Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-02-05, 12:31
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Först vill jag säga att jag inte på något sätt vill försvara C eller ens har så bra detaljkoll på deras politik.

Men det är inte så att det du listade tidigare nödvändigtvis motsäger varandra. Du kan däremot själv bära på bivillkor som gör att det med dessa bivillkor blir ogörligt.

* Tar vi bara bort hyresregleringen så försvinner bostadsköerna. Om det sedan byggs mer bostäder och HR specifikt beror på om vi vill betala för de. Byggjobbarna jobbar allt annat än gratis så hyran blir därefter. Men folk flyttar ju in idag i nyproducerade HR med presumtionshyra, så det är väl inte otroligt att det skulle byggas mer. Kanske tom en omprioritering från BR till HR.
Men med bortplockat hyresreglering så går det iaf få sig en bostad omgående. (Kanske var det vad C menade).

* Införs fri lönesättning och att man kan sluta anlita folk så får vi ned arbetslöshet, och får in mer dynamik i arbetslivet. Det blir mer rätt person på rätt plats, och fler arbetar och färre som kostar skattepengar. Det leder till lägre skatt eller mer skatteintäkt. Eller en kombination.

* Flyttar man över mycket av social expenditure på privat sektor så lär vi kunna räkna med effektivare leverans av de tjänsterna, då det blir konkurrensutsatt. Och det börjar funderas på hur man skall kunna effektivisera det. Dessutom dessutom försvinner ett slöseri där folk använder något som till synes är gratis eller till låg kostnad.
Men kan också se på data över många länder att tillväxten är högre när social expenditure är lägre. Och med tillväxt får vi råd med mer.

Sammantaget lär detta kunna innebära att man kan få mer av t ex poliser och anslag till försvaret samtidigt som det blir lägre skatt. Och det kommer av att fler kommer att arbeta och samhället blir effektivare.

Politik gör skillnad. Det kan vi se på Nordkorea vs Sydkorea.

Det behövs bara tre meningar för svara på det:

Avskaffad hyresreglering kommer öka bostadskostnader.

Fri lönesättning kommer sänka löner.

Din ekvation går inte ihop i verkligheten. Och om det är vad Centern också tycker så börjar de allt mer likna tomtarna i Miljöpartiet.
Citera
2017-02-05, 16:09
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Det behövs bara tre meningar för svara på det:

Avskaffad hyresreglering kommer öka bostadskostnader.
Antingen gör man som jag skriver, och då betalar var och en för sig. Och det kommer att byggas så mycket bostäder som folk vill betala för.

Eller också har man en hyresreglering och då vill inte du och andra förespråkare för hyresreglering öppna era plånböcker, bygga hyreshus och hyra ut till bruksvärdeshyra. Ni har ingen lust att göra förlust. Och då blir inga hyreshus byggda. Inte med mindre än att man höjer skatten och subventionerar byggandet (och därmed hyrorna). Detta blir inte lägre boendekostnad, en del av den bara kommer på skattsedeln.

Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Fri lönesättning kommer sänka löner.
Nej, det är precis tvärtom.
Det leder till tillväxt vilket höjer lönerna.
Dessutom får vi lägre skatt vilket höjer de disponibla lönerna.

De som är arbetslösa kommer däremot i arbete. Ibland med lägre löner än dagens lägstalöner. Men då får dom arbetsträning och kan skaffa sig bättre betalda jobb i takt med att dom levererar mer värde.

Schweiz har i mångt och mycket fri lönesättning. Och Schweiz är inte direkt känt som ett låglöneland.
Det som händer med fri lönesättning är att arbetsgivarna konkurrerar på ett mer direkt sätt om arbetskraften. Och man är ofta beredd att anställa fler bara priset är det rätta. Därför är det lätt att byta jobb i sådan länder. Finns alltid ett nytt jobb att gå till om arbetsförhållanden och lön är för dåliga.
Och det leder till att man får mer optimal placering av folk. Vilket gör att näringslivet går bättre. (Och de som går bättre kommer att betala mer för att få sig bättre folk).

Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Din ekvation går inte ihop i verkligheten. Och om det är vad Centern också tycker så börjar de allt mer likna tomtarna i Miljöpartiet.
Du kommer bara med tomma påståenden.
Verkligheten visar tvärtom att det jag skriver stämmer.
Citera
2017-02-06, 10:55
  #27
Medlem
Anna Dahlberg är den som är bäst på att smula sönder C:s världsfrånvända politik och den ytliga personkulten kring Annie Lööf.

http://www.expressen.se/ledare/anna-...ger-inte-ihop/

Citat:
Men samtidigt vill Centern återskapa Europas mest generösa flyktingpolitik, som har lagt grunden till dagens segregation. Fundera ett slag över vad det skulle innebära för platser som Högsby eller Husby. Trångboddheten och hopplösheten skulle öka lavinartat, som om inte dagens situation är utmanande nog. I det centerpartistiskt ledda Hultsfred har kommunen i desperation valt att stoppa allt flyktingmottagande och hänvisar till frivilliggrupper för matkassar. Finns det ingen fungerande telefonlinje till partikansliet i Stockholm?

Citat:
Nämn ett valfritt problem och du kan vara hyfsat säker på att Centerpartiet har en lösning i form av ett nytt skatteavdrag eller en avreglering. Centern kan närmast liknas vid Svenskt Näringslivs parlamentariska gren.

Annie Lööf surfar nu på en våg av popularitet och välvillig mediebevakning. Det är bara att njuta så länge det varar. Tids nog kommer de tuffa frågorna om politiken.


Hon refererar också till följande reportage i SR:
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6621491

Jag blir så oerhört nedstämd av att lyssna på de där "innerstadskvinnorna" i reportaget alltså. Hur orkar de med sig själva?
Citera
2017-02-21, 10:53
  #28
Medlem
Den som undrar hur C fortfarande kan ha stöd på landsbygden - Den här typen av centerpartister finns fortfarande kvar:
http://www.smalanningen.se/article/h...bara-en-trend/

Citat:
Motståndare till Pride

Centerpartisten Bruno Edgarsson från Bolmsö utanför Ljungby är ordförande i stiftsfullmäktige i Växjö stift och kyrkvärd i Bolmsö.

Han minns inte vem som skrev förslaget om att kyrkan inte ska delta i Pride. Men han håller med i sak, han gillar inte Pride.

– Jag är definitivt motståndare till Pride, jag tycker det ska vara man och kvinna och jag kan inte förlika mig med hbtq. Men jag skulle inte gå ut på torget och skrika ut det, förklarar Bruno Edgarsson.

– Homosexualitet känns helt främmande, jag tycker det är helt fel med män som har sexuellt samliv med män och med kvinnor som har det med kvinnor. Det grundar jag på Bibeln och på mina personliga åsikter. Men jag dömer ingen som är homosexuell eller som går med i Pride, lägger han till.

Förlorar medlemmar

Bruno Edgarsson tror att många kristna tycker som han i den här frågan.

De vill inte att homosexuella ska få vigas i kyrkan. Och de uppskattar absolut inte att Svenska kyrkan deltar i Pride med personer som är queer och trans och homo- eller bisexuella.

– Kyrkan har förlorat många medlemmar på detta, i min vänskapskrets vet jag flera som har lämnat kyrkan på grund av att homosexuella får gifta sig i kyrkan, berättar han och fortsätter:

– Jag kunde förlika mig med att homosexuella fick ingå partnerskap, men man gick över gränsen när de även får vigas i kyrkan. Nu går det inte ändra på det. Men flera präster i Ljungbytrakten skulle nog tycka att det vore jättesvårt att viga homosexuella i kyrkan.

"Glorifieras att vara homo"

Bruno Edgarsson hatar inte homosexuella.

– Nej, det gör jag verkligen inte och Gud älskar ju även homosexuella. Gud älskar alla och alla är välkomna i kyrkan, slår han fast.

Bruno Edgarsson frågar sig varför det är så många idag som träder fram och berättar att de är homo- och bisexuella.

– Jag vet inte varför de väljer att bli homosexuella, men jag tror att det har blivit en trend bland unga människor och sedan är det inte lätt att ta sig ur det.

