Citat:
Ursprungligen postat av
R.Bloodworth
En annan noobie fråga här, men när / hur används fondpengarna?
Säg att du sparat i fonder i cirka 30-40 år och är nu vid ålder 65. Låt oss säga för argumentets skull att dina fonder är nu vid 65 års ålder värda 2 miljoner. Är tanken då att man säljer sina fonder värda 2 miljoner kr och lever ut sina år med dessa pengar, eller säljer man fonder endast vid behov av pengar?
Mitt mål är att kunna leva hyfsat gott på mitt sparande, men jag har inte för avsikt att ta ut allt med en gång utan gradvis. Exakt hur lång tid i förväg vet jag inte, det är trots allt ganska långt kvar tills den dagen kommer. Kanske tar jag ut medel för ett år framåt och placerar dem på ett sparkonto med så bra ränta som möjligt, medan resten av kapitalet i form av aktier och fonder får fortsätta förränta sig. Om jag snabbt behöver extrapengar ser jag inget problem med att sälja av lite, även om börsläget kanske inte är det förmånligaste just då.
Men eftersom vårt pensionssystem urholkas hela tiden pga en vettlös politik som kostat och kostar landet enorma summor redan i dag och bara kommer att bli värre - bl.a. beroende på att väldigt många människor som inte har bidragit till pensionssystemet öht likväl kommer att få pension - så ska man nog inte räkna med att kunna leva särskilt gott på bara sin pension i framtiden. Ekvationen håller inte längre, och då måste man försöka se om sitt eget hus. Om jag insett detta tidigare hade jag kanske varit ännu mer förutseende i fråga om inkomster och sparande, men nu är det som det är.