• 1
  • 2
2017-01-30, 20:22
Medlem
Är det någon som kan hjälpa mig med att förklara följande ord inom restaurangyrket?

Apotek:
Vet att när man jobbar på en restaurang så kan man prata om något som heter Apotek, har för mig att det är någon form utav en sås hållare? Kan någon hjälpa mig, stämmer det?

Bräm

Clochning

Digestiver

Tack på förhand!
Citera
2017-01-30, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 06bkapo
Är det någon som kan hjälpa mig med att förklara följande ord inom restaurangyrket?

Apotek:
Vet att när man jobbar på en restaurang så kan man prata om något som heter Apotek, har för mig att det är någon form utav en sås hållare? Kan någon hjälpa mig, stämmer det?

Bräm

Clochning

Digestiver

Tack på förhand!

Hej vet du ev vill ha på svenska men hittade denna länk på engelska mvh

http://www.allfoodbusiness.com/restaurant_Glossary.php
Citera
2017-01-30, 20:37
Bannlyst
Apotek - någon form av behållare med salt, peppar, senap, ketchup, tabasco osv som ställs fram till gästen.

Bräm - "kanten" på tallriken.

Cloche - metallkupa som läggs ovanpå tallriken för att sedan tas bort framför gästen, eller på hotell för att hålla roomservice-mat varm på väg till rummet.

Digestif - starksprit som serveras efter en måltid för matsmältningens skull, ofta alkoholstark och örtbaserad (tänk Underberg, Fernet, Averna)
Citera
2017-01-30, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NocturnalVoodoo
Hej vet du ev vill ha på svenska men hittade denna länk på engelska mvh

http://www.allfoodbusiness.com/restaurant_Glossary.php

Tack så mycket, tyvärr så blir det svårt då jag vill veta det på svenska! Om du vet det engelska ordet för något av ovanstående ord så får du gärna skicka det till mig, så får jag försöka översätta det
Citera
2017-01-30, 20:43
Bannlyst
Apotek - condiment caddy (eller condiment set)

Bräm - rim

Cloche - cloche

Digestif - digestif (eller digestive)
Citera
2017-01-30, 20:45
Bannlyst
Citat:
Tack så mycket, tyvärr så blir det svårt då jag vill veta det på svenska! Om du vet det engelska ordet för något av ovanstående ord så får du gärna skicka det till mig, så får jag försöka översätta det

jag förklarade ju på svenska!
Citera
2017-01-30, 20:48
Medlem
Citat:

tror jag hittat det du söker!!

http://nyakrogord.blogspot.se/2007/0...skamrater.html
Citera
2017-01-30, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Apotek - någon form av behållare med salt, peppar, senap, ketchup, tabasco osv som ställs fram till gästen.

Bräm - "kanten" på tallriken.

Cloche - metallkupa som läggs ovanpå tallriken för att sedan tas bort framför gästen, eller på hotell för att hålla roomservice-mat varm på väg till rummet.

Digestif - starksprit som serveras efter en måltid för matsmältningens skull, ofta alkoholstark och örtbaserad (tänk Underberg, Fernet, Averna)

Tack så mkt för hjälpen En fråga bara, Bräm du säger att det är kanten på en tallrik, kan du utveckla det lite?
Citera
2017-01-30, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
jag förklarade ju på svenska!
Råkade skicka till fel person, skulle vara hen över dig
Citera
2017-01-30, 21:09
Bannlyst
Citat:
Tack så mkt för hjälpen En fråga bara, Bräm du säger att det är kanten på en tallrik, kan du utveckla det lite?

"Mitten" av tallriken kallas spegel, kanten kallas bräm, den delen av tallriken du använder för att bära.
Titta på en rund tallrik så förstår du.
Citera
2017-01-31, 19:57
Medlem
Jag lägger till några ord inom restaurang språket. Vad betyder, Kuvert (Engelska couvert, har något med porslin, glas och bestick att göra), legym (någonting med grönsaker?) och Monogram?
Citera
2017-01-31, 20:20
Bannlyst
Varför behöver du veta allt detta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem