Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-05, 20:03
  #1
Medlem
Wuzzies avatar
Jag har fått remiss till en neurolog om 2 veckor. Jag har haft migrän nästan varje dag i 2 veckor nu. Läkaren ville inte skriva ut några tyngre mediciner innan jag såg neurologen. Hon jämförde det med att sätta vagnen framför hästen med att ge mig opiater eller dylikt innan en diagnos.

Vilket jag håller med om helt och fullt. Men jag vill samtidigt kuna sova på natten och ha en produktiv arbetsdag.

Så vad kan jag förvänta mig av mitt besök hos neurologen? Vad kan jag "kräva"?

Får jag rådet att sluta se på tv innan sängdags, äta/dricka bättre etc, så känns besöket relativt onödigt.

Min migrän känns som en "krans" i brist på bättre ord. Föreställ en hjälm man har på bygg-arbetsplatser som man kan justera i nacken. som är åtdragen 3 varv för mycket.

Självmedicinering med koffein pågår. Men det gör även att jag inte kan sova på nätterna. men dagliga livet fungerar.

Jag har också noterat att ord faller bort "Vad heter det nu igen?" Men inte i så stor skala.
Citera
2017-02-05, 20:29
  #2
Medlem
AA-suiteds avatar
Var helt ärlig med dina symptom med fokus på det negativa och låt den professionella bedöma din situation och passande lösningar. Inte mer än så krävs. Litar du på en utbildad neurolog eller en storkukad herre på flashback forum mest gällande mediciner?
Citera
2017-02-05, 20:37
  #3
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Den här mallen kan vara ett stöd:
(FB) Enkel mall för att beskriva medicinska problem

Självklart måste du utredas så man får reda på orsaken till smärtorna. Därefter behandling.

Kan tänka mig smärtorna blir bra mycket värre av att du går och spänner dig, intar en smärtpåverkad kroppshållning. Det är en konst att kunna slappna av fast man har ont.

Tänk på att sänka axlarna, vara avslappnad i käkarna, inte krypa ihop med gamnacke. Investera gärna en slant i en tryckavlastande nackkudde.

Edit: Kollade på en annan tråd du skrivit och ser att tramadol är med i bilden. Inte konstigt du har ont i huvudet. En helvetesmedicin att sluta med.
__________________
Senast redigerad av SmurfSmurf 2017-02-05 kl. 20:41.
Citera
2017-02-05, 21:33
  #4
Medlem
Wuzzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Var helt ärlig med dina symptom med fokus på det negativa och låt den professionella bedöma din situation och passande lösningar. Inte mer än så krävs. Litar du på en utbildad neurolog eller en storkukad herre på flashback forum mest gällande mediciner?

Neurolog i första hand absolut. Men det var även rekommendationer likt de du nämnde som jag också var ute efter, då det är första besöket och jag var lite fundersam. Tack.

Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Den här mallen kan vara ett stöd:
(FB) Enkel mall för att beskriva medicinska problem

Självklart måste du utredas så man får reda på orsaken till smärtorna. Därefter behandling.

Kan tänka mig smärtorna blir bra mycket värre av att du går och spänner dig, intar en smärtpåverkad kroppshållning. Det är en konst att kunna slappna av fast man har ont.

Tänk på att sänka axlarna, vara avslappnad i käkarna, inte krypa ihop med gamnacke. Investera gärna en slant i en tryckavlastande nackkudde.

Edit: Kollade på en annan tråd du skrivit och ser att tramadol är med i bilden. Inte konstigt du har ont i huvudet. En helvetesmedicin att sluta med.

Tack för mallen. Kroppshållning har kanske inte varit min starka sida tidigare i livet, men jag har lärt mig med tiden. Och ja, jag har haft mina turer med Tramadol, men jag anser mig vara "fri" det nu, då jag trappade ner så pass successivt att jag tacksamt nog inte hade så allvarlig at. Och jag har inte känt av migrän eller den här typen av huvudvärk när jag slutat med tram tidigare.

Men jag håller med om att det är en helvetesmedicin..
Citera
2017-02-06, 09:08
  #5
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wuzzie

Okej, då har tramadolen inte med saken att göra. Starkt gjort att bli fri skiten.

Skriv gärna igen när du varit hos neurologen, så vi får veta hur det gick.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback