Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-05, 00:48
  #1
Medlem
Hej hej, just nu kollar jag lite på ekonomiutbildningar och har snubblat in på handels i Göteborg inriktning Franska och Stockholms universitet global management inriktning Franska. Nu verkar det vara att man pluggar språket i nån termin, mitt problem är att jag redan kan franska flytande... Är det då en waste of time att plugga dem här programmen?
__________________
Senast redigerad av MaxVB 2017-02-05 kl. 00:50.
Citera
2017-02-05, 01:34
  #2
Medlem
skitmackans avatar
Beror på hur man ser på saken. Om du kan språket kan du ju kanske hoppa över en termin och ta examen snabbare, samt att du kommer kunna ta åt dig av programmets material väldigt väl. Jag tycker dock du borde läsa med ett annat språks inriktning, t.ex. spanska eller något asiatiskt språk då det ger en mycket större språklig bredd. Och skit i SU, läs på HHG.
Citera
2017-02-05, 12:20
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
Beror på hur man ser på saken. Om du kan språket kan du ju kanske hoppa över en termin och ta examen snabbare, samt att du kommer kunna ta åt dig av programmets material väldigt väl. Jag tycker dock du borde läsa med ett annat språks inriktning, t.ex. spanska eller något asiatiskt språk då det ger en mycket större språklig bredd. Och skit i SU, läs på HHG.

Har göteborg som högre val . Och tack för din teori, den låter ju perfekt men kanske borde slänga dit ett mejl ändå. Om ingen här har vart i similär sitts.
Citera
2017-02-05, 15:59
  #4
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVB
Hej hej, just nu kollar jag lite på ekonomiutbildningar och har snubblat in på handels i Göteborg inriktning Franska och Stockholms universitet global management inriktning Franska. Nu verkar det vara att man pluggar språket i nån termin, mitt problem är att jag redan kan franska flytande... Är det då en waste of time att plugga dem här programmen?

Ja,jag skulle säga att det är rätt onödigt om du redan kan språket. Satsa på att lära dig ngt du inte kan, språkkunskaper tas ju vanligen med i CV:et oavsett.
Citera
2017-02-05, 16:51
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVB
Hej hej, just nu kollar jag lite på ekonomiutbildningar och har snubblat in på handels i Göteborg inriktning Franska och Stockholms universitet global management inriktning Franska. Nu verkar det vara att man pluggar språket i nån termin, mitt problem är att jag redan kan franska flytande... Är det då en waste of time att plugga dem här programmen?

om det är som med engelska på universitet så är det en jävla skillnad på att "tala" språket och att studera det akademiskt. en termin franska ger ju precis ingenting, så jag antar att det måste vara någon särskild inriktning (alltså mot ämnesområdet för examen) involverad. troligtvis ingen waste of time alltså.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback