2017-02-03, 13:53
Medlem
Hej!

Jag har precis flyttat in med min kille som äger en lägenhet som kostade ca 2,2 milj. Han äger den ihop med sin far som i princip gav bort halva "värdet" till honom. Hans far tjänar väldigt bra, och han tog ett lån på ungefär en miljon när han köpte lägenheten.

Min kille tjänar mellan 16 - 18 tusen i månaden efter skatt. Och har aldrig behövt betala räntan på pappas lån. Han får även körkort betalt och stora donationer till allt möjligt annat.

Jag själv däremot kommer ifrån en fattig familj och har precis fått min första riktiga jobb där jag kommer tjäna ca 10 tusen i månaden.

Nu när vi gjorde det officiellt med min inflytt så ville pappan att vi skulle dela på räntan. (1000kr var).

Det är självklart inga pengar, men jag undrar ändå vad ni tycker är lämpligt. Har aldrig varit in en liknande situation och vet inte hur man brukar göra. Jag ska även betala avgift till föreningen om jag förstått det rätt.

Mvh
Citera
2017-02-03, 13:58
Medlem
ja, inte ska du bo grattis. Men sen om du är med och betalar amortering, lån och avgift så antar jag att du kommer få tilldelat halva bohag vid ev separation..

det är svårt det där, som sagt du flyttar in, och ska givetvis betala, men vad som är rätt och riktigt kan vara knivigt..
Citera
2017-02-03, 14:00
Medlem
RedXs avatar
Jag vet inte i vilken utsträckning det finns facit för sånt här, men så här tänker jag:

Avgiften delar ni såklart
Amorteringarna står han (eller åtminstone inte du) för
Räntan är en del av boendekostnaden och rimligt är nog att ni splittar den.

De två första punkterna känns givna. Räntan är en gråzon.

Edit: allra bäst (i teorin) är nog att du köper in dig i lägenheten för en marknadsmässig summa och att ni därefter delar allt lika. Det finns dock massvis med andra anledningar till varför man inte väljer detta alternativ...
Senast redigerad av RedX 2017-02-03 kl. 14:02.
Citera
2017-02-03, 14:05
Medlem
Energiknippes avatar
1000:- är ju billigt boende, helt klart. Ska man vara petig får ju dock ägarna ett ränteavdrag så de tjänar pengar på dig men det är inget jag skulle bråkat om.
Citera
2017-02-03, 14:06
Medlem
Vekrusets avatar
Det traditionella rådet är att man delar på kostnader - vilket innebär att man delar på rena kostnader, och inte att du hjälper till att amortera någon annans bostadslån. Din sambo får hela värdeökningen - hans tillgång ökar i värde för varje krona du betalar.

Edit: Och du är bostadslös om det spricker mellan er - medan han har blivit rikare på din bekostnad.
Citera
2017-02-03, 14:21
Medlem
OldFashioneds avatar
Det är rimligt att ni delar på räntan (efter ränteavdrag), men inte på amorteringen. Däremot kan ni förstås diskutera hur ni ska fördela de fasta kostnaderna givet den relativt stora inkomstskillnaden. Å andra sidan tycker jag att du ska skita i vad hans pappa tjänar eller vad han har fått från sin pappa, det är inte dina pengar eller din familj. Skaffa dig ett bättre jobb.
Citera
2017-02-03, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
1000:- är ju billigt boende, helt klart. Ska man vara petig får ju dock ägarna ett ränteavdrag så de tjänar pengar på dig men det är inget jag skulle bråkat om.

Vi delar självklart på hyran också.
Citera
2017-02-03, 14:48
Medlem
dreggells avatar
Är väl klart som fan att du skall betala.

Varför skall hans pappa betala för dig? Du jobbar och tjänar egna pengar. Inga fantasi summor direkt.
Citera
2017-02-03, 14:54
Medlem
Problemet med räntan är ju att pappan får göra avdrag på skatten för den. Ska du verkligen betala den delen då? Annars ska du ha andel av det han får tillbaka tycker jag. Självaste avgiften ska du såklart betala halva.
Citera
2017-02-03, 15:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aragonkommer
Hej!

Jag har precis flyttat in med min kille som äger en lägenhet som kostade ca 2,2 milj. Han äger den ihop med sin far som i princip gav bort halva "värdet" till honom. Hans far tjänar väldigt bra, och han tog ett lån på ungefär en miljon när han köpte lägenheten.

Min kille tjänar mellan 16 - 18 tusen i månaden efter skatt. Och har aldrig behövt betala räntan på pappas lån. Han får även körkort betalt och stora donationer till allt möjligt annat.

Jag själv däremot kommer ifrån en fattig familj och har precis fått min första riktiga jobb där jag kommer tjäna ca 10 tusen i månaden.

Nu när vi gjorde det officiellt med min inflytt så ville pappan att vi skulle dela på räntan. (1000kr var).

Det är självklart inga pengar, men jag undrar ändå vad ni tycker är lämpligt. Har aldrig varit in en liknande situation och vet inte hur man brukar göra. Jag ska även betala avgift till föreningen om jag förstått det rätt.

Mvh

Om det vore en hyresrätt hade du delat kostnaden med din kille då? Räntan är en kostnad som alla andra och betalas indirekt via hyran för en hyresrätt.

När man köper en bostadsrätt så har man lånen själv och då måste man såklart betala för räntan själv också.

Varför ska man inte dela på räntan? Jag förstår inte det tänket ärligt talat.
Citera
2017-02-03, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aragonkommer
Hej!

Mvh

Det är en juste deal, fundera inte så mycket över det, det är snyggt gjort av pappan, bli inte dumsnål och tveka.. Acceptera gladeligen och betala, kommer löna sig i längden.
Citera
2017-02-03, 15:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Det traditionella rådet är att man delar på kostnader - vilket innebär att man delar på rena kostnader, och inte att du hjälper till att amortera någon annans bostadslån. Din sambo får hela värdeökningen - hans tillgång ökar i värde för varje krona du betalar.

Edit: Och du är bostadslös om det spricker mellan er - medan han har blivit rikare på din bekostnad.

Det är inte säkert. Värdet kan gå ner också. Ska man dela på förlusten då om flyttar isär?

Väldigt konstigt resonemang...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in