2017-02-04, 00:38
Medlem
elastikmandens avatar
Om du inte har vana av manuell låda, så ge dig ut på et stort öppet plan i din närhet, och träna. Växla upp, ner, friläge. fortsätt till det känns tryggt. Sen kan du bege dig ut i trafiken med en manuell. Du skal aldrig köra bil, om du ens för en sekund måste tänka på hur du skall manövrera den. Du kör, bilen gör som du vill. punkt. Lycka till!
Citera
2017-02-04, 00:39
Medlem
mainfurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falukorver
Övningskört och kört upp med manuell, så rätt så bra vana.
Den enda vanan egentligen.
Automat körde jag för första gången nyligen.
Handlar alltså inte om manuell-ovana, utan att jag alltid tidigare kört med passagerare/trafiklärare.

Detta blir först gången jag ger mig ut på vägarna helt själv i bilen, och kör dessutom 10mil sträck.

Mvh Linus

Som sagt är det lugnt. Första gångerrna jag övningskörde så var det högerstyrd automat. Automat är rena friheten och helt underbart. :-) Min första resa efter kortet, 3 dagar efter bar iväg till Norge. En resa på 80 mil jag körde, då en manuell 740.

Ta det lugnt o njut, slappna av bara. Stressa inte upp dig för nått, låt saker ta sin tid (t.ex trafikmiljöer)
Citera
2017-02-04, 00:43
Medlem
Mia-Rovys avatar
Det jobbiga (eller sjukt underbara) med att köra själv är ju att ingen säger till när man gör fel.

Såhär gör du:
1. Kör med vett bara. Tycker du att det går för snabbt så går det för snabbt, och då saktar man ner eller kör undan.

2. Gör som de andra gör (sen när du blir bra så kommer du att komma i underfund med att du är den enda på jorden som kan köra bil och alla andra är idioter, och då kan du skippa detta steget)
Citera
2017-02-04, 00:46
Medlem
beardbraids avatar
Bara du kommer ut från stan och har accelererat genom lådan några ggr kommer det kännas hur kul som helst.
Ett trick som min trafiklärare (1997) förklarade hur man använder manuella växlar genom rondeller och korsningar är att låtsas som om du kör en större lastbil. Samma tempo/tid och nästan lika stor plats får du ta. Då kommer du lugnt och fint iväg och tar dig tid utan att stressa. Låter kanske fånigt i text men det funkar. Se upp så du inte blir fartblind efter att ha kört motorväg ett tag när du kör av. Kommer gå fint!
Citera
2017-02-04, 00:49
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falukorver
Man glömmer alltså inte hur man kör om det går 3 veckor utan att ha suttit bakom ratten? (dum fråga kanske...) :P

Nej, och om du skulle göra det så efter några meter så kommer det tillbaka (med ett stort leende på läpparna)... jag lovar!
Citera
2017-02-04, 00:49
Medlem
Luxuss avatar
10mil, det e ju avklarat på 40minuter så passa på å njut
Citera
2017-02-04, 00:50
Medlem
mainfurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Det jobbiga (eller sjukt underbara) med att köra själv är ju att ingen säger till när man gör fel.

Såhär gör du:
1. Kör med vett bara. Tycker du att det går för snabbt så går det för snabbt, och då saktar man ner eller kör undan.

2. Gör som de andra gör (sen när du blir bra så kommer du att komma i underfund med att du är den enda på jorden som kan köra bil och alla andra är idioter, och då kan du skippa detta steget)

"Gör som andra gör" ?? Nja, gör det du blivit lärd till i kombination av sunt förnuft. Ta det säkra före det osäkra. Trycker nån i röven för att du håller farten, ligg då kvar där o stresa inte p.ga en annan idiot.
Gör du som andra, kör mot rött, idiotomkörningar osv så ja....

Men nu handlade ju inte tråden om moral, lag eller förpliktelser, utan om att köra automat o tre veckors uppåll?
Citera
2017-02-04, 01:13
Medlem
Psyko Dads avatar
Det går bra.
Minns första gången jag skulle köra in till stan och njööööt av att slippa t-banan.
Det kommer att släppa och du kommer att njuta av friheten att inte ha ngn bredvid dig och bara känna friheten att kunna dra iväg.
Citera
2017-02-04, 01:46
Medlem
kukflashs avatar
Ifall du ska köra 10 mil på landsväg behöver du inte vara orolig, om du ska åka på motorväg så kom ihåg att kolla hur bilarna framför agerar.
När jag fick körkortet (7 år sedan) så var jag nog nervös i 3-4 veckor och blev svett i ryggen när jag körde

Tänk även på vilken tid du ska iväg, är det runt 16-17 så är det förmodligen rusningstrafik om du bor i en större stad och då gäller det att vara extra uppmärksam. Bästa är om du åker vid 10 tiden

edit: Såg att du skulle köra imorgon på lördag och då är det väl ingen rusningstrafik, men ta emot mitt tips ändå
Citera
2017-02-04, 01:49
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivaz
Låna någons bil och kör runt lite innan.

Att köra kommer på automatik när du väl sitter bakom ratten och har åkt en bit, då kommer troligen nervositeten släppa när du märker att det går bra!
Du kommer att fixa det. Självförtroende så kommer det att gå finfint. Jag klarar det här ska du tänka.
Citera
2017-02-04, 02:03
Medlem
Välj en bra tid att starta, så att du slipper rusningstrafik och mörker.

Planera in en rast efter halva vägen, ta med dig lite matsäck, det är nästan alltid trevligt.

Och håll avståndet till bilen framför.
Jag brukar räkna (teoretiskt) till 1008 istället för 1003 som man brukar rekommendera.

Då kan man köra lite mer avslappnat.
Och det är lättare att kolla åt sidorna efter vilda djur och göra eventuella undanmanövrar.
Citera
2017-02-04, 02:21
Medlem
symers avatar
Du kanske känner någon som har några valium? Ta två sånna och 3 starköl ska du se att du slappnar av lite bättre. Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in