Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-05, 22:00
  #1
Medlem
Knullkungens avatar
Fd moderate försvarsministern Mikael Odenberg skriver på DN debatt att han anser att moderaterna och socialdemokraterna bör bilda regering efter valet 2018 för att stänga ute SD. Vad anser ni om hans tankegångar?

http://www.dn.se/debatt/vi-bor-vara-...g-med-m-och-s/
Citera
2017-02-05, 22:07
  #2
Avstängd
Ja och hela vitsen med valen, som de senaste 30 åren handlat om S med stödpartier mot M och deras dito behövs inte. Tror faktiskt att svenskarna äter upp det med
Citera
2017-02-05, 22:10
  #3
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
Fd moderate försvarsministern Mikael Odenberg skriver på DN debatt att han anser att moderaterna och socialdemokraterna bör bilda regering efter valet 2018 för att stänga ute SD. Vad anser ni om hans tankegångar?

http://www.dn.se/debatt/vi-bor-vara-...g-med-m-och-s/

Artikeln är bakom en betalvägg och då blir det svårt att diskutera innehållet.
Citera
2017-02-05, 22:12
  #4
Medlem
hazzos avatar
Ska vara en rejäl regeringskris om en sådan regering skull accepteras av väljarna. Bägge partierna skulle riskera ett totalras till valet 2022. Vinnare troligen sd o c.
Citera
2017-02-05, 22:13
  #5
Medlem
Skafferns avatar
Synd om de invandringskritiska Allahiansare på Flashback som ofta nämner just Odenberg som en tänkbar arvtagare till Hakberg Batra.
Citera
2017-02-05, 22:23
  #6
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Artikeln är bakom en betalvägg och då blir det svårt att diskutera innehållet.

Här kan man läsa utan att betala till Bonnierklanen:

https://unvis.it/dn.se/debatt/vi-bor...ng-med-m-och-s
Citera
2017-02-05, 22:25
  #7
Medlem
Det skulle inte förvåna mig om S och M bildar regering efter 2018. Då kan Jimmie stå där med mössan i handen och skämmas för sig för att han krälade för etablissemanget.
Citera
2017-02-05, 22:29
  #8
Medlem
LeifD2s avatar
Från artikeln:

Citat:
- Vi behöver fortsatt strama åt invandringen till Sverige. Jag vill inte leva i ett land som slänger igen dörren för människor som flyr för sina liv undan krig och förföljelse. Men om den humaniteten ska kunna upprätthållas förutsätter det att vi stänger den för ekonomiska flyktingar, det vill säga för dem som flyr hit för att få en i största allmänhet bättre tillvaro.

- Vi behöver sänka skatterna på arbete och företagande. En ökad del av skattebördan får då läggas på beskattning av konsumtion, egendom och miljöpåverkande verksamhet.

- Vi behöver reformera bostadspolitiken. Det handlar inte bara om byggande, utan minst lika mycket om att öka rörligheten på bostadsmarknaden och utnyttja det befintliga bostadsbeståndet bättre. Systemet för hyressättning måste reformeras. Skatt på innehav är bättre än skatt på bostadsbyten.

- Vi behöver reformera arbetsmarknaden. Utbildning är viktigt men räcker inte, givet den låga utbildningsnivån hos många nyanlända. Såväl alliansregeringens som den rödgröna regeringens arbetsmarknadspolitiska åtgärder ter sig i stort som misslyckade. Nu måste partierna tillsammans med arbetsmarknadens parter hitta formler för hur vi kan hyvla ner trösklarna till arbetsmarknaden, utan att utsätta den svenska modellen för lönebildning för alltför stora påfrestningar.

Dom tre senare punkterna är förståss omöjliga att få igenom med Sossarna/LO. Det första punkten sitter hårt inne den också.

Mera från artikeln, där Odenberg är ute och cyklar vätternrundan, på bakhjulet:
Citat:
Sverige har tagit emot ett stort antal asylsökande. Denna stora invandring kommer fel skött att bli en betydande belastning för folkhushållet. Rätt hanterad kan den bli en tillgång och hjälpa oss att hantera vår demografiska utmaning

Nej, det kan den inte. En massa folk utan utbildning och som inte kan eller vill fungera socialt med lokalbefolkningen blir aldrig en tillgång. Det finns ingen lönenivå som är så låg att en analfabet som inte kan vistas i samma rum som en person med motsatt kön blir lönsam. Även om lönen är noll noll noll. SVerige behöver inte folk som gräver diken för hand. Även om dom får noll kronor i lön så är det billigare att göra med maskin. Fast det fattar inte sådana som Odenberg på grund av sin låga IQ.
Citera
2017-02-05, 22:37
  #9
Medlem
fishANDchipss avatar
Vill han att landet ska föras framåt med en moderat politik så är det inte speciellt klokt att gulla med sina så kallade rivaler i (S). De moderata väljarna älskar nog inte den idén. Uttalanden av det här slaget bidrar till att sprickan i alliansen snart sträcker sig hela vägen från Ystad till Karesuando och man skänker bort många av sina moderata väljare till (SD).

Alliansen slits åt två olika håll och är förhoppningsvis snart ett kapitel i den svenska historieboken.
Citera
2017-02-05, 22:38
  #10
Medlem
Sperssons avatar
.
Ett samarbete mellan M och S skulle orsaka en massflykt av väljare från dessa båda partier.
Citera
2017-02-05, 22:43
  #11
Medlem
Scherings avatar
Ska man tolka Odenbergs inlägg som att M och S har lyckats orsaka så stora problem för Sverige att endast en stark regering, bestående av M och S, kan lösa dem?
Citera
2017-02-05, 22:46
  #12
Avstängd
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Synd om de invandringskritiska Allahiansare på Flashback som ofta nämner just Odenberg som en tänkbar arvtagare till Hakberg Batra.


Ja, jag är en av dem. Jag beundrade hans integritet när det begav sig, men jag lovar - Odenberg som M partiledare är död för mig. Då vet jag var jag har honom. Han kan dra åt helvete tillsammans med alla de andra landsförrädarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback