• 1
  • 2
2017-01-30, 20:22
Medlem
r det ngon som kan hjlpa mig med att frklara fljande ord inom restaurangyrket?

Apotek:
Vet att nr man jobbar p en restaurang s kan man prata om ngot som heter Apotek, har fr mig att det r ngon form utav en ss hllare? Kan ngon hjlpa mig, stmmer det?

Brm

Clochning

Digestiver

Tack p frhand!
Citera
2017-01-30, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 06bkapo
r det ngon som kan hjlpa mig med att frklara fljande ord inom restaurangyrket?

Apotek:
Vet att nr man jobbar p en restaurang s kan man prata om ngot som heter Apotek, har fr mig att det r ngon form utav en ss hllare? Kan ngon hjlpa mig, stmmer det?

Brm

Clochning

Digestiver

Tack p frhand!

Hej vet du ev vill ha p svenska men hittade denna lnk p engelska mvh

http://www.allfoodbusiness.com/restaurant_Glossary.php
Citera
2017-01-30, 20:37
Bannlyst
Apotek - ngon form av behllare med salt, peppar, senap, ketchup, tabasco osv som stlls fram till gsten.

Brm - "kanten" p tallriken.

Cloche - metallkupa som lggs ovanp tallriken fr att sedan tas bort framfr gsten, eller p hotell fr att hlla roomservice-mat varm p vg till rummet.

Digestif - starksprit som serveras efter en mltid fr matsmltningens skull, ofta alkoholstark och rtbaserad (tnk Underberg, Fernet, Averna)
Citera
2017-01-30, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NocturnalVoodoo
Hej vet du ev vill ha p svenska men hittade denna lnk p engelska mvh

http://www.allfoodbusiness.com/restaurant_Glossary.php

Tack s mycket, tyvrr s blir det svrt d jag vill veta det p svenska! Om du vet det engelska ordet fr ngot av ovanstende ord s fr du grna skicka det till mig, s fr jag frska verstta det
Citera
2017-01-30, 20:43
Bannlyst
Apotek - condiment caddy (eller condiment set)

Brm - rim

Cloche - cloche

Digestif - digestif (eller digestive)
Citera
2017-01-30, 20:45
Bannlyst
Citat:
Tack s mycket, tyvrr s blir det svrt d jag vill veta det p svenska! Om du vet det engelska ordet fr ngot av ovanstende ord s fr du grna skicka det till mig, s fr jag frska verstta det

jag frklarade ju p svenska!
Citera
2017-01-30, 20:48
Medlem
Citat:

tror jag hittat det du sker!!

http://nyakrogord.blogspot.se/2007/0...skamrater.html
Citera
2017-01-30, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Apotek - ngon form av behllare med salt, peppar, senap, ketchup, tabasco osv som stlls fram till gsten.

Brm - "kanten" p tallriken.

Cloche - metallkupa som lggs ovanp tallriken fr att sedan tas bort framfr gsten, eller p hotell fr att hlla roomservice-mat varm p vg till rummet.

Digestif - starksprit som serveras efter en mltid fr matsmltningens skull, ofta alkoholstark och rtbaserad (tnk Underberg, Fernet, Averna)

Tack s mkt fr hjlpen En frga bara, Brm du sger att det r kanten p en tallrik, kan du utveckla det lite?
Citera
2017-01-30, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
jag frklarade ju p svenska!
Rkade skicka till fel person, skulle vara hen ver dig
Citera
2017-01-30, 21:09
Bannlyst
Citat:
Tack s mkt fr hjlpen En frga bara, Brm du sger att det r kanten p en tallrik, kan du utveckla det lite?

"Mitten" av tallriken kallas spegel, kanten kallas brm, den delen av tallriken du anvnder fr att bra.
Titta p en rund tallrik s frstr du.
Citera
2017-01-31, 19:57
Medlem
Jag lgger till ngra ord inom restaurang sprket. Vad betyder, Kuvert (Engelska couvert, har ngot med porslin, glas och bestick att gra), legym (ngonting med grnsaker?) och Monogram?
Citera
2017-01-31, 20:20
Bannlyst
Varfr behver du veta allt detta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem