Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-30, 09:26
  #121
Medlem
2big4yous avatar
Den här TV kanalen rapporterar att det rör sig om en arab och en person som är född i Kanada.
http://www.tvanouvelles.ca/2017/01/3...llade-a-quebec
Citera
2017-01-30, 09:26
  #122
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeisnow
Isf sim bl.a. jag nämnt tidigare kan det isf ev röra sig om kristna syrier som vill hämnas? De flyr till Kanada och upptäcker att deras fiender också är där och många med makt vilket kan ju reta upp dem?

Jag säger inget om de misstänktas ursprung, men just att de skulle vara kristna syrier som kom till Kanada förra veckan (kanske menas förrförra, med tanke på tidsskillnaden) ser jag inte som så sannolikt. Är det ens troligt att få tag i vapen efter så kort tid? Tror inte det finns någon syrisk-kristen väpnad miljö i Kanada.

Mer troligt då att GM:s är radikala muslimer, men jag lägger ingen vikt i vad "Bikers 4 Liberty" påstår.
Citera
2017-01-30, 09:27
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeisnow
Tack för info!
Har du hört rykten etc om vem/vilka GM kan vara? Är det en konflikt i landet mellan olika muslimska grupper? Är det många kanadensare som är trötta på den ökande muslimska befolkningen?

Har bott i Canada sedan 1977 och spekulerar följande;

* Skjutningen utfördes av annan muslimsk gruppering (inbördes stridigheter mellan muslimer, sunni vs. shia, osv.)
* Skjutningen utfördes av fransktalande katoliker med stark separatistanknytning. Dessa hatar alla engelsktalande och protestanter, och jag lovar att de knappast ens gillar invandrade muslimer.) Separatister har tidigare mördat Canadas transportminister Pierre Laporte, varför skulle de inte döda invandrade muslimer?

Ja, stora delar av helt vanliga kanadensare har definitivt tröttnat på den ökande muslimska befolkningen. Det finns ingen 'success story' här heller för dessa invandrare...

Jag gissar att man är mest trött på muslimska invandrare i Quebec, där de verkligen vill värna sitt historiska franska arv, inte minst språket. I Sverige skulle väl dessa vanliga människor kallas SD, främlingsfientliga eller nazister... Det begås hedersmord och annat med anknytning till islam även i Canada, tro inget annat.

Det sämsta som kunde hända Canada var Justin Trudeau, han är precis lika naiv som Europas politiker och liknande med multikultifantasier.
Citera
2017-01-30, 09:27
  #124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Spontant ställer jag mig tveksam till att shiagrupperingar utfört terrordåd i väst. Däremot har de utfört terrorattacker på deras hemmaplan som i Libanon mot amerikaner, t ex.

Håller med. Men jag anser det som mest logiskt. Hela situationen är ju ändå väldigt ovanligt på dessa breddgrader.
Citera
2017-01-30, 09:31
  #125
Medlem
Tror det är alltför tidigt för att det ska finnas information om att de skulle ha varit syriska flyktingar. Låter mer som önsketänkande för några. Här gäller det att tänka på källkritiken.

Samtidigt känns det ganska vekt, med tanke på antalet döda, för att vara välplanerat.

Om tidigare uppgiften stämmer att personen gått ut och in två gånger, för att ladda om, så låter det otroligt amatörmässigt. Vem fan lämnar ammunitionen utanför?

Sedan att låta sig gripas ganska enkelt vad det låter. Då pekar det inte mot något IS grej i mitt tycke.
Min vågskål tror mer åt ren idioti och möjligt hatbrott.

Psykiskt sjuk finns alltid med i bilden, men med tanke på att det var två så är det inte lika troligt. Såna agerar hellre ensamma.
__________________
Senast redigerad av Jasonlives 2017-01-30 kl. 09:35.
Citera
2017-01-30, 09:36
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Sedan att låta sig gripas ganska enkelt vad det låter. Då pekar det inte mot något IS grej i mitt tycke. Min vågskål tror mer åt ren idioti och möjligt hatbrott.

Psykiskt sjuk finns alltid med i bilen, men med tanke på att det var två så är det inte lika troligt. Såna agerar hellre ensamma.

Att låta sig gripas har hänt ett par ggr nu senaste tiden. Även att gärningsmännen försökt att undkomma och ta sig därifrån. Det är nog också förklaringen till det låga antalet döda och skadade trots flera gärningsmän. Hade de varit mer dödsföraktande och stannat kvar för att ta så många som möjligt med sig så hade nog även kvinnorna som befann sig där i en annan lokal (övervåningen) också råkat illa ut.

Sen har vi aspekten att det är Kanada, snälla fängelsevakter och bra förhållanden i fängelset och att Kanadapoliserna inte skjuter först och frågar sen?
__________________
Senast redigerad av endumbonde 2017-01-30 kl. 09:39.
Citera
2017-01-30, 09:36
  #127
Medlem
Knepigt det här, att det är fler än en GM tyder på planerat terrordåd, ... men tydligen av nervösa amatörer som endast klarade av att mörda fem (?). Sen lät sig övelämnas till polisen... knappast några hårdförda IS killar, nåt är skumt!

Samtidigt så är tystnaden så gott som total från myndigheterna, hade det varit "nazister" skulle detta med glädje basunerats ut, tystnaden tyder på icke-canadensare, eller hur? jag blir förbryllad!
Citera
2017-01-30, 09:38
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Tror det är alltför tidigt för att det ska finnas information om att de skulle ha varit syriska flyktingar. Låter mer som önsketänkande för några. Här gäller det att tänka på källkritiken.

Samtidigt känns det ganska vekt, med tanke på antalet döda, för att vara välplanerat.

Om tidigare uppgiften stämmer att personen gått ut och in två gånger, för att ladda om, så låter det otroligt amatörmässigt. Vem fan lämnar ammunitionen utanför?

Sedan att låta sig gripas ganska enkelt vad det låter. Då pekar det inte mot något IS grej i mitt tycke.
Min vågskål tror mer åt ren idioti och möjligt hatbrott.

Psykiskt sjuk finns alltid med i bilden, men med tanke på att det var två så är det inte lika troligt. Såna agerar hellre ensamma.

* Tror inte ett dugg på syriska 'flyktingar'. Verkliga flyktingar aktar sig noga för att begå brott i Canada.
* Inte psyksjuk, det är bara en dålig ursäkt.
* Lutar åt något 'hatbrott', min gissning fransktalande Quebecois som ogillar muslimska invandrare.
Citera
2017-01-30, 09:38
  #129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingmedcurry
Gissade redan från början "Muslimer som skjuter muslimer" (ev. Sunni-Shia konflikt)
Media gick såklart loss och antog "Galen rasist/Trumpfan"

Med facit i hand så verkar jag ha rätt. Svensk media har inte ens skrivit något om misstankarna om att det skulle vara andra muslimer som utfört detta. Men vad kan man förvänta sig av ljugmedia?

Kikade på SVTs morgonnyheter precis.
Där nämndes två gånger "en attack mot muslimer".
Plus att den svenska reporterkvinnan på plats berättade hur denna moske har utsattas för hatattacker tidigare. Bl a att någon har placerat ett grishuvud vid entren.

Ska bli intressant att få ta del av vilka attentatsmän (kvinnor?) det rör sig om.
Att public service inte kan låta bli att direkt peka ut vilka DE TROR är (vill ska vara) GM utan istället bara rapportera neutralt - med de få fakta som finns - är inte acceptabelt.
Citera
2017-01-30, 09:41
  #130
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalleDussin
Knepigt det här, att det är fler än en GM tyder på planerat terrordåd, ... men tydligen av nervösa amatörer som endast klarade av att mörda fem (?). Sen lät sig övelämnas till polisen... knappast några hårdförda IS killar, nåt är skumt!

Samtidigt så är tystnaden så gott som total från myndigheterna, hade det varit "nazister" skulle detta med glädje basunerats ut, tystnaden tyder på icke-canadensare, eller hur? jag blir förbryllad!

En vittnesuppgift som figurerar i media gör ju gällande att de ska ha skrikit "Al Akhbar", man ska ju inte hålla det för givet att det verkligen skedde, men i så fall är det ju sannolikt en islamistisk attack.
Citera
2017-01-30, 09:41
  #131
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charliemike
Har bott i Canada sedan 1977 och spekulerar följande;

* Skjutningen utfördes av annan muslimsk gruppering (inbördes stridigheter mellan muslimer, sunni vs. shia, osv.)
* Skjutningen utfördes av fransktalande katoliker med stark separatistanknytning. Dessa hatar alla engelsktalande och protestanter, och jag lovar att de knappast ens gillar invandrade muslimer.) Separatister har tidigare mördat Canadas transportminister Pierre Laporte, varför skulle de inte döda invandrade muslimer?

Ja, stora delar av helt vanliga kanadensare har definitivt tröttnat på den ökande muslimska befolkningen. Det finns ingen 'success story' här heller för dessa invandrare...

Jag gissar att man är mest trött på muslimska invandrare i Quebec, där de verkligen vill värna sitt historiska franska arv, inte minst språket. I Sverige skulle väl dessa vanliga människor kallas SD, främlingsfientliga eller nazister... Det begås hedersmord och annat med anknytning till islam även i Canada, tro inget annat.

Det sämsta som kunde hända Canada var Justin Trudeau, han är precis lika naiv som Europas politiker och liknande med multikultifantasier.
Tack!
Ang dina två alternativ

1. Har det tidigare varit incidenter mellan olika muslimska grupperingar i Kanada tex Quebec?
2. Var inte det främst på 60 och 70-talet tex FLQ var verksamma? Eller lever de ff kvar i annan form?

Bor du i Quebec?
Citera
2017-01-30, 09:42
  #132
Medlem
l150s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Tror det är alltför tidigt för att det ska finnas information om att de skulle ha varit syriska flyktingar. Låter mer som önsketänkande för några. Här gäller det att tänka på källkritiken.

Samtidigt känns det ganska vekt, med tanke på antalet döda, för att vara välplanerat.

Om tidigare uppgiften stämmer att personen gått ut och in två gånger, för att ladda om, så låter det otroligt amatörmässigt. Vem fan lämnar ammunitionen utanför?

Sedan att låta sig gripas ganska enkelt vad det låter. Då pekar det inte mot något IS grej i mitt tycke.
Min vågskål tror mer åt ren idioti och möjligt hatbrott.

Psykiskt sjuk finns alltid med i bilen, men med tanke på att det var två så är det inte lika troligt. Såna agerar hellre ensamma.

Angående antalet som blev sprayade så vet man ju inte hur lokalerna ser ut, vart folk befann sig etc.
Verkar vara en stor byggnad. Läste någonstans att det var folk som befann sig kvar efter bönen så dom kanske var utspridda i lokalerna och kunde gömma sig.
I så fall skulle det kunna förklara varför det blev så "få" dödade.
Istället för en öppen planlösning med några snirkliga pelarkolonner och massa män på rad med ansiktet ner i marken.

Jag har ju ingen aning, menar bara att det kan kan ju finnas väldigt många alternativ, även om det var crazy IS-soldiers.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback