2017-01-30, 09:02
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Dessa kryp har säkert gått iMosken (tm) Antingen har dom blivit bannlysta eller så tyckte dom att deras iman (tm) var för mesig.

Har du insider info eller spånar du bara?
Citera
2017-01-30, 09:05
Medlem
Separatistens avatar
Intressant om detta är sant:

BREAKING NEWS: Police confirm 2 Shooters in Quebec City in Custody are Syrian Refugees!

https://twitter.com/Bikers4Liberty/status/825952054157930496
Citera
2017-01-30, 09:05
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Parakit
One person has been arrested, the department said. A previous statement indicated that two arrests had been made. It's not clear what caused the discrepancy.

http://edition.cnn.com/2017/01/29/americas/quebec-mosque-shooting/index.html

Indikation på att namnen som figurerar är påhittade.

Jag undrar om CNN har blandat ihop uppgifter, för jag har inte hittat någon annan källa som stödjer påståendet? Andra källor anger att en greps på plats och en annan greps i närheten i d'Orleans i Quebec.
Citera
2017-01-30, 09:10
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten

BREAKING NEWS: Police confirm 2 Shooters in Quebec City in Custody are Syrian Refugees!

Jovisst, uppgiften om att det skulle ha nämnts på polisradion har cirkulerat ett tag. Det skulle dock vara superduper att få det bekräftat/fastställt på något sätt. Men visst, om det skulle visa sig stämma, så är det ju lite intressant med tanke på Trudeaus utspel (som motreaktion mot Trumps beslut) under gårdagen om att ta emot alla asylsökande jihadister från Syrien m.fl. länder. Det lär ju i så fall kanske inte vara den mest lyckade tajmingen för honom och alla likasinnade.
Citera
2017-01-30, 09:13
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasquit
Jag bor i Kanada.
Även CBC (vårt SVT, nästan lika vänster) rapportera att de skrek Allauh akkbar. Trudeau kallar det för terrorattack.
http://www.cbc.ca/beta/news/canada/montreal/quebec-city-mosque-gun-shots-1.3957686
Québécois accent är alltså att de har karakteristisk fransk brytning.

Idioten Trudeau är redan extremt impopulär och kanske på väg bort.
Han utreds nu av etikkommission för att ha åkt på mutresor till karribien för skattepengar. Han har hyrt två barnflickor för 700 000 kr per år och skickat notan till skattebetalarna.
Han försöker implementera en CO2 skatt på bilister för miljöns skull, men flyger själv på semestrar 2-3 ggr om året för skattemedel med hela tjocka släkten (svärföräldrar med). Kostar miljoner för skattebetalarna.
Privatplan och helikoptrar...bra för miljön.
Hans 50/50 könsfördelade kabinett han var så stolt över, visade sig vara så dålig (drog över budgeten med det dubbla) att han fick byta ut nästan alla ministrar själv efter 1,5 år 😆

Han försökte styra bort strålkastarn från allt detta genom att komma med utspel som nu mot Trumps travel ban. Diversity is out strength.

Är det muslimer som skjutit så vet jag fan inte vad han ska ta sig till...

De konservativa, och även vänsterpressen skjuter redan ner honom dagligen...

Kan säga att våra säkerhetsstyrkor i landet är stenhårda och oerhört kompetenta.

Skyttarna kommer hängas ut i media med namn och bild. Det är standard här, även i liberal media.
Vi får vänta och se. Detta kan få enorma konsekvenser för Kanadensisk politk.
Kul att tillägga att Trudeau som ses som supervänster har mycket hårdare invandringspolitik än SD.
Asyltak, obligatoriska HIV, TBE, syphilis test innan man får sätta fot på kanadensisk mark. Inga ensamkommande män släpps in och inte en jävel utan ID handlingar och noggrann screening...automatisk deportering av hela familjen om minderåriga begår brott m.m.
Allt detta gäller redan, och ska skärpas ytterligare.
Rena nazisten alltså!😄

Mycket spännande detta, undrar vad fan som hänt.
Tack för info!
Har du hört rykten etc om vem/vilka GM kan vara? Är det en konflikt i landet mellan olika muslimska grupper? Är det många kanadensare som är trötta på den ökande muslimska befolkningen?
Citera
2017-01-30, 09:14
Medlem
CBC News Canada:
"Two suspects were arrested, one of whom was apprehended after a chase that ended near l'île d'Orléans."
http://www.cbc.ca/news/canada/montreal/quebec-city-mosque-gun-shots-1.3957686
Senast redigerad av alipo 2017-01-30 kl. 09:18.
Citera
2017-01-30, 09:16
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:

Isf sim bl.a. jag nämnt tidigare kan det isf ev röra sig om kristna syrier som vill hämnas? De flyr till Kanada och upptäcker att deras fiender också är där och många med makt vilket kan ju reta upp dem?
Citera
2017-01-30, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amygdalan
Jag vågar nog påstå att det är shia som gjort attacken. Att kristna araber skulle göra detta tror jag tom är mindre chans än arga vita män. Det är ju ändå till majoriteten ett tryggt kristet land å att göra ett sådant dåd skulle bara få is mm att döda ännu mer kristna araber i deras hemländer. Har det vart några större shia muslimska attacker i Europa, Amerika?
Spontant ställer jag mig tveksam till att shiagrupperingar utfört terrordåd i väst. Däremot har de utfört terrorattacker på deras hemmaplan som i Libanon mot amerikaner, t ex.
Citera
2017-01-30, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jovisst, uppgiften om att det skulle ha nämnts på polisradion har cirkulerat ett tag. Det skulle dock vara superduper att få det bekräftat/fastställt på något sätt. Men visst, om det skulle visa sig stämma, så är det ju lite intressant med tanke på Trudeaus utspel (som motreaktion mot Trumps beslut) under gårdagen om att ta emot alla asylsökande jihadister från Syrien m.fl. länder. Det lär ju i så fall kanske inte vara den mest lyckade tajmingen för honom och alla likasinnade.

Om det skulle visa sig vara syriska asylsökande så är det minst sagt en käftsmäll för Kanadas invandringsvänliga politiker. Men jag tror inte det. Jag skulle gissa på att de här gärningsmännen har funnits i landet ett tag iallafall och är inte direkt nyanlända.

Man måste komma ihåg att precis nyanlända har inte resurserna. Det tar ett tag att bygga upp kontaktnätverk, fixa vapen och faktiskt även skaffa sig en måltavla att agera mot. Skulle de vara helt nyanlända lutar det snarare åt en terroristorganisation typ IS.
Citera
2017-01-30, 09:19
Medlem
JustZlatans avatar
Terroristerna kanske tyckte att moskén inte var tillräckligt radikal. De kan ha varit där tidigare och försökt radikalisera besökarna men misslyckats, så nu tog de ut sin hämnd.
Citera
2017-01-30, 09:22
Medlem
Dofternas avatar
Citat:

Den länken verkat ju inte så legit om man läser kommentarerna. Men varför ska man det om det inte stöder ens teser om ditten och datten?

En fet Trump-anhängare i USA sitter på twitter med den senaste infon. Bisarrt troligt.
Citera
2017-01-30, 09:23
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Om det skulle visa sig vara syriska asylsökande så är det minst sagt en käftsmäll för Kanadas invandringsvänliga politiker. Men jag tror inte det. Jag skulle gissa på att de här gärningsmännen har funnits i landet ett tag iallafall och är inte direkt nyanlända.

Man måste komma ihåg att precis nyanlända har inte resurserna. Det tar ett tag att bygga upp kontaktnätverk, fixa vapen och faktiskt även skaffa sig en måltavla att agera mot. Skulle de vara helt nyanlända lutar det snarare åt en terroristorganisation typ IS.

Samtidigt kan det ju redan finnas andra som har kontaktats för att fixa vapnen i förväg.

Men det som gör mig lite fundersam är att IS-jihadister skulle angripa en sunnimuslimsk moské. Visst, de kan göra sådant i de muslimska länderna, men det känns som om det skulle finnas många andra, mer naturliga mål, i Quebec. Men vi får väl se vad som ligger bakom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in