Citat:
Ursprungligen postat av
falukorver
Hej!
Har nu gått ca 3 veckor sedan jag klarade uppkörningen.
Har sedan dess kört ca 5mil med automat, med passagerare bredvid.
Imorgon kommer jag köra ca 10mil helt själv i en nyköpt manuell. Jag är supernervös då det är första gången jag kommer sitta bakom ratten helt själv.
Det känns som att jag har glömt hur man kör.
Har givetvis inte glömt, det bara känns så.
Är det nerverna? Eller bör jag undvika att köra själv? Jag har ju körkort! Och klarade både teori och uppkörning på första försöket!
Tror ni att nervositeten släpper när man väl sitter i bilen och rattar?
Har ni några tips på hur jag kan slappna av och tro på mig själv?
Kommer använda GPS, men känns ändå pirrigt! Hinner man glömma hur man kör på 3 veckor? Eller är det, igen, nervositeten som gör att jag känner såhär?
Mvh
Läste inte hela tråden men antar att det redan gått bra vid det här laget, haha! Blev riktigt glad av att läsa din trådstart. En trafikant som faktiskt bryr sig om hur han/hon kör! <3
Starta inte resor för sent.
Se till att ha ätit bra redan.
Ta dina bekväma kläder/dojjor.
Om du kommer fel så kasta dig inte över spärrlinjer o dyl, fortsätt en bit och vänd/kolla karta på ett bra ställe.
Och ensam är bättre än en passagerare som försöker hjälpa till!!!
Svår väderlek med dålig sikt, mörker och halka kan ta på psyket om man redan känner sig lite otrygg. Jag tycker det är roligt att vara den som klarar de där bitarna, det behöver inte vara en ångestgrej!
Olika fabrikat av speciellt vax för vindrutan är faktiskt skönt att ha lagt på före långresor (knappast någon storsäljare märkligt nog så glöm mackarna där).
Nästa gång kör du fyrdubbelt så långt utan pisspaus, du e på gång nu jag känner det!