2017-02-03, 22:17
Medlem
Hej,

Jag har i dag SEB men är inte villig att betala mer pengar för mina banktjänster så innan 1/4 när SEB höjer sina priser från 25 kr/mån till 35 kr/mån för Enkla Vardagen så vill jag ha hittat ett alternativ.

35 kr/mån är ingen stor summa så det handlar inte om att det är dyrt utan om principen att banken höjer sina priser trots alla miljarder man tjänar. Att man också slutar med Visa är en annan anledning till mitt val att lämna banken då jag reser rätt frekvent och två olika kort från olika kortutgivare är då att föredra.

Jag söker efter en bank som har låga priser och som erbjuder det som man normalt behöver för att kunna sköta sin privatekonomi. Vill helst inte ha olika banker utan vill ha allt samlat hos en, om möjligt.

Lönekonto
Sparkonto
Kreditkort (helst både Visa och Mastercard)
Internetbank
Betalservice
E-Faktura
Autogiro
Bank-ID
Swish
App (iOS)

Tack på förhand.

/BTK77
Senast redigerad av BTK77 2017-02-03 kl. 22:30.
Citera
2017-02-03, 22:35
Medlem
virablatiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BTK77
Att man också slutar med Visa är en annan anledning till mitt val att lämna banken

Var har du hittat den informationen? På deras hemsida ingår både visa och mastercard eller har jag missat något?
Citera
2017-02-03, 22:36
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virablatira
Var har du hittat den informationen? På deras hemsida ingår både visa och mastercard eller har jag missat något?

Jag fick hem ett brev förra veckan att de skulle byta.
Citera
2017-02-03, 22:44
Medlem
Det stämmer. Vi kunder fick hem ett brev med årsbeskedet där det står att SEB kommer att avsluta sammarbetet med Visa från 1/4 då man satsar på Mastercard. Visa betalkort (Debit) kommer att ersättas med Mastercard Debit och det vanliga kreditkortet från Mastercard heter fortfarande Mastercard Credit.

Tydligen någon ny EU-regel som gör att det nu måste stå på kortet om det är ett betal- eller kreditkort (Debit/Credit).
Citera
2017-02-03, 22:53
Medlem
Hos Forex får du ränta, och slipper avgifter, men om de har Swish o ios-app vete fan, det får du kolla upp.

Hos Handelsbanken är det avgiftsfritt, men ingen ränta, men tror de uppfyller alla andra krav, funderar själv på dem istället för SEB, har redan Forex.
Citera
2017-02-03, 22:53
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
35 kr/mån är ingen stor summa så det handlar inte om att det är dyrt utan om principen att banken höjer sina priser trots alla miljarder man tjänar. Att man också slutar med Visa är en annan anledning till mitt val att lämna banken då jag reser rätt frekvent och två olika kort från olika kortutgivare är då att föredra.

Skälet för Visa kan jag förstå men din första anledning är svårare. Tror du dig kunna hitta en bank som inte höjer priset på tjänsterna trots sina stora vinster? Den banken skulle jag vilja se.
Citera
2017-02-03, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ubbelubbe
Hos Forex får du ränta, och slipper avgifter, men om de har Swish o ios-app vete fan, det får du kolla upp.

Hos Handelsbanken är det avgiftsfritt, men ingen ränta, men tror de uppfyller alla andra krav, funderar själv på dem istället för SEB, har redan Forex.

Forex har tyvärr inte Swish eller Bank-ID. Man har också bara en kortutgivare i form av Visa.

Bara kortet på Handelsbanken kostar 300 kr/år och även här finns bara en kortutgivare, Mastercard.

Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Skälet för Visa kan jag förstå men din första anledning är svårare. Tror du dig kunna hitta en bank som inte höjer priset på tjänsterna trots sina stora vinster? Den banken skulle jag vilja se.

Har man kunnat ha priset 25 kr/mån i många år klarar man ha det i många år till för infrastrukturen banken har som bandbredd, säkerhet etc har inte blivit dyrare utan snarare tvärtom, billigare.
Citera
2017-02-03, 23:08
Medlem
Citat:
Forex har tyvärr inte Swish eller Bank-ID.

Möjligen inte Swish, men definitivt har de Bank-ID då jag sitter här med Appen och där kan välja 'Logga in med:', Mobilt Bank-ID, FOREX ID, Demo.

Hämta Appen och testa Demo så ser du.

=== Edit ====

Men de ger nog inte ut Bank-ID själva:

https://www.bankid.com/kontakt/utfaerdare

Du kan ju utgå från den sidan för Möjliga Banker, för där ser man alla som Ger Ut Bank-ID.

Kolla även längst ned på Swish' sida, där det står:

"Swish fungerar mellan Danske Bank, Handelsbanken, ICA Banken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB, Skandia, Sparbanken Syd, samt Swedbank och Sparbankerna."

Verkar som en Bank själva måste kunna utfärda BankID för att kunna ha Swish.
Senast redigerad av ubbelubbe 2017-02-03 kl. 23:52.
Citera
2017-02-03, 23:12
Awaiting Email Confirmation
Hos Handelsbanken är kortet det enda som kostar. 300kr/år för debit och 360kr/år för kredit.

Forex bankort Visa är gratis och har låga 1% valutaväxlingsavgift. Någon ränta att tala om har dom däremot inte.
Citera
2017-02-03, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Forex bankort Visa är gratis och har låga 1% valutaväxlingsavgift. Någon ränta att tala om har dom däremot inte.

Ränta 0,05% Privatkonto, 0,1% Sparkonto.

https://www.forex.se/Konton/Prislista/
Citera
2017-02-03, 23:21
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av ubbelubbe
Ränta 0,05% Privatkonto, 0,1% Sparkonto.

https://www.forex.se/Konton/Prislista/

Exakt. Ingen ränta att tala om 😁
Citera
2017-02-03, 23:23
Medlem
virablatiras avatar
Trodde brevet bara var årsbesked men visst står det så. Vad blir förändringen för mig som kund då? Om det kostar 100 kr extra per år skiter jag i bara det fungerar men att bli av med visa och få ett annat kort vet jag inte hur det påverkar mig ens.
Att dom har kass ränta har redan inneburit en till bank för sparkonto men vill inte krångla till det ännu mer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in