Citat:
Ursprungligen postat av
avc
Vi har en miljon väljare som tillsammans bildar 100% av valresultatet.
En väljare: 1/1000000 = 0,001%.
Nej, 1 ÷ 1 000 000 = 0.000001 = 0.0001%.
Citat:
Ursprungligen postat av
avc
Ökning med 1% = ökning med 1000/1000000 = ökning med 1.000 väljare.
Nej, för att du ska kunna veta hur stor ökningen är i antal väljare måste du veta vad de ökar
ifrån. Går de t.ex. från 1000 väljare till 1010 väljare är det en ökning med 1%, i.e. 1010÷1000 = 1.01.
Det du pratar om i detta fallet är en ökning i procentenheter. 1% av 1 000 000 = 0.01 × 1 000 000 = 10 000 väljare; inte 1 000 som du påstår.
Citat:
Ursprungligen postat av
avc
Ökning med 100% = ökning med 1000000 väljare = 100% valresultat.
Nej, en "ökning med 100%" betyder att man dubblar (sin väljarbas i detta fallet). Går man t.ex. från att ha 10 000 väljare till att i nästa undersökning ha 20 000 väljare är det en ökning med 100% (och 1 procentenhet); en ökning från 20 000 väljare till 30 000 väljare är en ökning med 50% (men också 1 procentenhet).
Citat:
Ursprungligen postat av
avc
Hur svårt kan det vara?
Kan tipsa om att läsa kapitlen på denna sidan om det känns oklart med procent och procentenheter:
https://www.matteboken.se/lektioner/matte-1/procent
Citat:
Ursprungligen postat av
avc
Procent = procentenheter. Procentenheter = procent. Har ett parti 100 procentenheter har de 100%. Svårare är det verkligen inte.
Nej, det är inte samma sak. Men jag kan förstå att du blir förvirrad i.o.m. att det man räknar är valresultatet som också har enheten "procent" och dess mängd är "100". T.ex. en ökning från 20% i en undersökning till 30% i nästa undersökning är en ökning med 50%, eller en ökning med 10 procentenheter. Skulle du däremot byta ut det du räknar mot något annat, som skosnören, blir det nog tydligare – en ökning från 20 skosnören till 30 skosnören är en ökning med 50%, eller en ökning med 10 skosnören.
Citat:
Ursprungligen postat av
SmokeyNegroni
Känns som en vinst för AfS ja. Väldigt bra publicitet för dem. T.ex. Nyheter Idag har väl knappt skrivit om partiet tidigare, och jag trodde faktiskt inte att de skulle nämna denna incidenten i.o.m. att de är associerade med MED.
Visserligen är det synd att deras YouTube-material är borttaget. Men förhoppningsvis kan de ladda upp det någon annanstans. Och jag tror inte heller de hade speciellt mycket visningar på sina filmer; och de som tittade var väl redan AfS-entusiaster i någon mån. Så det kanske var värt att "offra" YouTube-kanalen för publiciteten de fått.
Blir intressant ja att se hur Samnytt kommer att förhålla sig till AfS framöver. När jag har hört Mats Dagerlind i Radio Länsman (numera Verklighetschecken) så har han (och resten av panelen) varit väldigt pro-SD. Dock var det länge sedan jag lyssnade på podden, nog innan AfS ens hade presenterats, så jag vet inte hur tonen går där nuförtiden.