Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-05, 02:08
  #1
Medlem
lossnuss avatar
Världsmedborgare.
Om vi reflekterar över vad som händer runtom i världen.
Det är mycket känslor överallt kring invandring.
Det är mycket tankar kring länder som har dålig ekonomi.
Det är manniskor som lider av olika skäl inom länder som har bra ekonomi.
Medborgare i alla länder tänker likadant.
Varför ska vi låta flyktingar komma hit och utnyttja våra resurser utan att bidra med något själva.
Varför ska jag bry mig om andra människor över huvud taget ?
Det är en relevant fråga.
Vi lever här och nu och vi vet inte vad som händer sedan.
Nu sätter vi det i ett annat perspektiv.
Jorden är en planet och det finns andra planeter i det här solsystemet i den har galaxen osv...
Varför ska jag bry mig om dig ?
Citera
2017-02-05, 02:25
  #2
Medlem
Neonights avatar
Jag minns när jag träffade mig själv en gång i trapphuset. Jag höll upp dörren åt mig och vi samtalade om vädret. Jag log och jag log tillbaks. Jag skrattade till och med till lite.
Citera
2017-02-05, 02:39
  #3
Medlem
Jag tycker att människor hjälper och bryr sig om varandra för att skapa/hålla igång relationer. Och för att man vill att även andra ska hjälpa och bry sig om en när man behöver det.
Alla behöver andra människor. Ingen kan leva (ett bra liv) helt ensam.
De egna behoven motiverar. Ser man att den andra människan kan möjligtvis bidra med något och vara dig värdefull då har man lust att hjälpa och bry sig.

Varför du ska bry dig om andra människor?
Du ska inte göra det. Du ska bry dig om dig själv! Men för det mesta behöver du skapa relationer för att må bra själv. Och därför behöver du hjälpa och bry dig om andra. Det är till nytta för dig själv.

Nästa fråga (på den personliga nivån) kanske vore "Vem" du ska hjälpa och bry dig om? Man kan inte skapa en direkt relation med alla människor på jorden och detta behövs inte heller. Så man måste faktiskt göra något urval. Välja.

Varför du ska bry dig om mig (personligen)?
Det behövs inte. Vi har ingenting att göra med varandra
Citera
2017-02-05, 02:41
  #4
Medlem
Men klart om vi tar in otacksamma invandrare som inte vill jobba och inte heller behöver jobba så gör det bara ditt eget liv sämre eftersom du betalar.
Hade vi inte låtit dem komma hit och leva helvete hade vi fått skötsamma invandrare som faktiskt bidrar(det finns sådana också idag med).


Grundtanken är väl att man blir bättre behandlad om man är hjälpsam mot andra och trevlig.
Citera
2017-02-05, 02:50
  #5
Medlem
lossnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjejkvinna
Jag tycker att människor hjälper och bryr sig om varandra för att skapa/hålla igång relationer. Och för att man vill att även andra ska hjälpa och bry sig om en när man behöver det.
Alla behöver andra människor. Ingen kan leva (ett bra liv) helt ensam.
De egna behoven motiverar. Ser man att den andra människan kan möjligtvis bidra med något och vara dig värdefull då har man lust att hjälpa och bry sig.

Varför du ska bry dig om andra människor?
Du ska inte göra det. Du ska bry dig om dig själv! Men för det mesta behöver du skapa relationer för att må bra själv. Och därför behöver du hjälpa och bry dig om andra. Det är till nytta för dig själv.

Nästa fråga (på den personliga nivån) kanske vore "Vem" du ska hjälpa och bry dig om? Man kan inte skapa en direkt relation med alla människor på jorden och detta behövs inte heller. Så man måste faktiskt göra något urval. Välja.

Varför du ska bry dig om mig (personligen)?
Det behövs inte. Vi har ingenting att göra med varandra
Nej det är sant, jag bryr mig inte om dig eller någon annan heller som jag inte vet någonting om.
Men ändå finns det människor som brinner för en massa saker, och även om människor som dom inte vet någonting om ?
Vad beror det på ?
Varför gör dom det ?
Citera
2017-02-05, 03:05
  #6
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lossnus
Världsmedborgare.
Om vi reflekterar över vad som händer runtom i världen.
Det är mycket känslor överallt kring invandring.
Det är mycket tankar kring länder som har dålig ekonomi.
Det är manniskor som lider av olika skäl inom länder som har bra ekonomi.
Medborgare i alla länder tänker likadant.
Varför ska vi låta flyktingar komma hit och utnyttja våra resurser utan att bidra med något själva.
Varför ska jag bry mig om andra människor över huvud taget ?
Det är en relevant fråga.
Vi lever här och nu och vi vet inte vad som händer sedan.
Nu sätter vi det i ett annat perspektiv.
Jorden är en planet och det finns andra planeter i det här solsystemet i den har galaxen osv...
Varför ska jag bry mig om dig ?

Man skall självklart bryr sig om andra... men vissa verkar har totalt missuppfittat ordningen..

Själv, din familj, dina släktingar, dina vänner, dina vänners vänner, ditt land, dina grannländer osv...

Idag som sagt är verkar ordningen vara mer, flugor, andra högre stående djur, någon skådespelare, ett land du enbart känt till pga av internet... och de med mörkare hudfärg än dig...
Citera
2017-02-05, 03:24
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lossnus
Nej det är sant, jag bryr mig inte om dig eller någon annan heller som jag inte vet någonting om.
Men ändå finns det människor som brinner för en massa saker, och även om människor som dom inte vet någonting om ?
Vad beror det på ?
Varför gör dom det ?


För att få bekräftelse på sin egen förmåga att hjälpa och bry. Det är som att öva inför de viktiga möten Såklart vet man dock inte när, var och med vem de viktiga möten kommer att ske.

Vad gäller invandrare så vet jag inte vem har drivit igenom dessa beslut och varför. Men en sak är säker, det har varit/är till nytta för någon...

Och ibland är det ju så också att man känner omedvetet att man har två olika roller att välja mellan: antingen vara den som hjälper eller den som söker hjälp. Vilken skulle du välja då? Jag tror att det är många som skulle välja att vara den som hjälper. Man känner mer makt och frihet.

Kan du komma med någon exempel till din frågeställning förresten, en konkret sådan?
Citera
2017-02-05, 03:30
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Man skall självklart bryr sig om andra... men vissa verkar har totalt missuppfittat ordningen..

Själv, din familj, dina släktingar, dina vänner, dina vänners vänner, ditt land, dina grannländer osv...

Idag som sagt är verkar ordningen vara mer, flugor, andra högre stående djur, någon skådespelare, ett land du enbart känt till pga av internet... och de med mörkare hudfärg än dig...

Jag håller med om att ordningen för många är på tok

Och den ordning du kommer fram till här stämmer väl överens med vad jag tycker hur det ska se ut.
Citera
2017-02-05, 03:36
  #9
Medlem
lossnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Man skall självklart bryr sig om andra... men vissa verkar har totalt missuppfittat ordningen..

Själv, din familj, dina släktingar, dina vänner, dina vänners vänner, ditt land, dina grannländer osv...

Idag som sagt är verkar ordningen vara mer, flugor, andra högre stående djur, någon skådespelare, ett land du enbart känt till pga av internet... och de med mörkare hudfärg än dig...
Ja, men är det fel att bry sig mer om en insekt som vill komma ut genom ditt fönster än att bry sig om någon som far illa någonstans genom media ? Du har en relation till insekten men inte till dom i media.
Citera
2017-02-05, 03:45
  #10
Medlem
lossnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjejkvinna
För att få bekräftelse på sin egen förmåga att hjälpa och bry. Det är som att öva inför de viktiga möten Såklart vet man dock inte när, var och med vem de viktiga möten kommer att ske.

Vad gäller invandrare så vet jag inte vem har drivit igenom dessa beslut och varför. Men en sak är säker, det har varit/är till nytta för någon...

Och ibland är det ju så också att man känner omedvetet att man har två olika roller att välja mellan: antingen vara den som hjälper eller den som söker hjälp. Vilken skulle du välja då? Jag tror att det är många som skulle välja att vara den som hjälper. Man känner mer makt och frihet.

Kan du komma med någon exempel till din frågeställning förresten, en konkret sådan?
Ja som jag skrev i tidigare inlägg, varför bry sig mindre om en insekt i fönstret än om någon i tv ?
Varför engagera sig i människor som har det svårt utan att veta något om deras personligheter ?
Jag lever här och nu och har endast detta liv, varför ödsla mina resurser på att andra ska få ett bra liv utan att veta om det gagnar mig ?
Citera
2017-02-05, 03:49
  #11
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lossnus
Ja, men är det fel att bry sig mer om en insekt som vill komma ut genom ditt fönster än att bry sig om någon som far illa någonstans genom media ? Du har en relation till insekten men inte till dom i media.

Ja...
Citera
2017-02-05, 03:51
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lossnus
Ja som jag skrev i tidigare inlägg, varför bry sig mindre om en insekt i fönstret än om någon i tv ?
Varför engagera sig i människor som har det svårt utan att veta något om deras personligheter ?
Jag lever här och nu och har endast detta liv, varför ödsla mina resurser på att andra ska få ett bra liv utan att veta om det gagnar mig ?


Håller helt med. Det är orimligt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback