Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-05, 21:26
  #1
Medlem
Hej,

Har ett problem och det är att jag inte kommer in på det riktigt bra högskolorna. Vill gärna gå ett ekonomiprogram kandidat+master och i framtiden jobba med aktiemarknaden (analytiker, rådgivare etc...) Problemet är dock att jag går snart ut gymnasiet och kommer landa på runt B i betygssnitt dvs cirka 17-18 i gymnasiebetyg + 1.5 i merit.

Undrar då vilken/vilka högskolor som ser attraktivast ut på ett cv och som i allmänhet är bäst ur ett utbildningsperspektiv med mina 18.5-19 i gymnasiepoäng?

Skulle gärna vilja gå Handelshögskolan i Göteborg men kommer inte in där med mina betyg. Kanske Linköping eller SU är ett alternativ?

Tacksam för svar!
Citera
2017-02-05, 22:21
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flenssm
Hej,

Har ett problem och det är att jag inte kommer in på det riktigt bra högskolorna. Vill gärna gå ett ekonomiprogram kandidat+master och i framtiden jobba med aktiemarknaden (analytiker, rådgivare etc...) Problemet är dock att jag går snart ut gymnasiet och kommer landa på runt B i betygssnitt dvs cirka 17-18 i gymnasiebetyg + 1.5 i merit.

Undrar då vilken/vilka högskolor som ser attraktivast ut på ett cv och som i allmänhet är bäst ur ett utbildningsperspektiv med mina 18.5-19 i gymnasiepoäng?

Skulle gärna vilja gå Handelshögskolan i Göteborg men kommer inte in där med mina betyg. Kanske Linköping eller SU är ett alternativ?

Tacksam för svar!
Gör Högskoleprovet nu till våren!
Citera
2017-02-07, 22:46
  #3
Medlem
Jag instämmer med Stonehard, gör högskoleprovet! Det brukar inte krävas maxpoäng för att bli antagen till handels i gbg via högskoleprovet. Enligt Hogskoleprovet.nu krävdes det 1,40 på hp för att bli antagen:
http://www.hogskoleprovet.nu/antagni...-utbildningar/
Citera
2017-02-07, 23:09
  #4
Medlem
PierreTanguys avatar
Kör på hp, kommer du inte in på något all för vettigt kan du ju söka master på en bättre skola
Citera
2017-02-07, 23:44
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flenssm
Hej,

Har ett problem och det är att jag inte kommer in på det riktigt bra högskolorna. Vill gärna gå ett ekonomiprogram kandidat+master och i framtiden jobba med aktiemarknaden (analytiker, rådgivare etc...) Problemet är dock att jag går snart ut gymnasiet och kommer landa på runt B i betygssnitt dvs cirka 17-18 i gymnasiebetyg + 1.5 i merit.

Undrar då vilken/vilka högskolor som ser attraktivast ut på ett cv och som i allmänhet är bäst ur ett utbildningsperspektiv med mina 18.5-19 i gymnasiepoäng?

Skulle gärna vilja gå Handelshögskolan i Göteborg men kommer inte in där med mina betyg. Kanske Linköping eller SU är ett alternativ?

Tacksam för svar!

Antingen så kör du högskoleprovet. Annars kör du SU eller Linköping, skulle väl säga att SU är snäppet bättre men det är bara ryktesbaserat. Ett plus är dock att SU ligger i huvudstaden vilket öppnar upp för jobbmöjligheter parallellt med studierna, som kommer värderas högre än vilken skola du går på.

Sen går det ju alltid att läsa mastern på annan plats, jag tycker nog det kan vara bra att ha erfarenheter från 2 lärosäten istället för 1. Men glöm framförallt inte att det finns fondförvaltare som pluggat i Karlstad också, vill du bli aktieanalytiker är det bara att börja investera själv, ger 100 gånger så mycket som en ekonomiutbildning.
Citera
2017-02-08, 06:42
  #6
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zodsters
Men glöm framförallt inte att det finns fondförvaltare som pluggat i Karlstad också, vill du bli aktieanalytiker är det bara att börja investera själv, ger 100 gånger så mycket som en ekonomiutbildning.

Nej, det kommer inte lika mycket som en utbildning. Det är garanterat lättare att bli analytiker för en person med bra utbildning men aldrig investerat en krona än en person som handlat i fem år men saknar utbildning/har en sämre utbildning.
__________________
Senast redigerad av Bucketshop 2017-02-08 kl. 06:45.
Citera
2017-02-08, 09:14
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Nej, det kommer inte lika mycket som en utbildning. Det är garanterat lättare att bli analytiker för en person med bra utbildning men aldrig investerat en krona än en person som handlat i fem år men saknar utbildning/har en sämre utbildning.

Det menade jag inte heller, det jag menade var att ekonomiutbildning knappast gör dig till en bättre analytiker en någon som faktiskt har erfarenhet från investeringar. Kontakter och utbildning är tyvärr viktigare, med det sagt får TS avgöra om han vill vara en bra eller dålig analytiker, lön får han iallafall.
Citera
2017-02-12, 14:43
  #8
Medlem
Tack för alla svar!

Är nu anmäld till HP och ska försöka få bra på det! Har investerat sparpengar på stockholmsbörsen sedan jag var 15 år gammal, därav har jag ett stort intresse och skulle vilja jobba med det i framtiden.
Citera
2017-02-12, 14:46
  #9
Medlem
Hur svårt är det att få 1.4-1.5 på HP om man har C-A i alla kurser på gymnasiet och är hyfsat allmänbildad/streetsmart? På vilket sätt och hur mycket pluggade ni?
Citera
2017-02-12, 15:05
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flenssm
Hur svårt är det att få 1.4-1.5 på HP om man har C-A i alla kurser på gymnasiet och är hyfsat allmänbildad/streetsmart?
Högskoleprovet mäter ej hur streetsmart du är. Det mäter till viss del allmänbildning i form av ordkunskap.

Visst finns det säkert en viss korrelation mellan resultat på HP och betygsnitt men en stor del av gymnasiebetygen beror på hur ambitiös man är, och ambition belönas inte på Högskoleprovet. Jag orkar inte kolla upp det exakt, men jag har för mig att ett resultat på 1,5 motsvarar omkring den 90:e percentilen, d.v.s. att du måste tillhöra de bästa 10 procenten för att få ett sådant resultat. Om du googlar "Högskoleprovet normeringstabell" så bör du kunna få fram mer exakta percentiler för varej resultat.
Citera
2017-02-12, 15:08
  #11
Medlem
Finns en tråd om HP, men ladda ner ett gammalt prov och ta tid, lika länge som man får på provet. Då får du se vilket tempo det är, och det är tempot som fäller många första gången.
Citera
2017-02-12, 16:29
  #12
Medlem
UU då?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback