Citat:
Ursprungligen postat av
raym0nd
Hej!
Precis läst 4 terminer på psykologprogrammet och
velar nu om det verkligen är psykolog jag vill bli
Börjar bli
jobbigt att ständigt bli tilltalad till som psykolog och hjärnskrynklare och vänner runt omkring mig verkar känna sig osäkra i min närvaro.Känner också att
jag är väldigt olik alla kufar i klassen.
Börjar också bli lite deprimerad av att läsa om
allt elände med psykisk ohälsa.
Känns som om jobbet som psykolog ett helt liv
kommer dra all livsglädje ur mig.
Funderar på att börja om på nytt och söka läkarprogrammet och då innan skriva ett bättre hp. Är dock 24 år gammal och CSN kommer inte räcka.
Tips och råd sökes för hur jag ska göra. För och nackdelar med att stanna kvar eller söka annat.
Tack!
Det gör du rätt i tror jag

Du kommer förmodligen bli knäpp om du fortsätter på Psychologprogrammet, med tanke på hur du känner idag (både gällande själva utbildningen, och även hur du betraktas av din omgivning). Jag tycker du ska hoppa av, med tanke på det fetstilade i ditt inlägg
CSN-biten löser sig om du byter till Läkarprogrammet, för du kan t.ex. ta ut 75% av CSN varje termin så det räcker längre tid. Om du går med i SLÄFS (d.v.s. facket) under termin 1 så täcker de ditt studiebidrag om det tar slut under utbildningen. Sedan kan du extrajobba vid sidan om studierna. Det gör en hel del studenter, som t.ex. USK eller vak på sjukhus. Vissa drar sig till extrajobb inom butiker, med tanke på Handels OB-ersättning

Pluggar själv till läkare och måste säga att extrajobb som USK ger mer praktisk erfarenhet på vissa fronter, och även mer insikt om hur avdelningar samt hur de andra yrkena inom sjukvården faktiskt fungerar, i jämförelse med vad själva utbildningen gör.
Om du byter till läkare kommer folk förmodligen få en aha-upplevelse, tror jag, i positiv bemärkelse

Räkna dock med att Preklin-biten kan upplevas vara lite tung.