Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-14, 22:41
  #1717
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Man skall se SwebbTv som en plattform inte som ett program, inte jämföra med Aschberg utan med TV3. TV3 hade Aschberg men även andra program. Eller menar du att du bedömde hela TV3 efter Aschberg?

Kanske kunde SwebbTv skilja lite på program med "alternativa teorier", politik etcetera så att det blev tydligt att det var olika program som bara är i samma kanal.

Känner till att Swebben är en plattform, inte ett program. Men i så fall borde man väl utveckla detta lite mer, om man nu ska ha olika inriktningar, dvs. det som är seriöst, och sådant som är åt "foliehatts-hållet" med mer vattentäta skott emellan. Tror Wilgert med vänner skulle tjäna på en sådan diversifiering. Alltså tjäna rent förtroendemässigt. Meningsmotståndarna, ska vi kalla dessa för "PK-lägret" jublar antagligen varje gång Wilgert tar in en "foliehatt", då trovärdigheten därmed försämras.

Gällande Aschberg så bedömde jag hans program efter programmens innehåll. Trovärdigheten/seriositeten fick hårda skavsår när han drog in trams som "fistävlingar" i samma veva han behandlade allvarliga och viktiga ämnen.

Allt handlar om trovärdighet.
Citera
2020-05-17, 01:06
  #1718
Medlem
Sam.Boyds avatar
Intressant telefon intervju med SR ”journalist”.

Det är väl självklart att Willgert inte vill avslöja att studion är i hans eget garage, dels för att det låter fjuttigt men också för att inte AFA ska komma förbi o bränna ner det hela. Wilgert vill även i framtiden kunna ställa sin bil där när Matti o Lars Bern gått hem.

Men det jag reagerar på är hennes inställsama betende.
Hon är freelans så hon kan ha blivit utbyttjad o fått sitt material redigerat, eller så tror hon att hon kan locka fram ett vit makt avslöjande. Villket jag håller för mer troligt.

Josephine Freje Simonsson är ganska stekt. Man bedriver inte seriös journalestik på det viset.
SR får även de ta på sig en lika stor del av skammen o dyligt lär påverka den budget SR lär ha när den första löptiden gått ut. Det går inte att ha politiserad skattefinnansierad statlig radio.
__________________
Senast redigerad av Sam.Boyd 2020-05-17 kl. 01:09.
Citera
2020-05-17, 01:07
  #1719
Medlem
Faktenchecks avatar
https://www.youtube.com/watch?v=4fKGli0NB0U
Citat:
Är SR en trovärdig kanal? Vad journalisten sa på telefon när jag först blev kontaktad
Den 27 februari blev Mikael Willgert uppringd av Josephine Freje Simonsson som berättar att hon ska göra ett informativt program om Swebbtv för SR Medierna.
De ska inte tala om Swebbtv utan med oss som jobbar.

Allt visar sig vara lögn från början till slut och den fråga man måste ställa sig är om Sveriges Radio kallar detta för trovärdig journalistik. När man sedan hör resultatet saknar det all saklighet och relevans.

SR Medierna anklagar Swebbtv för att ha fel om de gamla som kastas ut från äldreboenden som byggs om till migrantboenden. Swebbtv påstås också ha fel om att massmigration har bidragit till den enorma värdeökningen och belåningen av bostäder vilket hindrar unga att få egen bostad. Dessutom påstår hon att vi säger saker vi inte har sagt i klimatfrågan.
Detta är också några av de frågor där vi retat upp politikerna. Uppenbart går SR Mediernas makthavarnas ärenden. De försöker svärta ner kanalen.

Det är särskilt stötande att dessa statsavlönade journalister dessutom hånar alternativa mediers beroende av tittarnas donationer för sin verksamhet.
Citera
2020-05-17, 13:41
  #1720
Medlem
Jag har fått nog av kverulansparanoia Thomas Jackson nu.
Citera
2020-05-17, 17:33
  #1721
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grizzlyadams
Jag har fått nog av kverulansparanoia Thomas Jackson nu.
Håller med. Jackson är nästan exakt kvintessensen av en sådan paranoiker. Därtill tycks han lida av en sorts sammansvärjningsparanoia av rang (vilket han förvisso inte är ensam om, men då han är läkare är det rätt märkvärdigt).
Bara se vad han sysslat med på Twitter under lång tid, sällan man sett en svensk läkare agerat så mycket i paranoians tecken.

I Swebbtv-inslaget med Jackson 15 maj säger han bland annat:

  • Jag tror att dödstalet kommer upp till 20.000 till slut - det verkar inte som att det blir upp mot 100.000, som jag var väldigt orolig för att det kanske blir [angående covid-19].
  • Jag trodde faktiskt att vi skulle ha över 1000 [tusen] döda under några veckor i maj - men, eh, det är mycket som inte kommer fram, va.
  • En hel del siffror som inte kommer fram.

Swebbtv och Willgert verkar alltså ge regelbundet utrymme åt Jackson, vilket är ganska anmärkningsvärt.
Citera
2020-05-17, 20:17
  #1722
Medlem
Vedklyvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Intressant telefon intervju med SR ”journalist”.

Det är väl självklart att Willgert inte vill avslöja att studion är i hans eget garage, dels för att det låter fjuttigt men också för att inte AFA ska komma förbi o bränna ner det hela. Wilgert vill även i framtiden kunna ställa sin bil där när Matti o Lars Bern gått hem.

Men det jag reagerar på är hennes inställsama betende.
Hon är freelans så hon kan ha blivit utbyttjad o fått sitt material redigerat, eller så tror hon att hon kan locka fram ett vit makt avslöjande. Villket jag håller för mer troligt.

Josephine Freje Simonsson är ganska stekt. Man bedriver inte seriös journalestik på det viset.
SR får även de ta på sig en lika stor del av skammen o dyligt lär påverka den budget SR lär ha när den första löptiden gått ut. Det går inte att ha politiserad skattefinnansierad statlig radio.

Har inte hört talas om Josephine Freje Simonsson så jag kollade Wikipedia. Hon har en imponerande antal "PK-utmärkelser som Guldspadar, Pennskaftspriset, Stockholms Prides Regnbågspris, Advokatsamfundets journalistpris.
Enligt Wikipedia så kallas hon för "Gräv-Josse"på SR P3 där hon jobbat. Suttit med i styrelsen för Föreningen Grävande Journalister.
En karriärist inom området "Politisk Korrekthet"?
Citera
2020-05-17, 21:57
  #1723
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyven
Har inte hört talas om Josephine Freje Simonsson så jag kollade Wikipedia. Hon har en imponerande antal "PK-utmärkelser som Guldspadar, Pennskaftspriset, Stockholms Prides Regnbågspris, Advokatsamfundets journalistpris.
Enligt Wikipedia så kallas hon för "Gräv-Josse"på SR P3 där hon jobbat. Suttit med i styrelsen för Föreningen Grävande Journalister.
En karriärist inom området "Politisk Korrekthet"?

Det är hela havet stormar för sådanna som denne Josse. Antalet tjänster för dessa politrucker minskar.
Metro borta, Afonbladet drar ned på antalet anställda....

Frågan är om skattebetalarna vill ha dem alla på SR o SVT?

Personligen tycker jag de hör hemma på ETC...
Citera
2020-05-18, 07:40
  #1724
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyven
Har inte hört talas om Josephine Freje Simonsson så jag kollade Wikipedia. Hon har en imponerande antal "PK-utmärkelser som Guldspadar, Pennskaftspriset, Stockholms Prides Regnbågspris, Advokatsamfundets journalistpris.
Enligt Wikipedia så kallas hon för "Gräv-Josse"på SR P3 där hon jobbat. Suttit med i styrelsen för Föreningen Grävande Journalister.
En karriärist inom området "Politisk Korrekthet"?

Höll föredrag på Gräv14. Wallraffandes. I hatt:

https://youtu.be/X9Oa9fHpKVM

Verkar ha en romantisk syn på sitt valda yrke. Mysdeckare med romans.
Citera
2020-05-18, 11:24
  #1725
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerraPe
Höll föredrag på Gräv14. Wallraffandes. I hatt:

https://youtu.be/X9Oa9fHpKVM

Verkar ha en romantisk syn på sitt valda yrke. Mysdeckare med romans.
Snopen jag blev. Trodde rösten tillhörde en medelålders kärring.
Citera
2020-05-18, 14:35
  #1726
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren
Snopen jag blev. Trodde rösten tillhörde en medelålders kärring.

Eller ännu äldre?!
Kan det vara Lena Mellin som lyft sig ?
Rösten låter likt.
Citera
2020-05-18, 16:00
  #1727
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren
Snopen jag blev. Trodde rösten tillhörde en medelålders kärring.
Ja, hon var ju riktigt söt! Åtminstone för 6 år sedan.

När man ser på vad Josephine Freje har gjort tidigare, tycker jag att hon inger en viss trovärdighet som grävande reporter, att hon har personlig integritet och försöker producera konsekvensneutral journalistik, dvs objektiv fakta skall fram oavsett vem eller vad som gynnas eller missgynnas av att faktan kommer fram.

Därför blev jag besviken när Josephine Freje gjorde ett så tendentiöst, vinklat och oproffsigt jobb för P1 Medierna. Vi som har sett en stor del av Swebbtv's intervjuer och studiesamtal inser ganska snabbt att reportaget i P1 Medierna inte ger en rättvis och objektiv bild av Swebbtv's verksamhet. Och när man hör det inspelade samtalet mellan Josephine Freje och Mikael Willgert så förstår man att hennes syfte inte alls var att göra ett objektivt journalistiskt arbete, utan snarare ett tillrättalagt reportage som skulle passa hennes beställare, i det här fallet Sveriges Radio.

Man kan jämföra lite med reklambranschen. Deras jobb är att lyssna på sin uppdragsgivare och sedan använda sin yrkesskicklighet till att presentera det budskap som uppdragsgivaren vill förmedla till sina kunder.

Jag tror att Josephine Freje har gjort något liknande. Hon vet vilket budskap det skattefinansierade och statskontrollerade företaget Sveriges Radio vill ge sina kunder, dvs radiolyssnarna. Hon använder sin yrkesskicklighet till att skapa ett reportage som hennes uppdragsgivare, Sveriges Radio, kan använda. Josephine Freje vill förstås gärna få fler uppdrag från statsmedia, alltså är det bara att rätta in sig i ledet och producera det de vill ha. Pengarna måste in, alla behöver mat för dagen, och då väger förmodligen journalistisk yrkesstolthet ganska lätt. Inte minst i dessa tider när journalister sparkas till höger och vänster.

Det är i alla fall det intryck jag får.
Citera
2020-05-18, 16:41
  #1728
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Hon vet vilket budskap det skattefinansierade och statskontrollerade företaget Sveriges Radio vill ge sina kunder, dvs radiolyssnarna.

Bara ett litet påpekande vad gäller SR/SVT: "kunderna" är egentligen inte de som lyssnar på radioprogrammen, utan politikerna i riksdagen och framförallt regeringen. Resten av Sveriges befolkning är "bara" finansiärer....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback