Bert sammanfattar problemet väl.
Det har faktiskt funnits projekt där man har samarbetat med olika företag för att utbilda nyanlända i enklare arbetsuppgifter vilket har lett till arbete. Det är också de enda "integrationsprojekt" man borde syssla med men personer som arbetar med integration har sällan koll på var rekryteringsbehoven finns, arbetsgivarnas behov och vilken kompetens som krävs för att bli anställningsbar.
I stället sitter de i fullständigt meningslösa möten med nyanlända och fyller i handlingsplaner utifrån de senares egna uppgifter. En stor andel somalier har säkert skött kameler i hemlandet men det är förstås fullständigt ointressant. Svenska myndigheter med ansvar för "integration" ska enbart ägna sig åt arbetsgivarkontakter och dra slutsatser utifrån det om de ska få ut de minst hopplösa fallen i jobb. Den här typen av projekt borde totalförbjudas. Är inte näringslivet och externa arbetsgivare på något sätt involverade och verksamheten blir beroende av bidrag och "arbetsmarknadsåtgärder" från början ska den stoppas direkt.
Idag kan man kalla sig "integrationsexpert" utan någon som helst kontakt med näringslivet eller kunskaper om målgruppen. Man lär sig de vanligaste maträtterna och hur man säger hej på somaliska men vet ingenting om arbetsmarknaden, skolsystemet, den politiska och ekonomiska historien i invandrarnas ursprungsländer, vilket borde vara relevant för att förstå deras förutsättningar. Det är ett skamlöst lurendrejeri och slöseri från början till slut.
Citat:
De myndighetspersoner som fattar beslut om dylika projekt vet oftast inte ett smack om entreprenörskap. De flesta är akademiker som inte förstår hur näringslivet fungerar öht.
– Det finns uppenbarligen folk som inte vet vad de sysslar med. De som beviljar pengar är inga entreprenörer. Men kommunen älskar ordet integrationsprojekt. Säger du ordet integration kan du få hur mycket pengar som helst. Det här borde stoppas innan det ens drar igång, säger Bert Karlsson.
Det har faktiskt funnits projekt där man har samarbetat med olika företag för att utbilda nyanlända i enklare arbetsuppgifter vilket har lett till arbete. Det är också de enda "integrationsprojekt" man borde syssla med men personer som arbetar med integration har sällan koll på var rekryteringsbehoven finns, arbetsgivarnas behov och vilken kompetens som krävs för att bli anställningsbar.
I stället sitter de i fullständigt meningslösa möten med nyanlända och fyller i handlingsplaner utifrån de senares egna uppgifter. En stor andel somalier har säkert skött kameler i hemlandet men det är förstås fullständigt ointressant. Svenska myndigheter med ansvar för "integration" ska enbart ägna sig åt arbetsgivarkontakter och dra slutsatser utifrån det om de ska få ut de minst hopplösa fallen i jobb. Den här typen av projekt borde totalförbjudas. Är inte näringslivet och externa arbetsgivare på något sätt involverade och verksamheten blir beroende av bidrag och "arbetsmarknadsåtgärder" från början ska den stoppas direkt.
Idag kan man kalla sig "integrationsexpert" utan någon som helst kontakt med näringslivet eller kunskaper om målgruppen. Man lär sig de vanligaste maträtterna och hur man säger hej på somaliska men vet ingenting om arbetsmarknaden, skolsystemet, den politiska och ekonomiska historien i invandrarnas ursprungsländer, vilket borde vara relevant för att förstå deras förutsättningar. Det är ett skamlöst lurendrejeri och slöseri från början till slut.
