2017-01-30, 18:10
Medlem
Snackss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarto
Är ny i att bli ekonomiskt medveten och jag blev nyfiken på det fetade här! Finns det exempel på detta? Blir det inte kartlagt på de vanliga bankkorten också? Vilka andra aktörer är det som inköpsvanorna blir vidaresålda till? Finns det folk här som skiter i kreditkort pga detta?

Varken bankerna eller kreditinstituten får sälja vidare dina uppgifter i den bemärkelsen att någon annan ser vad du har köpt, banksekretessen gäller här. Däremot kan jag tänka mig att det finns gråare zoner där kortutgivaren tillåts bunta ihop kunder med likartade köpmönster i segment som kan användas för direktmarknadsföring... Men ingen obehörig kommer (lagligen) få se dina transaktioner.
Citera
2017-01-30, 18:12
Medlem
rotherys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Varför skulle man köpa mer t.ex. japp bara för att man har ett kreditkort?

Jag har egentligen inget emot kreditkort och jag håller väl inte heller med trådrubriken om att de används på fel sätt. Om man får pengar tillbaka på dem kan man inte gärna klassa det som fel. Det jag reagerar mot och tycker det kan vara nyttigt att fundera kring (både för användare och ickeanvändare) på ett lugnt och sansat sätt är logiken kring viss argumentation för kreditkort.

Att dra gränsen för att använda ett kreditkort på ett "ansvarsfullt sätt" vid att inte dra på sig ränta tycker jag är att sätta ribban brutalt lågt för hur man vill att ens ekonomi ska se ut. Det går fortfarande att göra av med varenda krona som kommer in.

Med så mycket fokus på och stoltserande med att man inte drar på sig ränta tror jag återigen att det kan ta viktig uppmärksamhet från i princip allt annat som handlar om att spara pengar - ofta sånt som gör större skillnad.

"Jag gör alla mina inköp på Systemet, bensinmacken, Pressbyrån etc. som jag gjort i alla år med kreditkort, och får X kr tillbaka varje år". Jättefint. Låter ju dock som det finns lite potential i att titta lite mer på vad pengarna går till.
Citera
2017-01-30, 18:44
Medlem
Eldebrinks avatar
Finns det någon juridisk kunnig person som kan bekräfta att man som konsument har ett bättre skydd när man handlar med kreditkort. Jag har för mig att man har extra skydd vid eventuella kortreklamationer med hjälp av konsumentkreditlagen.

Stämmer detta till 100%? I sådant fall finns det ytterligare en fördel med kreditkort gentemot kontokort.

"Konsumentkreditlagen säger att du som konsument kan ställa samma krav på kreditgivaren som mot säljaren. Det innebär till exempel att om varan du beställt på nätet inte dyker upp eller om företaget går i konkurs kan du reklamera köpet hos kortutgivaren. Men det gäller alltså bara kreditkort."
Citera
2017-01-30, 20:21
Medlem
HerrFlicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldebrink
Finns det någon juridisk kunnig person som kan bekräfta att man som konsument har ett bättre skydd när man handlar med kreditkort. Jag har för mig att man har extra skydd vid eventuella kortreklamationer med hjälp av konsumentkreditlagen.

Stämmer detta till 100%? I sådant fall finns det ytterligare en fördel med kreditkort gentemot kontokort.

"Konsumentkreditlagen säger att du som konsument kan ställa samma krav på kreditgivaren som mot säljaren. Det innebär till exempel att om varan du beställt på nätet inte dyker upp eller om företaget går i konkurs kan du reklamera köpet hos kortutgivaren. Men det gäller alltså bara kreditkort."

Det stämmer. Du måste godkänna köpen på fakturan du får. Ser du något som inte stämmer så godkänner du inte köpet så fixar banken det åt dig.
Citera
2017-01-30, 22:55
Medlem
NiccoJs avatar
Min svärfar var chef vid en fabrik och berättade om en av deras säljare som använde sitt kreditkort på rätt sätt.
Han planerade veckans säljresor sent söndag kväll och måste då köpa dyra flygbiljetter på sitt privata kort med rejäl bonusprocent. Sedan visade han upp kvittot och fick betalt av firman, att biljetterna var dyra var positivt för honom.
Jag frågade varför man tillät sådant,
-Jo han sålde på provision och var driven även där dubbelt så mycket som övriga säljare.
Citera
2017-01-31, 00:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Min svärfar var chef vid en fabrik och berättade om en av deras säljare som använde sitt kreditkort på rätt sätt.
Han planerade veckans säljresor sent söndag kväll och måste då köpa dyra flygbiljetter på sitt privata kort med rejäl bonusprocent. Sedan visade han upp kvittot och fick betalt av firman, att biljetterna var dyra var positivt för honom.
-Jo han sålde på provision och var driven även där dubbelt så mycket som övriga säljare.
Citera
2017-01-31, 09:35
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
det där är knappast något udda. många resande säljare som har kreditkort med 100k-limit som gärna tar alla utlägg under resans gång för att sedan dumpa kvitton när de kommer hem.

utöver det så får de flygmil.
Citera
2017-01-31, 13:47
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rothery
Jag har egentligen inget emot kreditkort och jag håller väl inte heller med trådrubriken om att de används på fel sätt. Om man får pengar tillbaka på dem kan man inte gärna klassa det som fel. Det jag reagerar mot och tycker det kan vara nyttigt att fundera kring (både för användare och ickeanvändare) på ett lugnt och sansat sätt är logiken kring viss argumentation för kreditkort.

Att dra gränsen för att använda ett kreditkort på ett "ansvarsfullt sätt" vid att inte dra på sig ränta tycker jag är att sätta ribban brutalt lågt för hur man vill att ens ekonomi ska se ut. Det går fortfarande att göra av med varenda krona som kommer in.

Med så mycket fokus på och stoltserande med att man inte drar på sig ränta tror jag återigen att det kan ta viktig uppmärksamhet från i princip allt annat som handlar om att spara pengar - ofta sånt som gör större skillnad.

"Jag gör alla mina inköp på Systemet, bensinmacken, Pressbyrån etc. som jag gjort i alla år med kreditkort, och får X kr tillbaka varje år". Jättefint. Låter ju dock som det finns lite potential i att titta lite mer på vad pengarna går till.

Men vad har det med ämnet att göra? Vi diskuterar ju medlet som konsumtionen görs med, inte nivån av konsumtion? Om jag handlar för 10kkr mindre eller mer per månad så har det ju noll att göra med hur det betalas för?
Citera
2017-01-31, 13:48
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
det där är knappast något udda. många resande säljare som har kreditkort med 100k-limit som gärna tar alla utlägg under resans gång för att sedan dumpa kvitton när de kommer hem.

utöver det så får de flygmil.
Så gör väl i stort sett alla som reser eller har andra jobbrelaterade utlägg. Att ligga ute med egna pengar är ingen höjdare.
Citera
2017-01-31, 17:25
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmluftsugn
http://bensinkort.nu/

Preem om du tankar mycket där och även vill ha bonus på annat du köper, Re:member More om du vill ha rabatt hos alla bensinbolag.

Preem kortet såg bra ut synd att man inte har någon bemannad mack i närheten!
Citera
2017-01-31, 19:56
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Så gör väl i stort sett alla som reser eller har andra jobbrelaterade utlägg. Att ligga ute med egna pengar är ingen höjdare.
mjae, du kan ju ha ett företagskort, då åtnjuter ju inte du bonusen som när du drar ditt egna kreditkort.
Citera
2017-01-31, 20:00
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
mjae, du kan ju ha ett företagskort, då åtnjuter ju inte du bonusen som när du drar ditt egna kreditkort.
Ja, det har du ju helt rätt i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in