2017-02-04, 00:23
Medlem
Hej!
Har nu gått ca 3 veckor sedan jag klarade uppkörningen.
Har sedan dess kört ca 5mil med automat, med passagerare bredvid.

Imorgon kommer jag köra ca 10mil helt själv i en nyköpt manuell. Jag är supernervös då det är första gången jag kommer sitta bakom ratten helt själv.

Det känns som att jag har glömt hur man kör.

Har givetvis inte glömt, det bara känns så.

Är det nerverna? Eller bör jag undvika att köra själv? Jag har ju körkort! Och klarade både teori och uppkörning på första försöket!

Tror ni att nervositeten släpper när man väl sitter i bilen och rattar?

Har ni några tips på hur jag kan slappna av och tro på mig själv?

Kommer använda GPS, men känns ändå pirrigt! Hinner man glömma hur man kör på 3 veckor? Eller är det, igen, nervositeten som gör att jag känner såhär?

Mvh
Citera
2017-02-04, 00:24
Medlem
Hjärnspöken bara. Slappna av.
Citera
2017-02-04, 00:26
Medlem
Låna någons bil och kör runt lite innan.

Att köra kommer på automatik när du väl sitter bakom ratten och har åkt en bit, då kommer troligen nervositeten släppa när du märker att det går bra!
Citera
2017-02-04, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veriwen
Hjärnspöken bara. Slappna av.
Åh tack! Det värmer!
Kändes det pirrigt för dig också?
Första gången du satt bakom ratten helt själv alltså.
Normalt att känna såhär?
Känner mig sjukt mesig....
Citera
2017-02-04, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nivaz
Låna någons bil och kör runt lite innan.

Att köra kommer på automatik när du väl sitter bakom ratten och har åkt en bit, då kommer troligen nervositeten släppa när du märker att det går bra!
Tänkte köra automataren påväg dit, så att man får lite "känn" innan man sitter själv bakom ratten. Kändes det pirrigt för dig med? Första gången du körde själv
Citera
2017-02-04, 00:29
Medlem
mainfurers avatar
Är bara att ta det lugnt, följ trafiken och spela inte massa musik eller bli störd av telefonen så går det bra. Lycka till
Citera
2017-02-04, 00:29
Medlem
knullklassons avatar
Hur stor vana har du av manuell låda?
Citera
2017-02-04, 00:33
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falukorver
Hej!
Har nu gått ca 3 veckor sedan jag klarade uppkörningen.
Har sedan dess kört ca 5mil med automat, med passagerare bredvid.

Imorgon kommer jag köra ca 10mil helt själv i en nyköpt manuell. Jag är supernervös då det är första gången jag kommer sitta bakom ratten helt själv.

Det känns som att jag har glömt hur man kör.

Har givetvis inte glömt, det bara känns så.

Är det nerverna? Eller bör jag undvika att köra själv? Jag har ju körkort! Och klarade både teori och uppkörning på första försöket!

Tror ni att nervositeten släpper när man väl sitter i bilen och rattar?

Har ni några tips på hur jag kan slappna av och tro på mig själv?

Kommer använda GPS, men känns ändå pirrigt! Hinner man glömma hur man kör på 3 veckor? Eller är det, igen, nervositeten som gör att jag känner såhär?

Mvh

Meeen! Det är ju något av det underbaraste som fanns när man precis tog körkort... vara helt själv :-)

Ja nervositeten är nog bara ett hjärnspöke och du kommer le åt detta efter några 100 meter :-)
Citera
2017-02-04, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Hur stor vana har du av manuell låda?
Övningskört och kört upp med manuell, så rätt så bra vana.
Den enda vanan egentligen.
Automat körde jag för första gången nyligen.
Handlar alltså inte om manuell-ovana, utan att jag alltid tidigare kört med passagerare/trafiklärare.

Detta blir först gången jag ger mig ut på vägarna helt själv i bilen, och kör dessutom 10mil sträck.

Mvh Linus
Citera
2017-02-04, 00:36
Medlem
Citat:
Tänkte köra automataren påväg dit, så att man får lite "känn" innan man sitter själv bakom ratten. Kändes det pirrigt för dig med? Första gången du körde själv
Första gången jag körde själv åkte jag till en kompis som bodde 7 mil bort, var lite pirrigt i början men det släppte när jag hade åkt i typ 10 minuter. Jag glömde typ bort att jag var nervös!
Citera
2017-02-04, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Meeen! Det är ju något av det underbaraste som fanns när man precis tog körkort... vara helt själv :-)

Ja nervositeten är nog bara ett hjärnspöke och du kommer le åt detta efter några 100 meter :-)
Man glömmer alltså inte hur man kör om det går 3 veckor utan att ha suttit bakom ratten? (dum fråga kanske...) :P
Citera
2017-02-04, 00:37
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Övningskört och kört upp med manuell, så rätt så bra vana.
Den enda vanan egentligen.
Automat körde jag för första gången nyligen.
Handlar alltså inte om manuell-ovana, utan att jag alltid tidigare kört med passagerare/trafiklärare.

Detta blir först gången jag ger mig ut på vägarna helt själv i bilen, och kör dessutom 10mil sträck.

Mvh Linus
Äsch, då är det ju lugnt! Slappna av och ta det lugnt bara, låt dig inte stressas av idioter i trafiken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in