Citat:
Ursprungligen postat av
Kjome-och-Renvall
Kollade på lite youtubeklipp från den senaste konferensen som dom hade på nån finlandsbåt.
Jag pallade med max 2 minuter per film. Swebbtv har alltid samma gamla gubbar som pratar om samma saker och har samma tema -konspirationer, alla politiker är dumma, alla experter är köpta och folk är hjärntvättade utom dom själva.
Visst, dom har fått in en del kvinnor och några yngre, Erik från AfS, Janousch och Elsa Widding men generellt känns som en mediakanal för gnälliga gamla gubbar och kärringar.
Varför försöker dom inte locka yngre?
Förklaringen är enkel: det är först efter pensionen som folk som har sett oegentligheterna i samhället får plötsligt massor av tid att ägna sig åt ett viktigt ämne annat än jobb och familj - och när de lever på pensionspengar så riskerar de inte att få sparken för sina yttranden. Detta är ett mönster vi ser igen och igen.
Inte desto mindre är vad de säger om sant, och de är några av de få som vågar säga sanningen öppet eftersom de inte längre har mycket att förlora. Män enligt forskning är mer benägna att våga kalla en spade för en spade, och de som är äldre har dessutom erfarenheterna och kunskaperna att backa upp sina påståenden med.
Visst hade det varit bra om yngre människor av båda kön engagerade sig, men det är också förståeligt varför de inte gör det i en större utsträckning, av många skäl som inkluderar stigmatisering, brist på erfarenheter över längre tid, hjärntvätt etc.
En viktig fråga till dig personligen: varför fäster du så mycket uppmärksamhet vid ålder och kön på dem som föreläser istället för på innehållet i vad som sägs? Jag tittar eller lyssnar på alla möjliga podcasts nästan varje dag och vissa som löper lite längre brukar gå i 2-3 timmar utan att jag tappar koncentrationen. Att inte kunna titta mer än 2 minuter för att något inte är "kul" liknar ju en ADHD-diagnos, alternativt så har modern teknik satt ditt belöningssystem ur spel. Eller alternativt så tror du för mycket på det likaledes postmarxistiska/kapitalistiska perspektivet att unga människor (eller "yung" som det kallas idag) skulle vara så mycket mer värdefulla än äldre som har erfarenheter över decennier. Själv är jag involverad i många ämnen som är väldigt ungt och "disruptive", men lär mig av seniora personer.