Kiwi smakar visserligen exakt likadant som smultron.. jordgubbar smakar inte i närheten imo, eller visst, kanske om man jämför smaklösa jordgubbar med smaklösa smultron, men inte om man får smakrika varianter av båda.
Kiwi är min favoritfrukt just pg.a smultronsmaken, tog mig ett tag att inse hur likt det är, mycket nocebo pg.a hur olika de trots allt ser ut. Kiwi har nästan alltid bra smak från affären också, dvs inte som att köpa te.x jordgubbar eller äpplen då man ofta köper grisen i säcken, kan vara helt smaklöst till väldigt smakrikt (men ofta inte).
Nej, kiwi är syrligare än smultron! Smultronsmaken är rundare och med en helt annan eftersmak.
Så är det. Jordgubbarna, de smakrika man åt som barn, finns inte heller längre att köpa. De är ersatta av lagrings- och transporttåliga smaklösa bär. Därför smakar de svenska likadant som de belgiska, de är av samma sort numera. För övrigt är jordgubbar förädlade smultron.
Möjligen är smultron också svårodlade i sitt vilda tillstånd. Jämför med svamp: Champinjoner finns ju året runt, då de odlas. Kantareller bara på hösten i affärerna. De plockas i skogen, går tydligen inte att odla har jag hört.
Jag har odlat smultron i krukor på balkongen det var absolut inga problem! Svårare med jordgubbar, vindruvor m.m.
Smultron är underbart men de går i princip inte att odla tyvärr. Svaret ligger kanske delvis i det engelska namnet "Wild Strawberry". Kantareller är ju som någon nämnde helt omöjliga att odla. De behöver växa nära ekträd, men man har inte funnit varför.
Jämför odlad lax med vild. Den vilda simmar tusentals mil i motström. Den vilda jordgubben växer bara där det passar den själv och där den kan få de näringsämnen som ger den livskraft och smak.
Vet inte om det redan påpekats men det finns ett Gotländskt smultron som kallar Najkar/Najkon - Kan vara för att jag var så ung då men vill minnas det som ännu godare än vanliga smultron.
Men den typen är det ju inte direkt som säljs i Sverige.
Jag älskar verkligen också smultron. Känns som det verkligen borde gå att lösa.
Jo såna i plastbytta i styck är definitivt amerikanska. Odlar såna hemma (av nån underlig anledning...) och det är klar skillnad mot de jag plockar i skogen, de skulle vara nästan lika svåra som smultron att plocka i bula och få att inte bli mosiga. Därför de används mest till sylt och sånt antar jag
Jag har odlat smultron i krukor på balkongen det var absolut inga problem! Svårare med jordgubbar, vindruvor m.m.
Som du säkert har läst har jag också odlat smultron. Avkastningen lämpar sig inte för kommersiell verksamhet, då den är för låg. Passar bra på balkongen och i trädgårdslandet dock.
They're not that commercially feasible (too labour intense to harvest, too mushy to store and transport, no shelf-life, expensive cooling needed) and with low return compared to other berries. Yet Wiki implies berries are grown commercially in Turkey, oh well.
Our garden strawberry 'Fragaria Ananassa' is cultivated mostly from the North American 'Fragaria Virginiana'.
F. Virginiana resembles our woodland strawberry 'Fragaria Vesca'.
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Finns ju även smulgubbar för hemmaodling, som små jordgubbar men klar smultronsmak. Hybrid av de två va?
Thanks to modern science these fertile hybrids between F. Ananassa and F. Vesca have come to life. They got the name 'Fragaria Vescana'. Chromosome mutation sci-fi.
Got myself a handful of neglected F. Vescana 'Rebecka' but their fate is unsure. I want to opt safely for my berry patch and go with an "early F. Ananassa that's not Honeoye" as well as a later variety F. Ananassa. Got the later variety 'Malwina' I like and thinking about 'Rumba' for early variety. Couldnt get them last year but I'll make another go at it this year. With just two varieties but with enough plants I reckon I'm set up to have berries almost every day from the end of June up to a few weeks into August. That luxury is worth more to me than doing some experimentation here and there.
Definately no Vesca for me and propably not Vescana either. I think regarding these questions about cultivation and genetics of Fragaria Vesca and Fragaria Vescana that they should be asked directly to SLU Balsgård. If not just as a reminder of all of us out there in favor of the F. Vesca flavour. So much more awesome gardens could spring up out there for families if the kids got big juicy F. Vescana and all the F. Vesca running in the lawn were just erradicated at first sight.
Balsgård
kimmo.rumpunen@slu.se
anya.krausel@slu.se
For more on growing woodland strawberries I've seen posts of 'Taxen1' over at alternativ.nu
Citat:
Ursprungligen postat av Taxen1
Hej! Trevlig tråd Jag har en liten odling med smultron(rugen ca:700st) hemma på tomten,den ger ca70kg smultron om året Jag ska öka på det lite mer till sommaren. Det går utmärkt att styckfrysa bären och den ger bra smak när dom är frysta. Nu i år 2016 ska jag försöka att göra smultronmarmelad av en del bär....
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!