2024-06-30, 22:47
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleGreenInvest
Tänkte bara på dom med US Treasury bonds. Ska köpa många och sen dumpa på marknaden så att USAs ekonomi kollapsar och vi behöver återgå till ett starkt autarkist Sverige.
Ok, då får du köpa för några biljoner.
Citera
2024-06-30, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise

Ursäkta för mitt trams. Måste växa upp. Här är fyra jag är intersserad av.

JPM Global High Yield Corporate Bond Multi-Factor UCITS ETF - USD (acc)

JPM BetaBuilders US Equity UCITS ETF - USD (acc)

JPM Global Equity Multi-Factor UCITS ETF - USD (acc)

Om du undrar varför JPM. Så var det för jag var i New York och såg deras nya kontor.
Citera
2024-07-05, 22:19
Medlem
Citat:

Hur kan man veta inflationen? Vem är det som håller koll på det? Kan man inte ljuga? För det känns verkligen inte som 2.50% vilket det står här att det är.

https://ycharts.com/indicators/sweden_inflation_rate#:~:text=Sweden%20Inflation%2 0Rate%20is%20at,long%20term%20average%20of%201.92% 25.
Citera
2024-07-06, 06:38
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleGreenInvest
Hur kan man veta inflationen? Vem är det som håller koll på det? Kan man inte ljuga? För det känns verkligen inte som 2.50% vilket det står här att det är.

https://ycharts.com/indicators/sweden_inflation_rate#:~:text=Sweden%20Inflation%2 0Rate%20is%20at,long%20term%20average%20of%201.92% 25.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/priser-och-konsumtion/konsumentprisindex/konsumentprisindex-kpi/pong/tabell-och-diagram/konsumentprisindex-med-fast-ranta-kpif-och-kpif-xe/inflationstakten-enligt-kpi-och-kpif/
Citera
2024-07-06, 13:12
Medlem
Citat:
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/priser-och-konsumtion/konsumentprisindex/konsumentprisindex-kpi/pong/tabell-och-diagram/konsumentprisindex-med-fast-ranta-kpif-och-kpif-xe/inflationstakten-enligt-kpi-och-kpif/

Hallå, nu när jag vet det.

Hur påverkar inflationen en investering?

Är inflationen konstant påverkande? Eller tar man ett snitt för året och drar sedan av det? Hur ska man ta inflationen med i beräkningen av hur mycket man kommer få?

Jag frågade ChatGPT, men den säger att värdet bara går ner. Så det finns en gräns för när inflationen är för hög då aktier inte fungerar.

Men om inflationen snabbt gör en omvändning, till exempel Brasilien 1993-1994. Från 2000% inflation till 916%. Var är gränsen för när inflationen inte påverkar aktier? Är det så nära noll som möjligt?

Hur ska man då uppnå ekonomisk tillväxt? Det går ju inte att ta sig ur inflationen då. Om inte staten drar landet ur det genom politik. Går detta inte emot privatisering och fri marknad/handel?

Vid dollarisering, förlorar man inte sitt egna självbestämmande när man överför kontrollen av pengarna till ett annat land? Om värdlandet har en federal skuld på 1 triljon varje år och fortsätter att trycka pengar, påverkar inte mängden dollar i cirkulation det land som valt att dollarisera?
Citera
2024-07-12, 22:34
Medlem
Har sålt av lite av mitt innehav i en fond jag har och ska köpa mera fonder av en annan fond jag har.
Hur är det med skuldrorna då? Måste jag vänta två bankdagar innan jag gör köpet även fast fonderna ligger på samma ISK-konto?
Citera
2024-07-22, 09:49
Medlem
Zebogevos avatar
Behöver friska upp mina fondkunskaper lite...

Om jag köper en fond med 1% avgift för 100 000 kronor, drar banken 1000kr direkt vid köpet och är detta en årlig avgift som dras automatiskt för varje år jag behåller fonden?
Citera
2024-07-22, 12:30
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebogevo
Behöver friska upp mina fondkunskaper lite...

Om jag köper en fond med 1% avgift för 100 000 kronor, drar banken 1000kr direkt vid köpet och är detta en årlig avgift som dras automatiskt för varje år jag behåller fonden?

Förvaltningsavgiften, som kan vara allt från 0 % till 2-3 % (ibland ännu högre för mer udda inriktningar och/eller resultatbaserad förvaltningsavgift), dras varje år och fördelas jämnt över året och tas ut på fondens totala innehav. Det sker alltså inte vid ett specifikt tillfälle och du blir inte informerad om när det sker.

Sedan har vissa fonder en teckningskostnad som kan ligga på 5-6 %, och även en inlösenavgift när du tar ut pengarna, och så förvaltningskostnaden på det. En väldigt dålig affär för kunden, och såna fonder bör man undvika som pesten även om de skulle ha en god avkastning, anser jag.
Citera
2024-08-07, 07:22
Medlem
Jag vet att detta kan vara fel forum men vad hände med raset i Japan? Jag förstår det som att yen kunde lånas med 0% ränta så man tog yen och investerade det i usa-aktier
Sedan ökade Bank of Japan räntan till 0.25% som gjorde att folk paniksålde usa aktierna för att återbetala lånen.
Vad beror detta på? Krävde BoJ pengarna direkt eller lånade de så mycket att tom 10% ökning per år inte kunde täcka räntekostnaderna på 0.25%?
Citera
2025-01-01, 20:04
Medlem
Dnb global eller Lf global?

Hörde att Lf fonden byt index. Hur kommer de påverka avkastningen ?
Citera
2025-02-03, 06:39
Medlem
Godmorgon sparigrisar, kan någon besvara en fråga hade jag uppskattat det då jag själv inte har någon superkoll själv. Den låter säkert dum och ologiskt då men vill vara på den säkra sidan.

Om jag säljer av en fond så skriver man ju in summan man vill sälja för. Det står sedan att det kan ta 1-3 dagar innan försäljningen genomförs. Men när går försäljningen igenom och för vilket pris ? Får jag tex 100.000 om det är vad jag skrivit in oavsett vad som sker med börsen under tiden fonden är "under försäljning".

Hoppas ni förstår frågan och tacksam för svar.
Citera
2025-02-04, 06:33
Moderator
HelgeBuks avatar
Inlägg infogat i denna tråd. /Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in