saker här: politisk spelteori och återvandringen som mångfacetterad process i praktiken. Hård, rak retorik kan leda AfS in i riksdagen, medan en ny återvandringskonsensus kommer se mycket mera ut som den jag beskriver.
Citera
2018-08-07, 13:41
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Den som läser min post rätt förstår att det spelteoretiskt korrekta är att rösta AfS, för att tvinga SD att röra sig mot den politik jag förespråkar, inte den politik man idag har.

Samma dynamik kan uppstå om M tar sig an frågan om återvandring - vilket ju en ledare i Östgöta Correspondenten faktiskt nyss föreslog. Då hade SD tvingats lägga ett motbud - och så vidare. Att återvandring är den bästa lösningen på Sveriges problem kan i princip bli en helt okontroversiell tvärpolitisk konsensus, där varje parti med fördel kan motivera en vänd migration utifrån sin egen ideologis premisser.

Sedan tror jag att det finns en olycklig tendens att överskatta problemen med att kretsloppsmigrera t ex en miljon människor, om man ser det ur ett polisiärt perspektiv. Vilket både tillskyndare och belackare verkar göra.

Vilket i sig inte hindrar att det är taktiskt korrekt av AfS att profilera sig som de gör. Vi pratar om två saker här: politisk spelteori och återvandringen som mångfacetterad process i praktiken. Hård, rak retorik kan leda AfS in i riksdagen, medan en ny återvandringskonsensus kommer se mycket mera ut som den jag beskriver.

Vi är helt överens. Och jag är också övertygad om att i slutändan så kommer minst hälften av återvandringen att vara frivillig (och mer med piskan än med moroten).

Spelteori som sagt, för spel är i högsta grad vad detta kommer att handla om, med fullt med chicken races. T.ex. hot om massdeporteringar (tillsammans med andra piskor/morötter) kommer att leda till frivillig återvandring, så att många tvångsåtgärder inte alls behövs genomföras. Jämför med hur Trump använder strafftullar - inte för att han är protektionist, utan för att han vill få motparten till förhandlingsbordet, och skaffa sig en bra position där. Spel på hög nivå.

Det som är viktigt i nuläget är att påpeka att det faktum att Paula Bielers tweet innehöll ordet "återvandring" inte betyder någonting bortsett från en triangulering. Kanske betyder det att SD har flyttat sig en millimeter från sin 8-klöverposition (och kanske är på väg långsamt i rätt riktning). Men innan de har börjat tala om konkreta tvångsåtgärder (utöver kriminella), så är det just bara en innehållslös triangulering. SD har ju definierat i sitt partiprogram vad de menar när de säger "återvandring", och det är precis just bara en tummetott.
Citera
2018-08-07, 14:42
Medlem
Tror ni att sd och afs kommer sammarbeta i riksdagen, om bägge partier kommer in?
Citera
2018-08-07, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LAROmofo
Tror ni att sd och afs kommer sammarbeta i riksdagen, om bägge partier kommer in?
Självklart försöker SD ha en hård retorik innan AfS ev. skulle inta en position i riksdagen.
Skulle så ske, kommer debatten ser helt annorlunda ut framöver med två partier som fokuserar på rätt saker.
Så, ja är svaret på din fråga.
Citera
2018-08-07, 15:42
Medlem
http://www.friatider.se/var-femte-sd-v-ljare-kan-t-nka-sig-att-st-dr-sta-p-afs

Citat:
Av de som säger att de skulle rösta på Sverigedemokraterna säger nästan var femte, 19,35 procent, att de kan tänka sig att stödrösta på Alternativ för Sverige.

Bland Moderaternas väljare är det nästan var tionde, 8,73 procent, som överväger att stödrösta på Alternativ för Sverige.

Det går knappast att överskatta betydelsen av den här informationen. Den är iofs inte överraskande, men bekräftar tydligt det troliga scenario jag redan skissat upp, där särredovisning i opinionsundersökningarna tar AfS från 2% till 3%, varpå den sista procentenheten huvudsakligen kommer att komma från stödröster. Efter den här informationen är det helt enkelt väldigt osannolikt att AfS inte klarar spärren om de ligger över 3% i slutskedet.

Jag skulle bedöma att chansen för ett riksdagsinträde för AfS nu ligger runt 55-60% (tidgare bedöming runt 50%).
Senast redigerad av g4mbler 2018-08-07 kl. 16:02.
Citera
2018-08-07, 16:06
Medlem
Incendios avatar
Valsedlarna har anlänt! Say yay!
Citera
2018-08-07, 16:15
Medlem
10FtGanjaPlants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Valsedlarna har anlänt! Say yay!

Samma här, funderar på att stödrösta Erik Berglund för tror Gustav kommer få oproportionerligt många kryss.
Citera
2018-08-07, 16:26
Medlem
PUBG2018s avatar
Gillar Jessica Ohlson skarpt!
Citera
2018-08-07, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10FtGanjaPlant
Samma här, funderar på att stödrösta Erik Berglund för tror Gustav kommer få oproportionerligt många kryss.
Tycker också att Erik Berglund verkar vara en person som kommer göra AfS än mer populärt, förutom Herr Kassel.
Erik är väl en gammal MUP:are dessutom, så han borde kunna ragga röster från andra partier än SD.
Citera
2018-08-07, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PUBG2018
Gillar Jessica Ohlson skarpt!
Kommer AfS in i riksdagen, så kommer väl topp 20 på listan in per automatik.
Citera
2018-08-07, 16:53
Medlem
Partiets valaffischer har lanserats.

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.711727822552819.1073741835.270592853332987& type=3

Vad tycker ni?
Citera
2018-08-07, 16:56
Medlem
10FtGanjaPlants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBuff
Tycker också att Erik Berglund verkar vara en person som kommer göra AfS än mer populärt, förutom Herr Kassel.
Erik är väl en gammal MUP:are dessutom, så han borde kunna ragga röster från andra partier än SD.

Gustav ger ett seriöst, kompetent och ärligt intryck och är en retoriker på liknande nivå som Åkesson. Men Erik är roligare än Gustav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in