2017-02-03, 16:31
Medlem
Centern är definitivt mitt nya hatparti. Som socialkonservativ gillar jag varken deras högerpolitik eller Invandringsvurmande.

Kommer bli kul att se C öka till 14 % för att sedan när det gäller 2018 landa på 8% vilket då kommer vara ett misslyckande i deras ögon, och sker inte detta så kommer de implodera som mp ändå.

Det är väldigt skönt att kissa i byxorna Annie, men 2018, 2019 kommer det frysa till ordentligt.
Citera
2017-02-03, 20:03
Medlem
Kollade nyheterna nyss och blev rent ut sagt förbannad att Annie Lööf kan stå och säga det hon säger.
Nyanlända ska alltså få "förtur" till arbete enligt C. Då undrar jag vad som händer för alla de långtidsarbetslösa invandrare och svenskar som går och sliter för att komma in på arbetsmarknaden.
Varför väljer man att hoppa över en relativt stor grupp som vill jobba?
Att hon har mest förtroende bland väljarna måste fan vara ett påhitt!
Citera
2017-02-03, 20:23
Medlem
Hoppas C följer i MPs fotspår och gör SD till sina huvudmotståndare. C och MP är samma flum, men C har äldre traditionsväljare som inte följer med och förstår sicket unket flumparti det är.

granskning Sverige om C

https://www.youtube.com/watch?v=YolmPCzZ9_Q
Citera
2017-02-03, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas

Centerpartiet var ju småböndernas parti. De kunde inte identifiera sig med överstatligheten som manifesterades främst genom Socialdemokraterna. Moderaterna sågs i större utsträckning än i dag som ett parti för översittare - brukspatroner, godsägare och andra bönder med större gårdar. Man kände sig inte heller hemma i Folkpartiet som var ett parti som främst människor med längre utbildning sympatiserade med. Vänsterpartiet kom givetvis inte på fråga och KD ansågs lite skumma med sin frikyrkliga anknytning. Kvar fanns alltså C. Landsbygdspartiet för vanligt folk som vill sköta sig själva.

När C sedan blev alltmer otydligt, irrelevant och började samarbeta med S(som många verkliga centerpartister avskytt på grund av Palmes arroganta världsmedborgarframtoning, kärnkraftsomröstningen etc) så sögs många upp av Moderaterna, i takt med att det partiet skaffade sig en mer folklig framtoning.

Min erfarenhet:
De flesta aktiva bönder idag röstar på M framför C. "Centern är inget att ha" har jag hört från flera håll.

Skulle säga att "Svin-Olle" i Sjöbo och hans analys var extremt klar: Hade C slagit in på hans väg hade man kunnat komma tillbaka till 1970-talets opinionssiffror och valresultat. Tänk vilket rabalder de hade kunnat ordna kring alla asylmottagningar runtom i landet, organiserat landsbygdens vrede mot storstadsbyråkraternas brist på fantasi, ordningssinne och sunt förnuft etc etc. SD hade aldrig behövts i ett sådant läge. Nu blev det inte så, istället blev det en mängd kommunala partier (Kommunens väl, Framstegspartiet etc etc) och sedan 2010-2014 SD som tagit de rösterna.

Citat:
De före detta centerpartiserna som hittade ett nytt hem i Moderaterna är dock givetvis inte lika hårdnackade moderater som kärntrupperna i Danderyd, utan kan svepas med av andra vågor som man för tillfället finner lockande. Typ Ny demokrati, KD under Alf Svensson, kanske en sväng tillbaka till C under Maud Olofsson. Och i takt med att SD normaliseras och ett alltmer utbrett missnöje med ökad centralisering och överstatlighet hamnar många också där, även om man kanske inte ställer upp på det partiets hela agenda. Detta bekräftas också av att SD sedan en tid tillbaka är det största partiet hos jordbrukare.

Själv undrar jag om inte Alexander Bard, Federley och det gänget bara är ute efter partikassan på de 1,8 miljarder man fick in vid försäljningen av Centertidningar 2005. "Konsulter" som ska faktureras, framtidsseminarier i centrala Stockholm och rosévin med övernattningar under Almedalsveckan som ska ordnas etc etc kan man ordna i mer än ett decennium trots saftiga fakturor innan den förmögenheten tar slut. Då passar det bra med aparta utspel, för det ger uppmärksamhet, skapar debatt, innebär att man kan "sälja in sig" och ta betalt för att tala på en bokmässa etc.
Tackolov visar partiets rikedom i varje fall att pengar i sig inte kan köpa politiskt inflytande i Sverige...

Citat:
Att C nu ligger 4 procent över "normalt" i opinionsmätningarna beror väl på att Annie Lööf kanske är mer tydlig och folklig i sin framtoning än övriga alliansledare, i kombination med de väljare som fortsatt vill ha en (mycket) "generös" migrationspolitik, men inte kan tänka sig att rösta på Vänsterpartiet.

Det har att göra med att det inte kommit någon "skandal" från C-håll på senare tid, man sitter inte i regeringen och kan lastas för ansvar i någon delikat fråga, och till skillnad från AKB som skapar debatt och uppmärksamhet just nu kring förslaget att regera med SD så får den "osäkerheten" säkert en del potentiella moderater att svara på C framför M i opinionsundersökningar för att det för tillfället smakar bättre i gommen.
Citera
2017-02-05, 11:30
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Det tyder väl på ett politiskt stiltje inom politiken i Sverige, att man sitter och hela tiden spekulerar om vad som kommer att ske om snart 2 år.
Du skall inte ta illa upp, för du är långt ifrån ensam!

Själv tycker jag det är naturligt att diskutera frågan att ett riksdagsparti uppenbarligen inte har något intresse i att sitta i en framtida regering.

Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Varför måste de stödja någon regering?

Om man har något som helst intresse att kunna vara med och påverka är att sitta i eller stödja en regering mer eller mindre ett måste. Att som C och AL gång på gång säga att man inte kommer samarbeta med partier som med största sannolikhet kommer ingå eller stödja nästa regering visar på att man hellre pratar än har möjligheten att vara med och bestämma.
Citera
2017-02-05, 11:47
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Själv tycker jag det är naturligt att diskutera frågan att ett riksdagsparti uppenbarligen inte har något intresse i att sitta i en framtida regering.

Om man har något som helst intresse att kunna vara med och påverka är att sitta i eller stödja en regering mer eller mindre ett måste. Att som C och AL gång på gång säga att man inte kommer samarbeta med partier som med största sannolikhet kommer ingå eller stödja nästa regering visar på att man hellre pratar än har möjligheten att vara med och bestämma.
Ja, och?
De berättar redan nu vilka förutsättningar som väljarna har att ta ställning till. Om de väljer att stå utanför kan de själva välja i vilka frågor de ska stödja eller fälla förslag. Detta gäller även budgeten.
Politik handlar inte om att sälja sin själ vilket C, L o KD gjort under Alliansåren. Kan man inte såt bakom ett annat partis politik så ska man självklart inte samarbeta med dem utan driva sin egna linje. Sedan får de partier som väljer att regera, kompromissa med oppositionen om den är starkare.
Precis som politik ska handla om.

Dagens politiska klimat har faktiskt spårat ur.
Ta bara ditt inlägg här. Du nämner AL som om hon är partiet. Du är inte värst på långa vägar. Men även pressen fokucerar på politiker. Skit samma vem som är chef när chefen ändå måste hålla sig till en partilinje.
Detta har vi glömt. Vi har partier o inte som i USA med senatorer som arbetar efter eget tycke (Den som betalar bäst).
Samma sak med samarbetspartner. Partierna väljer vilka de ska samarbeta med. Självklart kan inte två ytterligheter samarbeta.
Citera
2017-02-05, 11:47
Medlem
Det innebär i praktiken att Annie Lööf säger "En röst på Centern är en bortkastad röst" eftersom hon säger att hon hellre väljer opposition än sitta i regering.

Och då får vi se hur det kommer påverka opinionssiffrorna framöver.

Som TS säger. Nästa regering kommer bestå av S och någon mer, eller en högerregering med stöd av SD. Det råder det inga tvivel om.

Jag tror 2018 kommer bli ett av de viktigast valen i modern tid för Sveriges framtid. Vilken väg ska Sverige gå?

Och då vill man inte kasta bort sin röst på ett blivande oppositionsparti.
Citera
2017-02-05, 12:03
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Det innebär i praktiken att Annie Lööf säger "En röst på Centern är en bortkastad röst" eftersom hon säger att hon hellre väljer opposition än sitta i regering.

Och då får vi se hur det kommer påverka opinionssiffrorna framöver.

Som TS säger. Nästa regering kommer bestå av S och någon mer, eller en högerregering med stöd av SD. Det råder det inga tvivel om.

Jag tror 2018 kommer bli ett av de viktigast valen i modern tid för Sveriges framtid. Vilken väg ska Sverige gå?

Och då vill man inte kasta bort sin röst på ett blivande oppositionsparti.
Sant o inte alls.
2018 är valet som sätter sista spiken i kistan när det gäller blockpolitiken. Den är redan död men 2018 är året då alla, inklusive politikerna inser det.
Detta ser jag fram emot. Vi kommer fortsätta ha minoritetsregeringar som måste söka breda lösningar än som nu när vi får ny politik vart fjärde år.
Citera
2017-02-05, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Sant o inte alls.
2018 är valet som sätter sista spiken i kistan när det gäller blockpolitiken. Den är redan död men 2018 är året då alla, inklusive politikerna inser det.
Detta ser jag fram emot. Vi kommer fortsätta ha minoritetsregeringar som måste söka breda lösningar än som nu när vi får ny politik vart fjärde år.

Om du inte har en kristallkula och kan se in i framtiden får både du, jag och andra avvakta och se.

Dessutom samarbetar man redan över blocken ute i kommuner och landsting. Så det är inget nytt.

Men det är lättare samarbeta lokalt där man saknar de riktigt tunga frågorna som finns på nationell nivå.
Citera
2017-02-05, 12:19
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Om du inte har en kristallkula och kan se in i framtiden får både du, jag och andra avvakta och se.

Dessutom samarbetar man redan över blocken ute i kommuner och landsting. Så det är inget nytt.

Men det är lättare samarbeta lokalt där man saknar de riktigt tunga frågorna som finns på nationell nivå.
Självklart.
Jag ser inget säkert inför 2018. Jag spekulerar som fan o jag tycker detta är både kul o intressant hur SDs inträde i rikspolitiken nu börjar ge ett omvälvande avtryck.
Oavsett utfall så tror jag att Svensk politik kommer gå ur dagens kaos som en vinnare.
Citera
2017-02-05, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Du förstår uppenbarligen ingenting. Jag vill också ha fler och mer av allting som är bra. Grejen är att vissa saker motsäger varandra. Centerpartiets politik går inte ihop, är verklighetsfrånvänd och ej genomförbar när man måste ta hänsyn till olika intressegrupper i samhället samtidigt. Så enkelt är det. Lööf är på ett sätt mycket lik sin främsta meningsmotståndare (men kompis!) Sjöstedt. Allt åt alla samtidigt utan en trovärdig förklaring på hur detta ska gå till eller ihop!
Först vill jag säga att jag inte på något sätt vill försvara C eller ens har så bra detaljkoll på deras politik.

Men det är inte så att det du listade tidigare nödvändigtvis motsäger varandra. Du kan däremot själv bära på bivillkor som gör att det med dessa bivillkor blir ogörligt.

* Tar vi bara bort hyresregleringen så försvinner bostadsköerna. Om det sedan byggs mer bostäder och HR specifikt beror på om vi vill betala för de. Byggjobbarna jobbar allt annat än gratis så hyran blir därefter. Men folk flyttar ju in idag i nyproducerade HR med presumtionshyra, så det är väl inte otroligt att det skulle byggas mer. Kanske tom en omprioritering från BR till HR.
Men med bortplockat hyresreglering så går det iaf få sig en bostad omgående. (Kanske var det vad C menade).

* Införs fri lönesättning och att man kan sluta anlita folk så får vi ned arbetslöshet, och får in mer dynamik i arbetslivet. Det blir mer rätt person på rätt plats, och fler arbetar och färre som kostar skattepengar. Det leder till lägre skatt eller mer skatteintäkt. Eller en kombination.

* Flyttar man över mycket av social expenditure på privat sektor så lär vi kunna räkna med effektivare leverans av de tjänsterna, då det blir konkurrensutsatt. Och det börjar funderas på hur man skall kunna effektivisera det. Dessutom dessutom försvinner ett slöseri där folk använder något som till synes är gratis eller till låg kostnad.
Men kan också se på data över många länder att tillväxten är högre när social expenditure är lägre. Och med tillväxt får vi råd med mer.

Sammantaget lär detta kunna innebära att man kan få mer av t ex poliser och anslag till försvaret samtidigt som det blir lägre skatt. Och det kommer av att fler kommer att arbeta och samhället blir effektivare.

Politik gör skillnad. Det kan vi se på Nordkorea vs Sydkorea.
Citera
2017-02-05, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinhimlen
Sorgligt att AL:s spelade självförtroende fungerar.

Får några år sedan låg de på under 4 % i opinionsundersökningar och nu har de mer än dubbelt så stort stöd.

Måste vara ett parti för de som saknar intresse för politik.

Svensk politik är mystisk just nu.

Center = Miljöpartiet utan tårar
SVD = KD utan kristendom
Moderaterna verkar sakna idé, identitet och genomförande.
Socialdemokraterna är inte socialdemokrater längre utan någonting annat som ingen kan sätta ett namn på.
Folkpartiet är moderaterna light som egentligen inte alls bör kallas Liberalerna då det går rätt stick i stäv med att tvinga folk in i värnplikten. Liber? I think not.

De enda partierna som håller sig till det de predikar och försöker att genomföra deras politik på riktigt är feministiskt initiativ och VPK. Skrämmande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in