Citat:
Ursprungligen postat av
Tlagnoj
Varför skulle man köpa mer t.ex. japp bara för att man har ett kreditkort?
Jag har egentligen inget emot kreditkort och jag håller väl inte heller med trådrubriken om att de används på fel sätt. Om man får pengar tillbaka på dem kan man inte gärna klassa det som fel. Det jag reagerar mot och tycker det kan vara nyttigt att fundera kring (både för användare och ickeanvändare) på ett lugnt och sansat sätt är logiken kring viss argumentation för kreditkort.
Att dra gränsen för att använda ett kreditkort på ett "ansvarsfullt sätt" vid att inte dra på sig ränta tycker jag är att sätta ribban brutalt lågt för hur man vill att ens ekonomi ska se ut. Det går fortfarande att göra av med varenda krona som kommer in.
Med så mycket fokus på och stoltserande med att man inte drar på sig ränta tror jag återigen att det kan ta viktig uppmärksamhet från i princip allt annat som handlar om att spara pengar - ofta sånt som gör större skillnad.
"Jag gör alla mina inköp på Systemet, bensinmacken, Pressbyrån etc. som jag gjort i alla år med kreditkort, och får X kr tillbaka varje år". Jättefint. Låter ju dock som det finns lite potential i att titta lite mer på vad pengarna går till.