Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-06, 20:53
  #49
Medlem
Vad betyder Jordan Peterson för er? Jag ser hans prat som avancerad personligt utveckling, där det skulle vara bättre för oss normal begåvade att läsa "self improvement", fast kul att lyssna på hans ändå.
Citera
2017-08-01, 22:57
  #50
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Vad betyder Jordan Peterson för er? Jag ser hans prat som avancerad personligt utveckling, där det skulle vara bättre för oss normal begåvade att läsa "self improvement", fast kul att lyssna på hans ändå.
Jag trycker att det han försöker göra är att beskriva hur man lever ett etiskt liv.
Citera
2017-08-01, 23:46
  #51
Medlem
Har kollat 2 timmar av första avsnittet där han skall prata om bibeln, sonen gillar den serien. Men jag måste säga att även om han är inspirerande och har en hel del förnuftig att säga så är han fruktansvärt seg, det blir för mycket dykande i navelskådande detaljer, han skulle kunna ha bränt av det där avsnittet på halva tiden.

Är han så där seg i alla sina alster? Om man mixade honom och Zizek känns det som om man fick nåt mer lagom.
Citera
2017-08-23, 09:39
  #52
Medlem
Har tittat igenom mycket och precis som många andra blivit förtrollad. Det jag börjat störa mig lite på är hans tendens att kategorisera människor som antingen "fighters" som armbågar sig fram genom tillvaron eller "resentful people" som fullständigt stagnerat i utvecklingen och lever extremt olyckliga liv. Han verkar ha samma problem som Freud att förstå den "oceaniska känslan", alltså det tillstånd av stillsam lycka man kan uppleva helt oavsett livssituation. Tycker han lägger för mycket betoning på det mörka i livet. Lite borderline-vibbar får jag faktiskt från honom, just i intensiteten och benägenheten att dela upp människor i kategorier. Påminner en del om Ayn Rand i det hänseendet.
Citera
2017-08-24, 10:26
  #53
Medlem
krillekroks avatar
Hur ser det ut på era arbetsplatser idag, förekommer det några ideologiska diskussioner? Känner ni att ni kan uttrycka er helt fritt?
Peterson hävdar att ibland kan det vara vist att undvika en diskussion för att inte skapa sig fiender i onödan, men i längden säljer man sin själ (hans ord). Jag kan relatera till det. Jag har alltid tänkt att det är smartare att svälja sin stolthet och undvika en diskussion för "vad har jag att vinna på det här?", men aldrig funderat över om det får konsekvenser långsiktigt. Känner någon igen sig?
Citera
2017-08-27, 12:07
  #54
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krillekrok
Hur ser det ut på era arbetsplatser idag, förekommer det några ideologiska diskussioner? Känner ni att ni kan uttrycka er helt fritt?
Peterson hävdar att ibland kan det vara vist att undvika en diskussion för att inte skapa sig fiender i onödan, men i längden säljer man sin själ (hans ord). Jag kan relatera till det. Jag har alltid tänkt att det är smartare att svälja sin stolthet och undvika en diskussion för "vad har jag att vinna på det här?", men aldrig funderat över om det får konsekvenser långsiktigt. Känner någon igen sig?

Känner ungefär som dig. Man väljer sina strider. Jag låter hellre bli att diskutera politik och ideologi så vida jag inte med säkerhet vet att den jag pratar med någorlunda delar min uppfattning för att undvika obehaglig stämning på jobbet. Egentligen borde det väl inte vara något problem då man (förhoppningsvis) ändå kan återgå till vardagen trots att man har olika åsikter, men bättra att ta det säkra för det osäkra och hålla tand för tunga. Kanske att det på lång sikt har en psykologisk effekt på ens öppenhet eller självförtroende/självkänsla. Har inte kommit så långt i mitt Jordan Peterson lyssnande men känner att det fan är livsförändrade innehåll som han kommer med.
Citera
2017-08-29, 23:59
  #55
Medlem
krillekroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Känner ungefär som dig. Man väljer sina strider. Jag låter hellre bli att diskutera politik och ideologi så vida jag inte med säkerhet vet att den jag pratar med någorlunda delar min uppfattning för att undvika obehaglig stämning på jobbet. Egentligen borde det väl inte vara något problem då man (förhoppningsvis) ändå kan återgå till vardagen trots att man har olika åsikter, men bättra att ta det säkra för det osäkra och hålla tand för tunga. Kanske att det på lång sikt har en psykologisk effekt på ens öppenhet eller självförtroende/självkänsla. Har inte kommit så långt i mitt Jordan Peterson lyssnande men känner att det fan är livsförändrade innehåll som han kommer med.

Det jag kan skämmas över är att det har tagit mig en sådan tid att förstå det här, inte bara hur det fungerar rent psykologiskt, utan mer att jag länge har haft latenta känslor av att jag inte uttryckte mig tydligt nog med integritet. Jag visste detta men vek ändå ned mig för att jag är bekväm, och jag känner ett lätt självförakt över att jag inte stått upp ordentligt för vad jag tycker är rätt.

https://www.youtube.com/watch?v=KMj9wsrPE5U&t=216s

Han säljer både en känsla och en övertygelse. Jag köper det han säger tillräckligt för att själv testa att gå den vägen för att se hur det utvecklar sig. Man får betala för att stå upp för sig själv, men man får även betala för att inte göra det. Han hävdar att artikulera sina åsikter och kunna stå för vad som är rätt enligt oss själva får att känna oss kraftfulla (ffa män). Detta är något som många män i väst som vill hitta till sin "sanna maskulinitet" (menaissance) borde kolla närmare på istället för att lajva klassisk manlighet i form av jakt och liknande.

Passus: Intressant också hur hans usp är "Ni kommer må mycket bättre om ni följer det här rådet". Att fokusera på känslan istället för att göra det som är moraliskt rätt för sig själv, vilket kanske är det som verkligen påverkar och gör oss villiga till förändring.
Citera
2017-08-31, 15:19
  #56
Avstängd
TajtKnullarens avatar
Jordan Peterson vet verkligen hur man säljer ord.
Själv orkar jag inte höra honom.

Ditt liv är en kamp du MÅSTE kämpa annars kommer du lämna det du kunde gjort bakom dig, DU måste vara effektiv och det är en STRUGGLE. Livet är HÅRT, men om du FÖLJER MIG så kommer du inse sanningen.
Kolla här jag har läst FILOSOFI jag paketerar det FILOSOFER har sagt genom tiderna och SÄLJER det GRATIS, FÖLJ MIG.
Det finns ingen GUD, men GUD FINNS, jag är SÅ EDGY.
Jag är professor inom psykologi, varför står jag här och spelar GUru?
*se ut som om du har världen på dina axlar och höj rösten vid vart femte ord*

WOW SUCH WOW

Edit: Hans följare makes my Point, skulle bara kunnat länkat till en följare istället för att ordbajsa ovan.
https://www.facebook.com/ian.turnpenny?pnref=eh
__________________
Senast redigerad av TajtKnullaren 2017-08-31 kl. 15:25.
Citera
2017-08-31, 15:45
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TajtKnullaren
Jordan Peterson vet verkligen hur man säljer ord.
Själv orkar jag inte höra honom.

Ditt liv är en kamp du MÅSTE kämpa annars kommer du lämna det du kunde gjort bakom dig, DU måste vara effektiv och det är en STRUGGLE. Livet är HÅRT, men om du FÖLJER MIG så kommer du inse sanningen.
Kolla här jag har läst FILOSOFI jag paketerar det FILOSOFER har sagt genom tiderna och SÄLJER det GRATIS, FÖLJ MIG.
Det finns ingen GUD, men GUD FINNS, jag är SÅ EDGY.
Jag är professor inom psykologi, varför står jag här och spelar GUru?
*se ut som om du har världen på dina axlar och höj rösten vid vart femte ord*

WOW SUCH WOW

Edit: Hans följare makes my Point, skulle bara kunnat länkat till en följare istället för att ordbajsa ovan.
https://www.facebook.com/ian.turnpenny?pnref=eh

Håller med. Hans namn dyker upp mer frekvent för varje dag. En vidrig man som sprider propaganda och försvarar det amerikanska systemet. SE UPP!
Citera
2017-08-31, 20:21
  #58
Medlem
krillekroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TajtKnullaren
Jordan Peterson vet verkligen hur man säljer ord.
Själv orkar jag inte höra honom.

Ditt liv är en kamp du MÅSTE kämpa annars kommer du lämna det du kunde gjort bakom dig, DU måste vara effektiv och det är en STRUGGLE. Livet är HÅRT, men om du FÖLJER MIG så kommer du inse sanningen.
Kolla här jag har läst FILOSOFI jag paketerar det FILOSOFER har sagt genom tiderna och SÄLJER det GRATIS, FÖLJ MIG.
Det finns ingen GUD, men GUD FINNS, jag är SÅ EDGY.
Jag är professor inom psykologi, varför står jag här och spelar GUru?
*se ut som om du har världen på dina axlar och höj rösten vid vart femte ord*

WOW SUCH WOW

Edit: Hans följare makes my Point, skulle bara kunnat länkat till en följare istället för att ordbajsa ovan.
https://www.facebook.com/ian.turnpenny?pnref=eh
Jag kan hålla med om att han är effektsökande stundtals men tycker att det vägs upp av att det (troligen) gör att budskapet når ut till fler. Hans budskap är bra och han verkar inte ha korrumperats av sin nyvunna makt, så jag kan acceptera att han är lite cheesy ibland.
Citera
2017-09-01, 19:55
  #59
Medlem
Selfefficacys avatar
Jag upptäckte honom ganska nyligen på YouTube och pratade faktiskt idag med kollegor om honom och hans syn på individuell utveckling. Var på bokhandeln nyss och kollade efter hans böcker men det fanns tyvärr inga. Kan någon rekomendera någon av hans böcker som man kanske kan beställa?
Citera
2017-09-01, 21:37
  #60
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selfefficacy
Jag upptäckte honom ganska nyligen på YouTube och pratade faktiskt idag med kollegor om honom och hans syn på individuell utveckling. Var på bokhandeln nyss och kollade efter hans böcker men det fanns tyvärr inga. Kan någon rekomendera någon av hans böcker som man kanske kan beställa?
Han har skrivit två vad jag vet, Maps of Meaning och en till som inte verkar ha släpps ännu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback