Citat:
Ursprungligen postat av
MagnusBengtsen
Hur mycket framtidstro har du kvar? Jag vet inte varför jag ska ha en. Blir påmind om det när man läser sådana här saker. Bra reflekterat av dig. Det är inte bara Granskning Sverige de slängde på luren när de ringde. Det gör de mot vem som helst som vågar ifrågasätta.
Jag gjorde mig omaket att titta igenom programmet med Stilbs och reagerade starkt.
I sakfrågan som sådan har jag inte så mycket åsikter annat än att det säkert finns en vetenskaplig konsensus om att en mänsklig påverkan föreligger. Däremot kanske inte ska underskatta osäkerheten i prognoserna.
Men om Stilbs som gammal meriterad fackman har invändningar kring vetenskapen så är det fanimig skandalöst att Svt börjar sylta in psykologer och spekulera i diagnoser hos olika meningsföreträdare.
I något som ska föreställa ett vetenskapsprogram.
Och framförallt: Någon konsensus kring vad de här klimatförändringar konkret innebär för mänskligheten råder inte.
Och inte heller vad som ska göras. Hittills har det mest handlat om symbolåtgärder och att subventionera elkraftproduktion med resurskrävande och undermåliga energislag.
Hade exempelvis Tyskland konsekvent satsat de oerhörda belopp man bränt iväg på solceller och vindsnurror på ny och bättre kärnkraft hade man byggt bort fossilutsläppen från sin elproduktion. Inte nog med det. Man hade sluppit hela debaclet med att importera Putins naturgas och förmodligen hade man också kunnat producera en hel del syntetbränslen med sin kärnkraft. Och därmed kunnat exportera utsläppsminskningar.