• 1
  • 2
2017-01-30, 08:16
Medlem
Min farmor och farfar är ett piggt par på drygt 80 år. De bor i samma villa med stora sjötomt som de alltid gjort. Denna villa har ökat dramatiskt i värde genom åren och i teorin har de nu väldigt bra ekonomi. Problemet är bara att alla pengar är låsta i huset/tomten...

De gör ont att se dem vända på varenda slant när de egentligen är förmögna. De brukar säga att de vill lämna ett bra arv efter sig, men jag bryr mig inte om det. Jag vill att de ska njuta av livet och sina pengar nu.

Har ni några tips på hur "fattiga" pensionärer ska agera när de har ett dyrt hus, men ändå en dålig ekonomi? Kan banken ge dem ett förskott på en framtida husförsäljning?
Citera
2017-01-30, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blondinibland
Min farmor och farfar är ett piggt par på drygt 80 år. De bor i samma villa med stora sjötomt som de alltid gjort. Denna villa har ökat dramatiskt i värde genom åren och i teorin har de nu väldigt bra ekonomi. Problemet är bara att alla pengar är låsta i huset/tomten...

De gör ont att se dem vända på varenda slant när de egentligen är förmögna. De brukar säga att de vill lämna ett bra arv efter sig, men jag bryr mig inte om det. Jag vill att de ska njuta av livet och sina pengar nu.

Har ni några tips på hur "fattiga" pensionärer ska agera när de har ett dyrt hus, men ändå en dålig ekonomi? Kan banken ge dem ett förskott på en framtida husförsäljning?

Du kan väl bidra med en slant i månaden?
Citera
2017-01-30, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juble1
Du kan väl bidra med en slant i månaden?

De är alldeles för stolta för att kunna ta emot pengar från mig.
Citera
2017-01-30, 08:25
Medlem
Servals avatar
Seniorlån verkar vara borttaget, då kunde äldre låna pengar utan ränta och amortering, utan det betalas i en klumpsumma vid inlösen av lånet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Seniorlån

Är du ensam arvtagare? och hur ser din egna ekonomi ut? kanske kunde du hjälpa dom lite ekonomiskt (om du har ekonomiskt utrymme för det)
Citera
2017-01-30, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
Seniorlån verkar vara borttaget, då kunde äldre låna pengar utan ränta och amortering, utan det betalas i en klumpsumma vid inlösen av lånet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Seniorlån

Är du ensam arvtagare? och hur ser din egna ekonomi ut? kanske kunde du hjälpa dom lite ekonomiskt (om du har ekonomiskt utrymme för det)

Nej, jag är inte ensam och vissa av oss tjänar ganska hyfsat. Tyvärr skulle dock farmor och farfar hellre äta bark med regnvatten än att ta emot pengar från oss.

Seniorlånet lät vettigt. Varför togs det bort?
Citera
2017-01-30, 08:38
Medlem
Lakritspotatisens avatar
Finns det inte något som heter hypotekslån? Bara sett reklam på TV, men verkar som ett lån som pensionärer kan ta på saker som de äger. Blir väl typ som ett bolån i det här fallet?

Kanske är det oekonomiskt med hög ränta osv vad vet jag?
Citera
2017-01-30, 08:54
Medlem
Du vill hjälpa några gamlingar, som inte vill ha eller behöver hjälp, som inte bett om hjälp?

Så de kan leva livet, trots att de har en fot i graven pga hög ålder?

Får de ingen pension, trots att de är två?

Något är underligt med din fråga. Du tänker inte försöka plocka dem på pengar för egen del då? Det skulle till fullo förklara din fråga nämligen... Att du vill "hjälpa" dem från obehaget att vara förmögna.
Citera
2017-01-30, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Det enda sättet du kan hjälpa dem på är att rösta rätt politiskt. Rösta på ett parti som inte hatar gamla svenskar.
Smart, en röst på SPI – Sveriges pensionärers intresseparti kommer göra allting bättre för TS farföräldrar! Jävla tomte, stick och brinn.

OnT: Går det inte att skriva över en del av huset på en yngre släkting som sen kan ta ut ett lån på det? Nu verkar ju de inte vilja ha hjälp ändå så det är nog en krånglig väg att gå.

Gammlingar älskar lotto, gör någon fejkad drömvinst via något lotteri och sätt över pengar till dem.
Citera
2017-01-30, 09:31
Medlem
Jernmaskens avatar
Citat:

Köp huset av dom och låt dom bor kvar i orört bo. Det är det bästa sättet men, tror inte just du har den möjligheten, utan att vara taskig.
Citera
2017-01-30, 09:34
Medlem
De har inte rätt till bostadsbidrag då?
Och är de verkligen fattiga -det är inte så att de är sparsamma och ekonomiska?
Citera
2017-01-30, 09:42
Medlem
Citat:
Nej, jag är inte ensam och vissa av oss tjänar ganska hyfsat. Tyvärr skulle dock farmor och farfar hellre äta bark med regnvatten än att ta emot pengar från oss.

Seniorlånet lät vettigt. Varför togs det bort?

Läs här om seniorlån och varför det var en (min åsikt) urkass idé till att börja med för pensionärerna och förmodligen var det därför det plockades bort med: https://www.pensionsmyndigheten.se/n...or-konsumenten

On topic:
Bostadstillägg? Med dålig pension och belånad fastighet kan även gifta, sammaboende par få det. Det är svårare såklart än om man är en ensamstående pensionär men absolut ingen omöjlighet. Superenkelt att ansöka om nu för tiden också. Pensionsmyndigheten tittar på fastighetsavgiften, skuldränta per år, bådas inkomster (inkl. inkomst av kapital) och tillgångar. Understiger deras tillgångar 200 000 kr (100 000 "var") räknas de inte alls. Å andra sidan om de har mer än så men andra lån (inte bolån) kvittas tillgångarna med skulden.
Citera
2017-01-30, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lettmjolk
Smart, en röst på SPI – Sveriges pensionärers intresseparti kommer göra allting bättre för TS farföräldrar! Jävla tomte, stick och brinn.

OnT: Går det inte att skriva över en del av huset på en yngre släkting som sen kan ta ut ett lån på det? Nu verkar ju de inte vilja ha hjälp ändå så det är nog en krånglig väg att gå.

Gammlingar älskar lotto, gör någon fejkad drömvinst via något lotteri och sätt över pengar till dem.

Nej, jag tänkte mer på Sverigedemokraterna.
Varför är jag en tomte för att jag vill förändra villkoren för pensionärer till det bättre?
Varför går du till personangrepp istället för att komma med sakliga argument?

Så din lösning är att ta lån?
På vilket sätt förbättrar det deras ekonomi att skuldsätta sig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in