2017-01-29, 18:17
Medlem
MKultra72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Kiwi smakar inte alls som smultron.

Smultron verkar växa bra där det är torrt, soligt och gott om gödsel (kiss?).

Det gör det faktiskt, men som sagt, nocebon är nog stark då de ser så olika ut, bär vs frukt osv.. men smaken är faktiskt helt identisk om du nu inte bara haft oturen att äta dålig (smaklös) kiwi.
Citera
2017-01-29, 18:35
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MKultra72
Det gör det faktiskt, men som sagt, nocebon är nog stark då de ser så olika ut, bär vs frukt osv.. men smaken är faktiskt helt identisk om du nu inte bara haft oturen att äta dålig (smaklös) kiwi.

Dom smakar ju inte ens i närheten av varandra...
Citera
2017-01-29, 18:46
Strasberries skulle jag vilja påstå är så nära smultron det går att komma. Det är dock långtifrån alla butiker som för dessa då priset brukar variera mellan 50-70kr för 125g.

Edit. Det finns en röd sort som smakar smultron och en vit som smakar ananas. TS om du är beredd att betala så kan du säkert be butiken du brukar handla i att köpa hem en låda till dig. Ligger 8-10 askar i en låda.

edit.2 Finns någon ingen tillgång på dessa just nu men lär komma till våren igen.
Senast redigerad av trazke 2017-01-29 kl. 19:21.
Citera
2017-01-29, 18:51
Medlem
phobics avatar
Citat:
Kiwi smakar visserligen exakt likadant som smultron..

Jag kan köpa att man upplever smaken som olika för att formen är så olika, men att påstå att de smakar "exakt likadant" måste vara en ny typ av efterblivenhet. Äter du med stjärten? Har du en hjärnskada? Är du månne mongoloid?
Citera
2017-01-29, 18:59
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Hallon torde vara sju resor värre, åtminstone i det avseende du menar.

Ändå säljs hallonen i affärerna i sina förpackningar. De hade såklart tålt att säljas som storpack också, för Så ömtåliga är de ju inte.

Inte smultrona heller.

Men där håller jag inte med dig. Hallon går ju att plocka ner i en burk utan att de blir direkt mosade och frysa in i princip styckvis, något som är mycket svårare med smultron. Framförallt hallonsorter som ligger tio stycken i en plastbytta är ju gigantiska och fasta som fan (men måttligt goda). Sen hänvisar jag fortfarande till storleken, jag tror helt enkelt att smultronen är för små för att det ska löna sig att plocka kommersiellt.

Som nämnts i tråden så tror jag inte att smultronsylt innehåller många % riktiga smultron, betydligt enklare att blanda smultronester med någon annan variant av bär/frukt för att få till känslan av smultronsylt
Citera
2017-01-29, 19:00
Medlem
dödsknivens avatar
Finns ju även smulgubbar för hemmaodling, som små jordgubbar men klar smultronsmak. Hybrid av de två va?
Citera
2017-01-29, 19:16
Medlem
Qebuis avatar
Citat:
Kiwi smakar visserligen exakt likadant som smultron..
Nej, där håller jag inte med dig.

Angående smultron så gissar jag på att kraftfoder är inne på rätt spår - låg avkastning per ytenhet. Min uteplats har massor med smultronplantor men det blir inte mycket när man plockar dem. Riktigt goda blir de dock.
Citera
2017-01-29, 19:27
Medlem
Har mycket smultron o kan plocka några liter i veckan om vädret är rätt. Det stämmer att de inte kan lagras/transportera i ask. Måste ätas direkt eller frysas. Sylt blir gott men blek och ganska oattraktiv. Saft, tårta och glass blir gott
Citera
2017-01-29, 20:26
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Kanske inte, men sen är ju lagringsegenskaperna sämre också. Blåbär (den stora amerikanska sorten åtminstone) klarar sig ju ett tag medan smultronen blir mosiga och ser rätt kassa ut redan efter en halvtimme i burken.
Men den typen är det ju inte direkt som säljs i Sverige.

Jag älskar verkligen också smultron. Känns som det verkligen borde gå att lösa.
Citera
2017-01-29, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
Men den typen är det ju inte direkt som säljs i Sverige.

Jag älskar verkligen också smultron. Känns som det verkligen borde gå att lösa.

Det är mest amerikanska som säljs på Ica tycker jag.
Det går säkert att lösa. Jordgubbar är vad jag förstår förädlade smultron så på så vis är det ju löst.
Citera
2017-01-29, 20:39
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Det är mest amerikanska som säljs på Ica tycker jag.
Det går säkert att lösa. Jordgubbar är vad jag förstår förädlade smultron så på så vis är det ju löst.
Hmm, stämmer det verkligen? Har för mig att amerikanska blåbär är gröna på insidan och smakar betydligt mindre.
Citera
2017-01-29, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
Hmm, stämmer det verkligen? Har för mig att amerikanska blåbär är gröna på insidan och smakar betydligt mindre.

Dubbelt så stora. Växer på buskar. Några gröna har jag inte sett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in