• 1
  • 2
2017-01-29, 14:59
Medlem
Ambelains avatar
Jordgubbar är en av världens mest populära och omtyckta bär, och de odlas med stor frenesi, liksom importeras till höger och vänster.
Men jordgubbens mindre, men ack så mycket godare, är ju det lilla smultronet.

Och jag ser det som en gåta av världsklass att smultron inte tillhandahålls i motsvarande kvantiteter som jordgubbarna.

Även hallon och blåbär (dvs mindre "plocksaker" har ju börjat säljas året om i små askar).
Men, av någon anledning, inte smultron.

Varför ???

Jag vill ha smultron!
Jag hade velat köpa mig min spann med smultron som jag hade kunnat ta en riktig grabbanäve full med smultron av.
Citera
2017-01-29, 15:02
Medlem
Mia-Rovys avatar
ÄNTLIGEN!

Det var fanimej på tiden att någon tog upp denna skandal i det offentliga. Jag har länge ställt mig samma fråga, men har inte tänkt att någon annan bryr sig.

Jag vill också ha mer smultron. Det är det godaste bäret och utklassar jordgubbar med hästlängder.
Citera
2017-01-29, 15:07
Medlem
dödsknivens avatar
Det lär ju hamna på ett galet högt kilopris jämfört med exvis jordgubbar. Här kryllar det av smultron, men att plocka en halvliter tar ju sin lilla tid.
Citera
2017-01-29, 15:08
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Det lär ju hamna på ett galet högt kilopris jämfört med exvis jordgubbar. Här kryllar det av smultron, men att plocka en halvliter tar ju sin lilla tid.
Men är det verkligen så mycket svårare än t.ex. blåbär?
Citera
2017-01-29, 15:15
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Men är det verkligen så mycket svårare än t.ex. blåbär?

Kanske inte, men sen är ju lagringsegenskaperna sämre också. Blåbär (den stora amerikanska sorten åtminstone) klarar sig ju ett tag medan smultronen blir mosiga och ser rätt kassa ut redan efter en halvtimme i burken.
Citera
2017-01-29, 15:28
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Kanske inte, men sen är ju lagringsegenskaperna sämre också. Blåbär (den stora amerikanska sorten åtminstone) klarar sig ju ett tag medan smultronen blir mosiga och ser rätt kassa ut redan efter en halvtimme i burken.

Så är det. Jordgubbarna, de smakrika man åt som barn, finns inte heller längre att köpa. De är ersatta av lagrings- och transporttåliga smaklösa bär. Därför smakar de svenska likadant som de belgiska, de är av samma sort numera. För övrigt är jordgubbar förädlade smultron.

Möjligen är smultron också svårodlade i sitt vilda tillstånd. Jämför med svamp: Champinjoner finns ju året runt, då de odlas. Kantareller bara på hösten i affärerna. De plockas i skogen, går tydligen inte att odla har jag hört.
Citera
2017-01-29, 15:31
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Så är det. Jordgubbarna, de smakrika man åt som barn, finns inte heller längre att köpa. De är ersatta av lagrings- och transporttåliga smaklösa bär. Därför smakar de svenska likadant som de belgiska, de är av samma sort numera. För övrigt är jordgubbar förädlade smultron.
Jag vill bara påpeka att smaksinnet blir svagare med åldern. Barn är hyperkänsliga mot smaker.
Citera
2017-01-29, 15:36
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Hallon torde vara sju resor värre, åtminstone i det avseende du menar.

Ändå säljs hallonen i affärerna i sina förpackningar. De hade såklart tålt att säljas som storpack också, för Så ömtåliga är de ju inte.

Inte smultrona heller.

---

Men, visst finns det sylt, gjord av smultron?
Jag har tex sett glass med smultronssylt i.

Och det kan ju då inte betyda något annat än att smultron faktiskt massproduceras ... någonstans i världen .... och förpackas i förpackningar av okänd storlek innehållandes smultron av okända kvantiteter.

Och, tycker då jag, visst borde alla dessa godbitar få möjligheten att komma rakt ut i handeln utan att mosas till oigenkänning som sylt.
Varför tvunget gå genom ett onödigt extrasteg liksom.
Det Är ju ändock själva bäret vi begär.

Hade inte butiksinnehavarna kunnat gå före sylttillverkarna helt enkelt?
Citera
2017-01-29, 15:43
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder

Möjligen är smultron också svårodlade i sitt vilda tillstånd. Jämför med svamp: Champinjoner finns ju året runt, då de odlas. Kantareller bara på hösten i affärerna. De plockas i skogen, går tydligen inte att odla har jag hört.
Jag vet inte exakt vad som egentligen menas med "förädlade" jordgubbar ...

Försämrade, hade jag nog velat säga.
Citera
2017-01-29, 15:44
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Jag vill bara påpeka att smaksinnet blir svagare med åldern. Barn är hyperkänsliga mot smaker.

Sant, men det är vetenskapligt bevisat att dagens sorter smakar mindre. Även som vuxen fanns de svenska sorterna kvar att köpa, jordgubbsodlarna i Sverige bytte sorter någonstans runt sekelskiftet. Just för avkastningens och transporttålighetens skull. Antagligen skulle smultron (oförädlade) bli "mosiga" väldigt snabbt, snabbare än de gamla jordgubbssorterna t.o.m.

De smakar inte så fantastiskt som man minns från förr, medger Birgitta Svensson, jordgubbsexpert och försöksledare i många år på Sveriges lantbruksuniversitet, SLU.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/hal...dgubbsodlarna/

Eftersom hållbarheten är så viktig för "industrin", så kan vi nog tyvärr glömma smultron i affären.
Citera
2017-01-29, 15:46
Medlem
thehater123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Hallon torde vara sju resor värre, åtminstone i det avseende du menar.

Ändå säljs hallonen i affärerna i sina förpackningar. De hade såklart tålt att säljas som storpack också, för Så ömtåliga är de ju inte.

Inte smultrona heller.

---

Men, visst finns det sylt, gjord av smultron?
Jag har tex sett glass med smultronssylt i.

Och det kan ju då inte betyda något annat än att smultron faktiskt massproduceras ... någonstans i världen .... och förpackas i förpackningar av okänd storlek innehållandes smultron av okända kvantiteter.

Och, tycker då jag, visst borde alla dessa godbitar få möjligheten att komma rakt ut i handeln utan att mosas till oigenkänning som sylt.
Varför tvunget gå genom ett onödigt extrasteg liksom.
Det Är ju ändock själva bäret vi begär.

Hade inte butiksinnehavarna kunnat gå före sylttillverkarna helt enkelt?

Fast sylt har konserveringsmedel i sig, och kan göras på mosiga bär. Det kanske är svårt att just lagra smultronen.
Citera
2017-01-29, 15:51
Medlem
Luxuss avatar
Jordgubben är ju en variant av smultronet, som är större och lättare att odla. Smultron växer ju rätt bra vilt så därför finns det nog inget ekonomiskt intresse av att försöka odla den mindre sorten.

Ungefär som att titta på dagens broilerkycklingar å säga, varför föder msn inte upp vildfågel för att äta de är ju mycket godare
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in