Citat:
Ursprungligen postat av
-GG
Fetade: Det var bra att du skrev det, jag tänkte på det efter mitt inlägg; det som du tar upp. Och jag håller helt med dig. Willgert är för svensk i det avseendet, och vill visa för mycket hänsyn. Trots allt tror han att media har en ärlig agenda när de vill ha med honom i sina program. Så är det inte, och så kommer det aldrig att vara.
Jag tror att Willgert är lite för präglad av sin tid som ingenjör (om han nu inte fortfarande jobbar som det, men han har väl i vart fall trappat ner) där samarbete och konfliktlösning hela tiden är i fokus. I politiken är det egentligen bara en tillgång internt. I mötet med politiska motståndare gäller det att få övertaget och driva in kilar och polarisera.
På en fråga om Swebbtv är "vit makt-anstrukna" (minns inte den exakta formuleringen, men de pratade i alla fall om Arnstberg och vit makt) är inte det rätta svaret "Nej, därför att..." utan: "Vad menar du med vit makt? Definiera det." När man sedan får ett svar fortsätter man be om förtydliganden, pekar på motsägelser, ställer motfrågor. Till slut är hela frågeställningen desamerad och regimjournalisterna kan inte längre vädra blod. Sådana här frågor ställs inte för att få fram information utan för att utöva makt.
Gå aldrig på defensiven!
Nu blir väl sånt här alltid lite tips från läktaren, jag tycker att Willgert är modig som gör det han gör och har skapat ett bra format, men onekligen behöver han få upp ögonen för en del mekanismer.