Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-02-08, 12:30
  #49
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Trots ambitionerna att göra tråden relevant för M&J är moderatorerna eniga om att både startinlägget och diskussionen fokuserar på innehållet i Bodins debattinlägg i så hög grad att tråden inte fungerar här.

Medier och journalistik --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
2017-02-08, 13:06
  #50
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Jag är så jävla trött. Det jag skriver nu kommer inte att vara politiskt korrekt. Men det skiter jag i. Vi ser att Erik, Lars, Karl, Anders och Johan är mycket vanligt förekommande i våldsstatistiken.
Faktum är att de förekommer fem till tio gånger så ofta som Kent, Rune, Sebastian, Viktor och Anton, både i våldtäkter och misshandel.

Ok. Men nu verkar Mohammed (med olika stavningar) förekomma 100 ggr oftare än allt ovanstående tillsammans. Och dominera rapporterna på polisens skrivbord. Så vad ska man fokusera på?
Citera
2017-02-08, 17:17
  #51
Medlem
Rollinghands avatar
Marie Antoinette, Bagdad Bob, Dan Eliasson, Kellyanne Conway, Sean Spicer. Nu fogas ytterligare ett namn till denna lista. Kenneth Bodin.
Citera
2017-02-08, 17:56
  #52
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryggtochbra
Citat:
Ursprungligen postat av Eloger
Klart han kan räkna...
Och han har säkert rätt i att de fem vanligaste mansnamnen troligen också är vanligare i brottsstatistiken än många mer ovanliga sådana...
Men hans argumentation förutsätter ju att Springares anekdotiska "Muhammed", "Ali" osv... är betydligt vanligare i Örebro än alla andra namn...
Så tolkar jag också att han menar, men det blir, som du skriver därefter, ändå inte konsekvent eftersom hans analogi då bygger på att det bor många gånger fler somalier, irakier och afghaner i Örebro än svenskar.

Klart att de vanligaste namnen är vanligare. Kommer ingen ihåg skandalen när expo skulle komma med lite kriminal-propaganda och MSM blint spred det vidare? (1) (2)

Precis som förväntat så toppades listan av svenska namn. Dels för att de har en mycket mer uniform stavning, men mestadels för att det helt enkelt finns fler med varje namn. Några passade dock på att använda samma data, men jämföra hur många gånger varje namn förekommer i strafftidbeslut i relation till hur många det finns med det namnet totalt och sedan sätta detta i relation till hur många man kunde ha förväntat sig om de med namnet varit lika kriminella som rikssnittet. (3)

Tabellen är slående och toppas självklart av zigenare och MENA. Fem sidor och ingen har länkat till detta än. Kommer folk helt enkelt inte ihåg längre?

Kenneth Bodin, ditt lilla haltande resonemang håller alltså inte efter man har gjort de nödvändiga normaliseringarna. Patetiskt.
Citera
2017-02-08, 20:15
  #53
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Tabellen är slående och toppas självklart av zigenare och MENA. Fem sidor och ingen har länkat till detta än. Kommer folk helt enkelt inte ihåg längre?

Jodå, minns det mycket väl. Många av mina bekanta delade okritiskt den där artikeln med uppmaningen att det är viktigt att vara källkritisk mot högerextrema myter... Tydligen har ordmoln skapade av våldsbrottsdömda SÄPO-samarbetande vänsterextremister höger bevisvärde än t.ex. BRÅ:s rapporter, för dessa "källkritiker".

Googlade faktiskt upp den där, jag också, men orkade aldrig posta något om den. Nu välkomnar jag nästan alla desperata clowner som ska prata om "män" generellt och försöker relativisera brottsligheten genom att prata om hur många läkare som är invandrare, som om vi var tvungna att acceptera en massa kriminella invandrare bara för att vi har hårt arbetande sådana också. Det är så dumt och problemen är nu så extremt tydliga att det har närmast motsatt effekt mot den avsedda. Det bara stärker bilden av mörkande och ovilja att tackla problemen. Hade det inte varit för att de försöker döda diskussionen kring vårt kanske största samhällsproblem så hade det varit komiskt.
Citera
2017-02-08, 23:25
  #54
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Jag umgås dagligen med högutbildade naturvetare och har gjort så i flera decennier. Ni som inte gör det kan inte ana hur obildade, ointresserade och naiva dom är vad gäller politik i allmänhet och samhällsfrågor i synnerhet. Det finns inget så lättmanipulerat som en akademiker om den som lägger ut texten av någon som påstår sig besitta kunskap och ha status. Deras egen tankeförmåga åker ut genom fönstret och man tror på alla sagor som berättas även om det går stick i stäv med deras egna få men ändå erfarenheter. I början är det roligt att skåda för att sedan övergå i tragik. Jag är inte det minsta förvånad över att denne påstått teoretiska fysiker pläderar som han gör. Han klarar inte av en ny röst i om det han hört beskrivas på TV och i radio av deras skattebetalda lögnhalsar. Sannolikt är han en nolla även i det skrå han säger sig tillhöra.

Det är väldigt svårt att ta till sig, därför att också huvuddragen i socialt och samhälleligt liv kan uttryckas i matematisk form som i olika spel. Fångarnas dilemma, ultimatum, diktator. Och begrepp inom spelteorin som "ekvilibrium" och "Evolutionärt stabil strategi" kan omöjligt vara för svårt att förstå för en teoretisk fysiker. Att se sociala system som emergenta former av processer på lägre nivå, och kulturella normer som rationella strategier vid olika nivåer av tillit i ett samhälle, och att vissa kulturella norm-set dominerar över andra och så vidare och så vidare måste en teoretisk fysiker vara oerhört mera kapabel att greppa än nån annan.

En gåta. Det måste vara en aktiv okunnighet. Ett grundläggande förakt för kunskap, trots en yttre fernissa av vetenskap. Också samhället lyder under matematikens lagar. Man måste bara finna de samband som bäst beskriver verkligheten. För att kunna påverka den. Det gör man inte genom hokus-pokus.
__________________
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2017-02-08 kl. 23:31.
Citera
2017-02-08, 23:41
  #55
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Det är väldigt svårt att ta till sig, därför att också huvuddragen i socialt och samhälleligt liv kan uttryckas i matematisk form som i olika spel. Fångarnas dilemma, ultimatum, diktator. Och begrepp inom spelteorin som "ekvilibrium" och "Evolutionärt stabil strategi" kan omöjligt vara för svårt att förstå för en teoretisk fysiker. Att se sociala system som emergenta former av processer på lägre nivå, och kulturella normer som rationella strategier vid olika nivåer av tillit i ett samhälle och så vidare och så vidare måste en teoretisk fysiker vara oerhört mera kapabel att greppa än nån annan.

En gåta. Det måste vara en aktiv okunnighet. Ett grundläggande förakt för kunskap, trots en yttre fernissa av vetenskap. Också samhället lyder under matematikens lagar. Man måste bara finna de samband som bäst beskriver verkligheten. För att kunna påverka den. Det gör man inte genom hokus-pokus.
Du missförstår fullständigt och trasslar in dig i irrelevant nonsens. Min poäng är att akademiker från tekniska högskolor helt enkelt inte bryr sig om samhället. När det blir dags för val tror dom på den billigaste retorik utan att tänka själva eller erinra sig det dom upplever av sin omvärld. Jämfört med traditionella arbetare är dom fullständig ignoranta och borde inte ha rösträtt om landets framtid. Dom har inte ens vett på att försöka se till att deras barn får ett vettigt samhälle att växa upp i.
Citera
2017-02-08, 23:50
  #56
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Du missförstår fullständigt och trasslar in dig i irrelevant nonsens. Min poäng är att akademiker från tekniska högskolor helt enkelt inte bryr sig om samhället.

Men varför, samhället är ett tekniskt problem det också? Samma fysikens lagar.

Nej, jag förstår inte.
Citera
2017-02-09, 00:16
  #57
Medlem
Sannolikhetsteori är intuitivt svår att tillgodogöra sig, även för tränade statistiker (som nobelpristagaren Daniel Kahneman visar i sin bok "Thinking Fast and Slow"). Han frågar något i stil med "En kvinna är intresserad av sociala problem och hjälper utsatta ungdomar på sin fritid. Är hon psykolog eller ingenjör?". Här kan man ju tänka sig att hon är psykolog, då intresset och yrket rimligen korrelerar. Men det finns väldigt många fler ingenjörer än vad det finns psykologer, så sannolikt är hon ingenjör. Människan föredrar att tro på stereotyper framför frekvenser.

Fysikern har förmodligen låst in sig på något sådant. Han jobbar säkert med en del invandrare och missar att det finns en värld utanför hans bubbla.
Citera
2017-02-09, 02:11
  #58
Medlem
Hegamons avatar
Upplever sådana här personer som fysikern som knäppa, dvs att dom tänker som dom gör. Jag pratade en gång med en psykolog när jag pluggade psykologi. Berättade att jag upplevde vissa personer som sjuka utifrån tankar dom hade, ja sade faktiskt så. Sen undrade jag ifall det stämde eller om det var jag som var knäpp istället? Svaret jag fick av psykologen var att, dom är inte var sjuka, däremot:

Psykologen menade det ofta handlade om personer som sitter hemma för mycket, som inte diskuterar vad dom tänker med andra, som ofta därför saknar grundläggande kunskaper om simpla saker i livet. Han menade det inte handlade om statistk, kunskap, vetenskap eller logik. Utan att förstå hur omvärlden fungerar utan att behöva läsa vad teoretiker x säger eller forskare y.

Så jag uppfattar alltså fysikerns resomenmang runt brott som invandrare begår, som okunskap och som tankar som inte är genomtänkta eller som tar hänsyn till flera perspektiv.

Självklart borde vem som helst förstå att många invandrargrupper är överrepresenterade i brottsstatistiken, pga utanförskap, arbetslöshet mfl orsaker.
Självklart borde alla förstå att polisen nuförtiden inte har resurser, ej räcker till eller kan hantera alla grova brott som följer i mångkulturens kölvatten.
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2017-02-09 kl. 02:18.
Citera
2017-02-09, 12:39
  #59
Medlem
Jonassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Om vi nu kopplar detta till denna fysikers uttalande, så skulle han med lätthet kunna gå in i statistiken och finna en överrepresentation på vissa namn i brottsstatistiken. Det är ingen tvekan om det. Jag tror dock inte att det är namnet som är problemet utan det är de sociala förhållanden de kommer från.

Samma sak gäller de som invandrar in i detta landet, det är de sociala förhållanden som de kommer ifrån som styr deras beteende.
De riktiga WT heter inte Conny och Liam, utan har unika namn som Moonlight och Varg alternativt vanliga namn med bisarr stavning. Ett tydligt tecken på att hissen inte gått ända upp hos föräldrarna.

Vad gäller invandrare så får du också tänka på att de representerar personer som på något sätt misslyckats i sitt hemland. Det handlar inte om kultur, för en överrepresentation av socialt missanpassade är även känt från de svenska emigranterna.

Det ligger i sakens natur att det blir familjens svarta får och inte Bror Duktig som blir bortskickad till ett fjärran land som ensamkommande.
Citera
2017-02-09, 15:20
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Hade vi haft fler teoretiska fysiker hade uppklarningsprocenten på brott varit 95% jämfört med dagens 18%. Men deras otacksamma gärning de utför är så stor att de inte hinner.

Fast uppklarningsprocenten ligger på 14% och inte 18%.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback