2017-02-04, 10:13
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
.
En sak som jag verkligen gillar med Handelsbankens kort är att preliminära köp visar var köpen gjorts. Namnet på butiken visas, inte bara summan. Hur funkar det hos SEB? Eller Santander?

Bump
Citera
2017-02-04, 10:30
Medlem
Citat:
Bump
SEB visar bara en summa.
Citera
2017-02-04, 10:30
Medlem
sucuks avatar
Citat:

En sak som jag verkligen gillar med Handelsbankens kort är att preliminära köp visar var köpen gjorts. Namnet på butiken visas, inte bara summan. Hur funkar det hos SEB? Eller Santander?

Det var länge sedan jag använde seb's kreditkort men jag tror det enbart visas belopp på det, santander vet jag med säkerhet visar endast reserverat belopp. Egentligen är det rätt egalt tycker jag, vet ju själv vad och när man handlat och har man minnesförlust så syns det ändå efter ett par dygn.
Citera
2017-02-04, 10:34
Medlem
VMiLavemangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubbelubbe
Hos Forex får du ränta, och slipper avgifter, men om de har Swish o ios-app vete fan, det får du kolla upp.

Hos Handelsbanken är det avgiftsfritt, men ingen ränta, men tror de uppfyller alla andra krav, funderar själv på dem istället för SEB, har redan Forex.

FOREX is da shit, en uppstickare med bankkontor som inte kastar ut en kund med kontanter.
Dessutom med generösa öppettider, även helger. Sug på den du
Citera
2017-02-04, 11:14
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Då har du det så kallade Frikortet. Du kommer inte få ett nytt när ditt gått ut.
Förmodligen.

Kollade och Handelsbanken lämnar 0% ränta på inlåning.Gratis internetbetalning betalas alltså iom detta.

Santander har 1% inlåningsränta måste ha minst 100000kr

Kommer säkert att avveckla några tjänster på Handelsbanken.

Valet och kvalet ha många olika banker typ Santander ,Avanza och använda de tjänster där de är bäst eller fortsätta på Handelsbanken,ett ställe .
Citera
2017-02-04, 11:47
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze

Valet och kvalet ha många olika banker typ Santander ,Avanza och använda de tjänster där de är bäst eller fortsätta på Handelsbanken,ett ställe .

De funderingarna gjorde jag för många år sedan och konstaterade snabbt att med dagens nätbanker, snabba överföringar så finns det egentligen noll anledning att vara trogen en enda bank, tvärs om bör man av säkerhetsskäl alltid ha minst två olika banker och minst 1 visa, 1 mastercard.

Själv har jag seb, forex, santander, avanza och det är inte jobbigare än att det blir några fler rader på deklarationen och kommer några fler årsbesked. Det kan jag överleva.

Den bistra sanningen är att det är alldeles för dyrt att vara exklusiv kund enbart i en bank, om inte annat borde man få alla bastjänster gratis och samma pris på aktiedepå som nätmäklarna, då skulle det ev vara intressant.
Citera
2017-02-04, 13:31
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BTK77
Forex har tyvärr inte Swish eller Bank-ID. Man har också bara en kortutgivare i form av Visa.

Bara kortet på Handelsbanken kostar 300 kr/år och även här finns bara en kortutgivare, Mastercard.
Ett till alternativ kanske kan vara Häradssparbanken Mönsterås som inte tar ut avgift för MasterCard eller internetbetalningar.

Ett billigare alternativ än Handelsbanken där du får VISA kan vara:
marginalen bank (19 kr/mån)
Skandiabanken (20 kr/mån)
Senast redigerad av frank_pe 2017-02-04 kl. 13:36.
Citera
2017-02-04, 14:46
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Jag håller på sucuk, sprid dina risker (och möjligheter).

Handelsbanken är (idag) helt ok som basbank (lön och räkningar typ) men kort, sparande och investeringar kan med enkla handgrepp hamna annorstädes..
Citera
2017-02-04, 15:13
Awaiting Email Confirmation
Även jag har många banker och kort.
Handelsbanken (bolån, kort), Häradssparbanken Mönsterås (basbank, kort), Forex (kort), Avanza (aktier), Preem (kort).
Funderar på att säga upp Preem Mastercard för ibland fungerar inte betalningar med det.
Det enda jag betalar för är Allkortet i Handelsbanken, 360 kr/år.
Citera
2017-02-04, 15:39
Medlem
Tack för allas input men som jag skrev så föredrar jag, om möjligt, att ha en bank. Att ha olika banker, kort och lösningar är inte smidigt. Trots detta så tror jag att jag stannar kvar hos SEB och att jag skaffar ett gratis Visa hos Forex. Inte den optimala lösningen men jag känner att jag vill fortsätta ha två olika kort från olika aktörer när jag reser utomlands.
Citera
2017-02-04, 15:54
Medlem
BiggusDs avatar
Jag bytte till Skandiabanken för något år sedan.

Det enda du betalar för är Visa Debit (20kr / mån) väljer du att koppla kredit till kortet så bjuder de på månadsavgiften.

De ger ut bank-id.
Internetbetalningar ingår.
De har en fullgod app som hanterar det mesta, som betalningar, överföringar, handla fonder och aktier (Jag kör Android, men iOS borde inte vara någon större skillnad)
Pushmeddelande på alla köp över 5kr.

Du kan även koppla ditt Skandia konto till swish
Citera
2017-02-04, 17:35
Medlem
1001PSs avatar
SEB har blivit en skitbank.

Kommer att byta efter säkert 30 år som kund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in