2017-02-03, 23:30
Awaiting Email Confirmation
Lite OT: Kom på en dålig sak om Forex. Varje månad får man ett kontoutdrag. Antingen fysiskt brev eller i digital brevlåda, sjukt tröttande.
Citera
2017-02-03, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Lite OT: Kom på en dålig sak om Forex. Varje månad får man ett kontoutdrag. Antingen fysiskt brev eller i digital brevlåda, sjukt tröttande.

Hur kan ett digitalt meddelande vara sjukt tröttande? Är ju bara att skita i att öppna.
Citera
2017-02-04, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ubbelubbe
Möjligen inte Swish, men definitivt har de Bank-ID då jag sitter här med Appen och där kan välja 'Logga in med:', Mobilt Bank-ID, FOREX ID, Demo.

Hämta Appen och testa Demo så ser du.

Bank-ID fungerar men Forex utfärdar det inte så då måste man ha kvar sitt konto hos SEB för att kunna ha både Bank-ID och Swish.

Citat:
Ursprungligen postat av virablatira
Trodde brevet bara var årsbesked men visst står det så. Vad blir förändringen för mig som kund då? Om det kostar 100 kr extra per år skiter jag i bara det fungerar men att bli av med visa och få ett annat kort vet jag inte hur det påverkar mig ens.
Att dom har kass ränta har redan inneburit en till bank för sparkonto men vill inte krångla till det ännu mer

Det enda som kommer att ske är att du får ett Mastercard Debit efter 1/4 och att ditt Visa då kommer att sluta fungera så du får klippa och slänga det kortet. Fördelen med Mastercard är att det kommer med blip-funktion (du håller bara upp kortet framför kortterminalen och behöver inte slå in din pinkod på köp upp till 200 kr) och så kommer man kunna välja sin egna pinkod.
Citera
2017-02-04, 02:09
Medlem
Dareioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BTK77
Hej,

Jag har i dag SEB men är inte villig att betala mer pengar för mina banktjänster så innan 1/4 när SEB höjer sina priser från 25 kr/mån till 35 kr/mån för Enkla Vardagen så vill jag ha hittat ett alternativ.

35 kr/mån är ingen stor summa så det handlar inte om att det är dyrt utan om principen att banken höjer sina priser trots alla miljarder man tjänar. Att man också slutar med Visa är en annan anledning till mitt val att lämna banken då jag reser rätt frekvent och två olika kort från olika kortutgivare är då att föredra.

Jag söker efter en bank som har låga priser och som erbjuder det som man normalt behöver för att kunna sköta sin privatekonomi. Vill helst inte ha olika banker utan vill ha allt samlat hos en, om möjligt.

Lönekonto
Sparkonto
Kreditkort (helst både Visa och Mastercard)
Internetbank
Betalservice
E-Faktura
Autogiro
Bank-ID
Swish
App (iOS)

Tack på förhand.

/BTK77

Skaffa ICA banken.

Lägst valutapåslag utomlands och låga avgifter. Du kommer inte ångra dig.
Citera
2017-02-04, 05:07
Citat:
Ursprungligen postat av ubbelubbe
Hur kan ett digitalt meddelande vara sjukt tröttande? Är ju bara att skita i att öppna.

Okej jag kanske överdrev lite, men då ligger det kvar som oläst brev. Jag får mina kontoutdrag till Kivra.
Citera
2017-02-04, 05:20
Citat:
Ursprungligen postat av Dareios
Skaffa ICA banken.

Lägst valutapåslag utomlands och låga avgifter. Du kommer inte ångra dig.

Det kanske stämde för ett par år sedan men nu finns det andra kort, t.ex Santander och Norweigan med lägre avgifter, kredikort Mastercard. Ica har ganska lågt valutaväxlingspåslag, 1,25%.

Om jag vore TS hade jag antingen haft kvar kreditkort hos SEB (Mastercard) och skaffat ett bankkort (Visa) från Forex.

Eller blivit kund i Handelsbanken med ett Allkort (Mastercard) och skaffat ett bankkort (Visa) från Forex.

Tredje och fjärde alternativet, om TS reser mycket så istället ett kreditkort (Visa) från Forex och bankkort (Mastercard) från antingen Handelsbanken eller SEB.
Citera
2017-02-04, 06:10
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Det kanske stämde för ett par år sedan men nu finns det andra kort, t.ex Santander och Norweigan med lägre avgifter, kredikort Mastercard. Ica har ganska lågt valutaväxlingspåslag, 1,25%.

Om jag vore TS hade jag antingen haft kvar kreditkort hos SEB (Mastercard) och skaffat ett bankkort (Visa) från Forex.

Eller blivit kund i Handelsbanken med ett Allkort (Mastercard) och skaffat ett bankkort (Visa) från Forex.

Tredje och fjärde alternativet, om TS reser mycket så istället ett kreditkort (Visa) från Forex och bankkort (Mastercard) från antingen Handelsbanken eller SEB.

Jag tänker avsluta korten hos seb, betala 120 kr om året för tjänsten att betala räkningar endast.

Debitkort hos forex för vardagsuttag av kontanter och kreditkort "mitt kort" hos santanderconsumer = noll påslag vid resor.

Fördelen med att seb höjer sina priser är att ett ganska stort antal kunder förhoppningsvis reagerar, oligopolet på bankmarknaden i Sverige behöver verkligen brytas upp.
Senast redigerad av sucuk 2017-02-04 kl. 06:13.
Citera
2017-02-04, 07:26
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Hej,

Jag har i dag SEB men är inte villig att betala mer pengar för mina banktjänster så innan 1/4 när SEB höjer sina priser från 25 kr/mån till 35 kr/mån för Enkla Vardagen så vill jag ha hittat ett alternativ.

35 kr/mån är ingen stor summa så det handlar inte om att det är dyrt utan om principen att banken höjer sina priser trots alla miljarder man tjänar. Att man också slutar med Visa är en annan anledning till mitt val att lämna banken då jag reser rätt frekvent och två olika kort från olika kortutgivare är då att föredra.

Jag söker efter en bank som har låga priser och som erbjuder det som man normalt behöver för att kunna sköta sin privatekonomi. Vill helst inte ha olika banker utan vill ha allt samlat hos en, om möjligt.

Lönekonto
Sparkonto
Kreditkort (helst både Visa och Mastercard)
Internetbank
Betalservice
E-Faktura
Autogiro
Bank-ID
Swish
App (iOS)

Tack på förhand.

/BTK77

Ta Handelsbanken med alla konton,internetbetalning,swish etc.men ha deras gratis maestro kort för betalning i affärer och uttag i automat.

Sedan väljer du Mastercard från Santander bank som är gratis.I kortet finns reseförsäkring.

https://www.santanderconsumer.se
Citera
2017-02-04, 07:48
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Ta Handelsbanken med alla konton,internetbetalning,swish etc.men ha deras gratis maestro kort för betalning i affärer och uttag i automat.

Sedan väljer du Mastercard från Santander bank som är gratis.I kortet finns reseförsäkring.

https://www.santanderconsumer.se

Handelsbankens Frikort är numera borttaget ur deras sortiment. Maestro suger dessutom som kort, väldigt dålig funktion vid internetköp.
Citera
2017-02-04, 07:55
Medlem
Citat:
Bank-ID fungerar men Forex utfärdar det inte så då måste man ha kvar sitt konto hos SEB för att kunna ha både Bank-ID och Swish.

Ja, det var ju just det jag skrev i inlägget du nu svarar på.

Citat:
Fördelen med Mastercard är att det kommer med blip-funktion (du håller bara upp kortet framför kortterminalen och behöver inte slå in din pinkod på köp upp till 200 kr) och så kommer man kunna välja sin egna pinkod.

Nackdelen med Mastercard är att det inte innehåller något Bank-ID, som VISA gör, och att det är 'livsfarligt' att ha Auto-Blip på ett kort när man är på krogen ...

=======

Artikel om bankernas byte från VISA till MC:

http://www.dn.se/ekonomi/darfor-byter-bankerna-kort/

Artikeln är från 2014-08, hittade ingen färskare.

Bästa Bank- och Kreditkorten 2016:

https://rikatillsammans.se/2016/09/10/de-basta-bank-och-kreditkorten-2016-och-en-bubblare/

Publicerad den 10 september, 2016
Senast redigerad av ubbelubbe 2017-02-04 kl. 08:12.
Citera
2017-02-04, 07:56
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jag tänker avsluta korten hos seb, betala 120 kr om året för tjänsten att betala räkningar endast.

Debitkort hos forex för vardagsuttag av kontanter och kreditkort "mitt kort" hos santanderconsumer = noll påslag vid resor.

Fördelen med att seb höjer sina priser är att ett ganska stort antal kunder förhoppningsvis reagerar, oligopolet på bankmarknaden i Sverige behöver verkligen brytas upp.

Aha så det kostar alltså minst 420 kr om året med betalning och kort på SEB snart. Då är Handelsbanken lite billigare med 300 kr, trots höjningen av kortavgiften för ett par år sedan.

En sak som jag verkligen gillar med Handelsbankens kort är att preliminära köp visar var köpen gjorts. Namnet på butiken visas, inte bara summan. Hur funkar det hos SEB? Eller Santander?
Citera
2017-02-04, 08:05
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Handelsbankens Frikort är numera borttaget ur deras sortiment. Maestro suger dessutom som kort, väldigt dålig funktion vid internetköp.
Det var märkligt,jag har Maestro kortet från Handelsbanken betalar med det i affärer och tar ut pengar från automat.Kortet är gratis.

Ja de tog bort det blå bankomatkortet ersatte med detta Maestro.

Använder inte Maestro för internetköp har MC från Santander som är gratis.Gör internetköp med det,fundrar på att ev.ha alla konton hos Santander.
Senast redigerad av zorze 2017-02-04 kl. 08:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in