Citat:
Ursprungligen postat av
Tuvtramp
Problemet var väl att man blev orolig för eventuell vandalism, upplopp ect och därför skickade ut polisen? ...när orcher samlas i stora klungor i hopp om att stjäla/förskingra/bedra eller råna så brukar det inte direkt gå lugnt till.
Citat:
Ursprungligen postat av
XaoqcH
Händelsen ger en tankeställare om vad som kan hända vid en faktiskt katastrof i landet. Tror fan att samhället skulle kollapsa nästan omedelbart med tanke på hur illa förberett civilsamhället generellt verkar vara och hur handlingsförlamad polisen oftast är.
Visst, Swedbank kanske inte omedelbart larmade polisen men när halva ghettot står och köar vid bankomaten under vinterkvällen, misstänker polisen inget? Har de verkligen så dålig koll på sin närmiljö? Okej att polisen kan vara underbemannad och har obefintlig underrättelseverksamhet men någon patrull var väl ändå aktiv?
Tycker det är intressant detta då det tyder på två saker -
1, Bankomaterna MÅSTE hållas vid liv "tillgängligheten" är ett skitnödigt måste till varje pris - även om det så är på bekostnad av en ren och skär säkerhetsfailure.
2, Man är totalt illa förberedd, GARANTERAT kommer man nu efterråt att hävda att felet är årgärdat....fast det nog är en lögn och säkerligen kan något liknande ske igen.
Jag finner det dessutom oerhört lustigt att man
kan låsa upp/kalla in stora polisresurser för detta -
är det verklugen försvarsbart? Är det såpass nödvändigt?
OM man hade stängt ner bankomaterna under kvällen/natten så finner jag det ytterst svårt att tro att annat än ett hundratal VERKLIGEN i behov av cash hade drabbats JUST då. Och dessa hade nog gnällt och sedmera hade det inte lett till något annat än - "p.g.a ett allvarigt fel var vi tvugna att stänga ner
annars...-> förklaring på exakt det som kunde hända/det som nu hände.
Nu får man extrajobb med att jaga och rädda sitt redan taskiga swedbank-namn.
Jag köper det inte. Men det är väl same old - beredskapen är jatastrofal och så även agerandet i långa landet falukorv.