2017-01-30, 06:34
Medlem
mazdarikards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Jag vet inte men för mig luktar det mer intern uppgörelse än ett rent och skärt terrorattentat.
Quebecs premiärminister är av annan åsikt.
Quebec Premier Philippe Couillard said the shooting is an act of terrorism
Citera
2017-01-30, 06:39
Moderator
v50s avatar
Rubrik justerad, då det uppges röra sig om ett terrordåd flyttas tråden till ett lämpligare delforum

Aktuella brott och kriminalfall --> Terrorism
/Moderator
Citera
2017-01-30, 06:41
Medlem
l150s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
3 pers går in och öppnar eld. De lyckas "enbart" döda 5 pers. Sen blir några gripna. Jag vet inte men för mig luktar det mer intern uppgörelse än ett rent och skärt terrorattentat. Det faktum att de inte tog sina egna liv tycker jag pekar på att det tycks vara något annat än islamister. Om man ska döma av den dödssiffra som rapporterats i nuläget talar det för att dessa personer var noga utvalda. Att det skriks "Alluah Akbar" kan lika gärna vara någon i församlingen som ropar det i syfte att "Gud" ska benåda hnm från gärningsmännen.

Det nämns någonstans att åtminstone en hade en AK-47.
Om det nu stämmer så borde ett 40-tal bedjande människor vara ett enkelt mål att spraya ner med en AK.
Fast dom kan ju varit totalt värdelösa skyttar, ångrat sig och satt sig ner i ett hörn,
vapnen klickade eller vad som helst.
Citera
2017-01-30, 06:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l150
Det nämns någonstans att åtminstone en hade en AK-47.
Om det nu stämmer så borde ett 40-tal bedjande människor vara ett enkelt mål att spraya ner med en AK.
Fast dom kan ju varit totalt värdelösa skyttar, ångrat sig och satt sig ner i ett hörn,
vapnen klickade eller vad som helst.

En AK-47 klickar sällan eller aldrig.

Jag tippar på ovana skyttar, indikerar att det är amatörer.
Citera
2017-01-30, 06:46
Medlem
Alternativt sköt dom ner dom som det var tänkt att skjutas?
Citera
2017-01-30, 06:48
Medlem
de.Montforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rick.James
Radikala islamister som väljer att utföra ett terrordåd, och som dessutom väljer att göra det gentemot andra muslimer. Intressant, man hade kunnat tro att de skulle ha valt mer "västerländska" individer.

Islamister föraktar muslimer som inte lever rätt. Shia och sunni (wahhabism). En komplicerad historia. Handlar om att skrämma muslimer till den rätta inriktningen och antagligen gå med i Daesh.
Citera
2017-01-30, 06:49
Medlem
l150s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En AK-47 klickar sällan eller aldrig.

Jag tippar på ovana skyttar, indikerar att det är amatörer.

Du har givetvis en poäng. Dom kanske var utrustade med några rostiga gamla Sten guns, som sagt får man ju ta allting med en nypa salt.
Citera
2017-01-30, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Möllan63
Uppgifter om "Allahu akbar" är redan ute i utländska media, men ännu ej i svenska media.

Jo Aftonblaskan kör nazistspåret och rapporterar om grishuvuden och klotter utanför mosken ett par veckor innan.
Citera
2017-01-30, 06:50
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Under kvällsbönen i en moske i Quebec öppnade tre män plötsligt eld varav flera personer skadats och dödats. Två personer har gripits och mosken har tidigare blivit utsatt. I somras hade någon hängt ett avskuret grishuvud vid entren. Så kan det handla om en intern uppgörelse eller ett renodlat hatbrott?

http://expressen.se/nyheter/flera-doda-efter-skottlossning-i-moske/

Lite märklig skrivelse av expressen, "Orsakerna bakom attacken är okända. Moskén har utsatts tidigare. I somras hängde någon ett avskuret grishuvud vid entrén"......som om skjutningen skulle kunna vara länkad till grishuvudet?

En möjlig fyllegrej som länkas till skjutningen, i mina ögon ett märkligt sätt att utforma artikeln.
Citera
2017-01-30, 06:53
Medlem
Badios avatar
Expressen tar upp att det gapats Allahu akbar.

"Enligt CBC har ett annat vittne, som talat med den franska radiokanalen Radio-Kanada, uppgett att två maskerade gärningsmän tagit sig in i lokalen.
Det verkade som att de hade en Quebec-dialekt. De öppnade eld och medan de sköt skrek de 'Allahu akbar!'. Kulorna träffade folk när de bad, människor som bad förlorade sina liv. En kula passerade precis ovanför mitt huvud, säger vittnet som även berättar att det fanns barn i lokalen."
Citera
2017-01-30, 06:56
Medlem
Jag bor i Kanada.
Även CBC (vårt SVT, nästan lika vänster) rapportera att de skrek Allauh akkbar. Trudeau kallar det för terrorattack.
http://www.cbc.ca/beta/news/canada/montreal/quebec-city-mosque-gun-shots-1.3957686
Québécois accent är alltså att de har karakteristisk fransk brytning.

Idioten Trudeau är redan extremt impopulär och kanske på väg bort.
Han utreds nu av etikkommission för att ha åkt på mutresor till karribien för skattepengar. Han har hyrt två barnflickor för 700 000 kr per år och skickat notan till skattebetalarna.
Han försöker implementera en CO2 skatt på bilister för miljöns skull, men flyger själv på semestrar 2-3 ggr om året för skattemedel med hela tjocka släkten (svärföräldrar med). Kostar miljoner för skattebetalarna.
Privatplan och helikoptrar...bra för miljön.
Hans 50/50 könsfördelade kabinett han var så stolt över, visade sig vara så dålig (drog över budgeten med det dubbla) att han fick byta ut nästan alla ministrar själv efter 1,5 år 😆

Han försökte styra bort strålkastarn från allt detta genom att komma med utspel som nu mot Trumps travel ban. Diversity is out strength.

Är det muslimer som skjutit så vet jag fan inte vad han ska ta sig till...

De konservativa, och även vänsterpressen skjuter redan ner honom dagligen...

Kan säga att våra säkerhetsstyrkor i landet är stenhårda och oerhört kompetenta.

Skyttarna kommer hängas ut i media med namn och bild. Det är standard här, även i liberal media.
Vi får vänta och se. Detta kan få enorma konsekvenser för Kanadensisk politk.
Kul att tillägga att Trudeau som ses som supervänster har mycket hårdare invandringspolitik än SD.
Asyltak, obligatoriska HIV, TBE, syphilis test innan man får sätta fot på kanadensisk mark. Inga ensamkommande män släpps in och inte en jävel utan ID handlingar och noggrann screening...automatisk deportering av hela familjen om minderåriga begår brott m.m.
Allt detta gäller redan, och ska skärpas ytterligare.
Rena nazisten alltså!😄

Mycket spännande detta, undrar vad fan som hänt.
Citera
2017-01-30, 07:11
Medlem
Som någon sa, passar med Trudeaus tweet

https://twitter.com/JustinTrudeau/status/825438460265762816

Citat:
To those fleeing persecution, terror & war, Canadians will welcome you, regardless of your faith. Diversity is our strength #WelcomeToCanada

Citat:
"It seemed to me that they had a Quebecois accent. They started to fire, and as they shot they yelled, 'Allahu akbar!'

Verkligen omänskligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in