• 1
  • 2
2017-02-06, 17:09
Medlem
Provokatörs avatar
'Old school' journalistik

Pendeln svänger och det går mode i vad folk vill ha. Vi går tillbaka till saker man kan ta på, till exempel så går försäljningen av LP-skivor mot nya rekord kvartal efter kvartal och folk kopplar ner sig allt oftare. Man sätter på en hederlig gammal LP-platta för att koppla av. Vi vill ha något att hålla i igen och därför tror jag det även finns ett behov av en ny papperstidning av hög kvalitet. Även bokförsäljningen som dalat sedan 2007 kan nu se en ökning.

Dom papperstidningar som fortfarande existerar dras med vikande annonsintäkter och allt färre prenumeranter, samtliga kämpar med diverse betallösningar som bara marginelt kommer bidra till deras överlevnad och än mindre generera vinst. Utan presstödet skulle, som vi alla vet, ett mycket stort antal journalister få göra något helt annat än att skriva vinklade uppfostrande artiklar.

Samtliga tidningar har förbrukat sitt förtroende (vilket bara är bra), alla gör likadant, alla måste ha en Facebooksida, alla journos ska ha ett twitterkonto. Deras socialamediaredaktörer kämpar dygnet runt för att rensa bort en aldrig sinande ström av kritiska läsare. Dessa 'redaktörer' drar inte in en enda krona till verksamheten utan är endast en ekonomisk belastning som retar upp sina kunder dag efter dag timme efter timme. Föraktet för 'Nisse i Hökarängen' är bedövande, likriktningen och ängslan går att ta på men ingen vågar vara avvikande, ingen vågar tänka utanför boxen.

Men det finns och kommer alltid att finnas ett behov av riktigt och bra journalistik.

Om dom tänker efter så vet dom vad läsarna vil ha, men dom vågar inte leverera detta, mot bättre vetande så klart. Följande punkter sammanfattar vad jag som läsare förväntar mig:

Konsekvensneutralitet.
Aktuellt.
Oberoende. och fri från politiska agendor och pekpinnar. (Jag tror faktiskt det räcker med en debattsida och att man helt klarar sig utan en politisk ledarsida)
Obekväm och orädd.
Grammatiskt korrekt svenska.
Få stavfel. (Webbtidningarna är nu nedlusade av stav och syftningsfel då man slänger ut artiklar som är långt ifrån genomarbetade.)

Jag vill se en redaktion som attraherar dom journalister som vill tillbaka till den riktiga journalistiken igen, där varje misstanke om mörkning omöjliggör publicering. Medarbetarna ska i verklig mening vara oberoende och helt sakna politiska agendor eller vara smittade av olika tankesmedjor.

Varje artikel ska vara höjd över alla misstankar om att driva en viss agenda och alla skribenter ska med stolthet återigen skriva under ett gott journalistiskt hantverk. Tidningen ska alltså bara finnas som papperstidning, som att äga en bok eller en LP-skiva, inga 'gilla' eller delningsknappar, utan en hederlig analog insändarsida. Vill du läsa den så får du bli prenumerant eller hasa dig iväg till kiosken och betala för din 'egen' tidning. Kom gärna med förslag på namn på medarbetare och era synpunkter i övrigt mottages tacksamt.

Givetvis så ska tidningen bära sig själv ekonomiskt efter ett tag men den diskussionen kan vi ta på annan plats.

/Provokatör
Citera
2017-02-06, 17:15
Medlem
Passepartouts avatar
Säg var den finns och jag tecknar en prenumeration direkt.
Citera
2017-02-06, 17:15
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
'Old school' journalistik

Pendeln svänger och det går mode i vad folk vill ha. Vi går tillbaka till saker man kan ta på, till exempel så går försäljningen av LP-skivor mot nya rekord kvartal efter kvartal och folk kopplar ner sig allt oftare. Man sätter på en hederlig gammal LP-platta för att koppla av. Vi vill ha något att hålla i igen och därför tror jag det även finns ett behov av en ny papperstidning av hög kvalitet. Även bokförsäljningen som dalat sedan 2007 kan nu se en ökning.

Dom papperstidningar som fortfarande existerar dras med vikande annonsintäkter och allt färre prenumeranter, samtliga kämpar med diverse betallösningar som bara marginelt kommer bidra till deras överlevnad och än mindre generera vinst. Utan presstödet skulle, som vi alla vet, ett mycket stort antal journalister få göra något helt annat än att skriva vinklade uppfostrande artiklar.

Samtliga tidningar har förbrukat sitt förtroende (vilket bara är bra), alla gör likadant, alla måste ha en Facebooksida, alla journos ska ha ett twitterkonto. Deras socialamediaredaktörer kämpar dygnet runt för att rensa bort en aldrig sinande ström av kritiska läsare. Dessa 'redaktörer' drar inte in en enda krona till verksamheten utan är endast en ekonomisk belastning som retar upp sina kunder dag efter dag timme efter timme. Föraktet för 'Nisse i Hökarängen' är bedövande, likriktningen och ängslan går att ta på men ingen vågar vara avvikande, ingen vågar tänka utanför boxen.

Men det finns och kommer alltid att finnas ett behov av riktigt och bra journalistik.

Om dom tänker efter så vet dom vad läsarna vil ha, men dom vågar inte leverera detta, mot bättre vetande så klart. Följande punkter sammanfattar vad jag som läsare förväntar mig:

Konsekvensneutralitet.
Aktuellt.
Oberoende. och fri från politiska agendor och pekpinnar. (Jag tror faktiskt det räcker med en debattsida och att man helt klarar sig utan en politisk ledarsida)
Obekväm och orädd.
Grammatiskt korrekt svenska.
Få stavfel. (Webbtidningarna är nu nedlusade av stav och syftningsfel då man slänger ut artiklar som är långt ifrån genomarbetade.)

Jag vill se en redaktion som attraherar dom journalister som vill tillbaka till den riktiga journalistiken igen, där varje misstanke om mörkning omöjliggör publicering. Medarbetarna ska i verklig mening vara oberoende och helt sakna politiska agendor eller vara smittade av olika tankesmedjor.

Varje artikel ska vara höjd över alla misstankar om att driva en viss agenda och alla skribenter ska med stolthet återigen skriva under ett gott journalistiskt hantverk. Tidningen ska alltså bara finnas som papperstidning, som att äga en bok eller en LP-skiva, inga 'gilla' eller delningsknappar, utan en hederlig analog insändarsida. Vill du läsa den så får du bli prenumerant eller hasa dig iväg till kiosken och betala för din 'egen' tidning. Kom gärna med förslag på namn på medarbetare och era synpunkter i övrigt mottages tacksamt.

Givetvis så ska tidningen bära sig själv ekonomiskt efter ett tag men den diskussionen kan vi ta på annan plats.

/Provokatör

Ska de pressetiska reglerna följas? Har du själv några förslag på journalister?
Citera
2017-02-06, 17:17
Medlem
Pisswassers avatar
Papperstidning? Har inte läst en sådan på flera år.
Citera
2017-02-06, 17:25
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Ska de pressetiska reglerna följas? Har du själv några förslag på journalister?

Jo jag har namn, väntar lite med dom.

Dom pressetiska reglerna kan mycket väl användas, dom är en god vägledning men missförstås/missbrukas tyvärr väldigt ofta av dagens redaktörer.

/Provokatör
Citera
2017-02-06, 18:05
Medlem
Problemet med papperstidningar är att innehållet är gammalt när den väl når läsaren. Då får det till tunga reportage för att tiden inte ska vara allt för avgörande. Tror dock att det blir svårt att bygga en tidning på detta dagligen. Men objektiv och neutral vore ju ett steg i rätt riktning! Men var hittar man sådana journalister?
Citera
2017-02-06, 18:45
Medlem
Ja, Halleluja! Jag kan inte säga annat Provokatör. Jag gillar din idé. Har arbetat som journalist och satt mig i skulder för att klara av en utbildning för vad jag trodde var ett bra och givande arbete.

Det var många av mina klasskamrater som satte kaffet i vrångstrupen när jag sade att jag inte tänkte rösta genom att stödja det system vi har, just för att jag inte ville bli kallad jävig mot något parti. Men om jag mot förmodan skulle rösta skulle det vara borgerligt, dock flera år sedan och har inte röstat sen jag var 18. Fick då höra att borgerligt kunde man garanterat inte rösta som Journalist. Man måste ju rösta vänster eller rött.

Arbetat två år på lokala småtidningar innan jag inte fick arbeta för att då hade jag blivit in-lasad. Har inte skrivit på något år nu men känner ständigt att jag gråter inombords över den skeva verkligheten som visas. För den är helt upp åt väggarna fel och tar gärna anställning direkt på den tidningen som du önskar och ber om. Har lite knappa resurser för att starta en själv och att få en sådan tidning rikstäckande kan vara ett problem om man ska frånsäga sig allt det digitala. Har dock lagt ner Facebook och allt sådant och orkar inte vara inne i ett sådant system heller. För det är sådan fokus på att bli någonting och vara något man inte är på sådana ställen.

Har sett samhällsutvecklingen och försökt påpeka på lokala tidningarna alla Orwellistiska tilltag som kommer mot yttrandefriheten, men fått höra att man bara är konspirationsteoretisk. När allt jag velat göra är att förmedla det som visas på bästa sätt.

Fick höra under utbildningen hur vi som journalister är tredje statsmakten och att vi ska granska politiker. Stängde ut SD från debatter skolan höll och så, bara för att det var fel. Fick skäll när jag ifrågasatte varför allt skulle vara så HBTQ-vänligt och vänster. Gillar ingen av sidorna eller det system vi har i Demokraturen Sverige.

Guds Frid
Citera
2017-02-06, 18:58
Medlem
Skulle vara fint.

Vår media är ÄGD - både bokstavligt och bildligt..

Så en tidning som uttalat står för pressetiska normer, är välkommen.

Och skulle det stå att den särskilt lägger sig vinn om att inte vara politiskt korrekt, ja då tecknar jag en prenumeration direkt!

/brukar stå vilken politisk inriktning en tidning har - och istället skulle det stå Politiskt Inkorrekt/
Citera
2017-02-06, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pejjninthuess
Skulle vara fint.

Och skulle det stå att den särskilt lägger sig vinn om att inte vara politiskt korrekt, ja då tecknar jag en prenumeration direkt!

/brukar stå vilken politisk inriktning en tidning har - och istället skulle det stå Politiskt Inkorrekt/

Precis, Media är ÄGD av människor som har en agenda. Som vill inget hellre än att tjäna pengar. Idag är det mest slaskiga artiklar och konstiga krönikor om allsköns kändisar och sådant som får utrymme. Att stora tidningar ens orkar lägga ner tid och pengar på att få folk att hia upp sig än mer över det som försigår i TV är utanför mitt förstånd. Jag tänker på alla artiklar om diverse dokusåpor och kändisar och annan skit, rent ut sagt.

Fick tidigt lära mig av mina föräldrar att aldrig lita blint på det som skrivs i tidningar, och jag förstår varför. Tyvärr gör majoriteten av människorna det och fortsätter att sponsra dekadensen i både tidningar och eter-media. Tv och Radio är lika goda kålsupare och ljuger människor rakt upp i ansiktet. Men när man påpekar det idag är man ju uppenbarligen bara konspiratorisk och hatisk. För debatten tystas ner och påhopp och glåpord blir summan av kardemumman. Ögonen är kroppens ljus, och om ögonen höljs i mörker kan inte ljuset skina. Fint citat från Bibeln som stämmer väl med vad som händer när man får felaktig information matad i sig dagligen från den media som idag är det som erbjuds.

Guds Frid
Citera
2017-02-06, 19:22
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Problemet med papperstidningar är att innehållet är gammalt när den väl når läsaren. Då får det till tunga reportage för att tiden inte ska vara allt för avgörande. Tror dock att det blir svårt att bygga en tidning på detta dagligen. Men objektiv och neutral vore ju ett steg i rätt riktning! Men var hittar man sådana journalister?

Förvisso har du rätt, formatet kräver då ett långt mycket bättre innehåll vilket också är ambitionen. I dagsläget så slänger dom ur sig en 'flash' -Runar dömd till fängelse och livesänder i all oändlighet med nån lantlolla som inte har en aning om vad caset handlar. Det är ofta dom får ändra både rubriker och innehåll vartefter situationen utvecklar sig, vilket, om vi ska vara ärliga faktiskt är oseriöst och dålig journalistik,

Pappersformatet kräver och medger att man i lugn och ro (nåja) läser igenom domen och sakligt presenterar dess innehåll i en intressant och konsekvensneutrall artikel samtidigt som man inhämtar olika experters syn på saken.

Kvalitet i ett lugnare tempo.

/Provokatör
Citera
2017-02-06, 19:25
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisswasser
Papperstidning? Har inte läst en sådan på flera år.

Och det är likaledes så för mig och vi vet båda varför, däri ligger även potentialen. Tänk att på morgonen hälla upp en kopp te tillsammans med några rostade brödskivor lite marmelad och en BRA papperstidning.

/Provokatör
Citera
2017-02-06, 19:28
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pejjninthuess
Skulle vara fint.

Konsekvensneutral räcker.

/Provokatör
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här