Som sagt, detta är ljusår från Stureplanskotteriet. Partiet är två partier i ett.
Citera
2017-02-21, 11:17
  #29
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Centern var med och gjorde så att S kunde få igenom sin politik. De var med i DÖ och därmed kringgick demokratins grundidé.

Centern kommer nog lagom tills nästa val göra vad som helst för att inte bli utkastade ur riksdagen.

Decemberöverenskommelsen kom till på Socialdemokraternas initiativ Magdalena Anderson förstod att Göran Hägglund vara mest sårbar med det lilla väljarstödet och på den vägen inleddes samtalen.

Inte Annie alltså, hon står ideologiskt långt från Socialdemokraterna. I princip skulle de inte kunna regera tillsammans. Men om läget blir tillräckligt desperat hösten 2018 så kan inget uteslutas.

Just nu är hon oerhört mallig och stursk på grund av opinionsframgångarna hon hoppas på att få leda en alliansregeringen efter valet, med centern på 25%. Hon förtränger det faktum att Kd går förlorat och att Sd blir ännu större. Att vänta i opposition och inte ta ansvar brukar gynna partier som C.
Citera
2017-02-21, 13:16
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Decemberöverenskommelsen kom till på Socialdemokraternas initiativ Magdalena Anderson förstod att Göran Hägglund vara mest sårbar med det lilla väljarstödet och på den vägen inleddes samtalen.

Inte Annie alltså, hon står ideologiskt långt från Socialdemokraterna. I princip skulle de inte kunna regera tillsammans. Men om läget blir tillräckligt desperat hösten 2018 så kan inget uteslutas.

Just nu är hon oerhört mallig och stursk på grund av opinionsframgångarna hon hoppas på att få leda en alliansregeringen efter valet, med centern på 25%. Hon förtränger det faktum att Kd går förlorat och att Sd blir ännu större. Att vänta i opposition och inte ta ansvar brukar gynna partier som C.

Nja, det var en överenskommelse för att Sverigedemokraterna skulle berövas allt inflytande. Det spelar mindre roll vem som tog initiativet, Centern var med på uppgörelsen.
Centern gav bort alla sina röster till socialdemokraterna och miljöpartiet.

Såg någon undersökning för flera år sedan där man hade tittat hur alla partier röstat i olika frågor.
I typ 87% av alla frågor så hade sossar och moderater röstat lika. Så speciellt långt ifrån varandra står man inte. Man försöker bara hävda att det är som natt och dag.
Citera
2017-02-21, 13:57
  #31
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Nja, det var en överenskommelse för att Sverigedemokraterna skulle berövas allt inflytande. Det spelar mindre roll vem som tog initiativet, Centern var med på uppgörelsen.
Centern gav bort alla sina röster till socialdemokraterna och miljöpartiet.

Såg någon undersökning för flera år sedan där man hade tittat hur alla partier röstat i olika frågor.
I typ 87% av alla frågor så hade sossar och moderater röstat lika. Så speciellt långt ifrån varandra står man inte. Man försöker bara hävda att det är som natt och dag.


Det är ointressant att alla partier tycker lika i väldigt många frågor. Säkert kan alla vi andra vanliga dödliga också vara överens om väldigt mycket. Det som skiljer är däremot det intressanta. Det som partierna absolut inte vill kompromissa om. Därför blir det väldigt svårt att bilda en regering över blockgränserna. Dessutom kommer vi att ha tre block och minst två måste enas hjälpligt.

Jag påstår att om man lyfter ut invandring och integration så har Sverigedemokraterna lättare att samarbeta med socialdemokraterna respektive moderaterna än vad de har med varandra.
Lyfter man in invandringsfrågan har Sd svårt att samarbeta med något annat parti.

Centern ligger ljusår från de röda för de tycker att invandrare ska klara sig själv utan några bidrag och med lagstadgat låga ingångslöner. Det är rött skynke för Vänstern och Sossarna som vill ge dem fulla bidrag och lika betalt.
Centern har inte ens antytt en omsvängning i deras ultraliberal syn på individens ansvar respektive samhällets.

I helvete C gör någon 180 graders omsvängning om inte Sossarna kapitulerar för ultraliberalismen.
Citera
2017-02-21, 14:23
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Det är ointressant att alla partier tycker lika i väldigt många frågor. Säkert kan alla vi andra vanliga dödliga också vara överens om väldigt mycket. Det som skiljer är däremot det intressanta. Det som partierna absolut inte vill kompromissa om. Därför blir det väldigt svårt att bilda en regering över blockgränserna. Dessutom kommer vi att ha tre block och minst två måste enas hjälpligt.

Jag påstår att om man lyfter ut invandring och integration så har Sverigedemokraterna lättare att samarbeta med socialdemokraterna respektive moderaterna än vad de har med varandra.
Lyfter man in invandringsfrågan har Sd svårt att samarbeta med något annat parti.

Centern ligger ljusår från de röda för de tycker att invandrare ska klara sig själv utan några bidrag och med lagstadgat låga ingångslöner. Det är rött skynke för Vänstern och Sossarna som vill ge dem fulla bidrag och lika betalt.
Centern har inte ens antytt en omsvängning i deras ultraliberal syn på individens ansvar respektive samhällets.

I helvete C gör någon 180 graders omsvängning om inte Sossarna kapitulerar för ultraliberalismen.


Det är väl inte alls ointressant att de tycker lika i 80-90% av alla frågor.
Du påstår att Centern står långt ifrån Socialdemokraterna rent ideologiskt men det är inte sant, eftersom man röstar lika i nästan alla frågor. Lägg därtill det faktum att Centern gav alla sina mandat till Socialdemokraterna så är det ett bevis på att man visst kan samarbeta över blockgränserna.

Centern ser billig arbetskraft i invandringen. Det är bönder och de har aldrig haft någon skam i kroppen.
De skulle mer än gärna föra in statarsystemet igen.

Centern har redan gjort en 180-graders vändning i och med DÖ. De kan lätt göra det igen.
De är kappvändare som gör vad som helst för att få vara kvar i riksdagen.
Citera
2017-02-21, 16:35
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurrit
Den som undrar hur C fortfarande kan ha stöd på landsbygden - Den här typen av centerpartister finns fortfarande kvar:
http://www.smalanningen.se/article/h...bara-en-trend/



Som sagt, detta är ljusår från Stureplanskotteriet. Partiet är två partier i ett.
Exakt var skriver han att detta har något med partiet att göra? Jag har exakt samma åsikter som honom och de är mina personlga åsikter, precis som han säger. Läser fler gånger i din inklippta text att han säger, jag.
Det är det som kallas för demokrati. Man har rätt till en avvikande syn men en skyldighet att följa det som majoriteten vill.
Citera
2017-02-22, 09:18
  #34
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurrit
Den som undrar hur C fortfarande kan ha stöd på landsbygden - Den här typen av centerpartister finns fortfarande kvar:
http://www.smalanningen.se/article/h...bara-en-trend/

Som sagt, detta är ljusår från Stureplanskotteriet. Partiet är två partier i ett.

Centern har den märkligaste väljarkåren verkar som lantisarna inte veta vad partiet står för i dag, eller ens bryr sig. På landet är del i en gemenskap som de växt in i med mor- och farföräldrar när det var småbrukare. Nu när Stureplan sitter i ledningen och ultraliberalismen ligger dessa varmt om hjärtat stämmer ingenting.

Men när man slipper sitta i en regering går det ganska lätt att dölja den egentliga agendan för man behöver aldrig upp till bevis. C har ökar efter valet 2014 som om väljarna åter ser dem som ett oskrivet blad de kan skriva in sin egen tro förhoppningar och viljor.

Undrar om inte dessa ättlingar av småbönder långt bak i tiden blivit korsade med får. De uppträder ju som en fårskock.
Citera
2017-02-22, 16:38
  #35
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
* Tar vi bara bort hyresregleringen så försvinner bostadsköerna.

Hyresregleringen togs bort redan på 1970-talet. Idag har vi ett system där parterna på bostadsmarknaden förhandlar utan inblandning av statlig reglering av hyran.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback